Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. szeptember 13. 11:18 Vállalat

Innen szép nyerni, de van-e még visszaút a Dunaferr számára?

A kormány is lép, miután lényegében teljesen megszűnt a termelés a Dunai Vasműben: egy rendelettel felszólította a hengerléssel foglalkozó Dunarolling Dunai Vasmű Kft.-t, hogy a területén működő magánvezetékével kapcsolatos adatokat adja át a helyi elosztói engedélyes részére, és biztosítsa számára a bejutást a magánvezeték műszaki állapotának felméréséhez.

Miért fontos ez? Vagy megelégelte a kormány, hogy a vasmű nem fizet az energiáért, vagy nem akarta, hogy más fogyasztók is pórul járjanak az üzem bizonytalan helyzete miatt a Telex cikke szerint. Ezeknek a fogyasztóknak haladéktalanul meg is kell kezdeniük a leválást a vasmű áram- és gázhálózatáról.

Előzmények: az acél- és a kokszelőállítást végző dolgozókat követően kedden a hengerművi állományt is állásidőre állította a vállalat, egyre kisebb tehát a remény arra, hogy visszaállhat a régi munkarend a vasműben. Egy hónapja a bérfizetés is akadozott, és bár ez azóta megoldódott, a kohók újraindítását még konjunktúra idején is alaposan meg kell gondolni, akkora költséggel jár.

Háttér: az egykori Dunaferr helyzete már évek óta bizonytalan volt, ám tavaly nyáron a korábbi orosz és ukrán tulajdonosokat állami közbenjárással a brit-indiai Liberty Steel váltotta. Az új tulajdonos azonban nem hozta el a várt fordulatot Magyarország egyik legnagyobb cégének életében.

Tágabb kontextus: az acélipar globális problémája a növekvő kapacitásfelesleg, ami 2025-ben elérheti a 644 millió tonnát, meghaladva az OECD-országok acéltermelését. A többletkapacitások okai között szerepelnek a piactorzító kormányzati támogatások. Mindez az acél árán is látszik, ami a járványból való kilábaláskor kilőtt, majd a pandémiát megelőző szint alá csökkent.

  • A Liberty Steel jelen van Csehországban és Romániában is, hasonlóan borús kilátásokkal. A cég korábban az ostravai üzem működésének átszervezésére készült, ám mostanra az eladását fontolgatja a gyenge piac miatt, igaz, nem lesz könnyű az ország „acél szívének” is nevezett városában lévő kohóra vevőt találnia.
  • A romániai Galac városában üresjáratra állt át május végén a vállalat egyetlen működő nagyolvasztója, aminek során a javítások és karbantartások elvégzésére is lehetőség adódott, de nem ezek szükségessége, hanem a nehéz piaci környezet indokolta a termelés felfüggesztését.

Mi várható? Bár a Liberty folyamatosan az elektromos kemencére alapozott zöld acélgyártásban láttatja az üzem jövőjét, minél tovább tart a mostani állapot, annál nehezebb lesz bármit is megőrizni a Dunai Vasműből, amely egy ideje a termelés helyett a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből él.

  • Az állásidő és az egy műszakos munkarend miatt sok dolgozó jövedelme harmadával csökken, így várhatóan egyre többen döntenek majd az önkéntes távozás mellett. Létszámadatokat nem ad le a NAV-nak a vasmű, a szakszervezet szerint drasztikus a létszámcsökkenés, a vállalat ezt lapunknak korábban tagadta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy megmentették a Dunaferrt, hogy egyre kevesebb marad belőleNem gyárt vasat és acélt az egykori Dunai Vasmű, tavaly a bevételek nagy része a leállított termelés miatt megmaradt szén-dioxid-kvóták eladásából származott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNehéz hinni a fényes jövőben, miközben késve érkezik a fizetés a DunaferrnélNagy tervei vannak a dunaújvárosi üzem brit-indiai tulajdonosának, de a régiós üzemeinek közelmúltbeli történései nem sok bizakodásra adnak okot.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Dunaferr dunai vasmű Dunaújváros Liberty Steel Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.