Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. szeptember 4. 11:27 Közélet, Vállalat

Fejlesztésekre nem jut elég pénz a MÁV-nál, de kormányközeli cégeknél tízmilliárdokat költ

Fél éven belül két tízmilliárdos nagyságrendű szerződést is kötött a MÁV-csoport a takarítócégként induló, de ma már magát létesítményüzemeltetőként definiáló B+N Referencia Zrt-vel. Korántsem ez a társaság azonban az egyetlen olyan kormányközeli vállalat, amelynek milliárdokat fizet a vasútcég.

Mi történt? A teljes országban a B+N Zrt. végezheti a közösségi közlekedésben résztvevő vasúti személyszállító járművek tisztítását, miután a cég megnyerte a MÁV erre a feladatra kiírt tenderét. A szerződést júliusban alá is írták (pdf).

  • Hatalmas munkáról van szó: a MÁV szerint 75 tisztítóhelyen, naponta 1600 vasúti járművön kell különböző tisztítási feladatokat elvégezni. Az állami vasútcég ezért földrajzi alapon*Külön lehetett ajánlatot leadni Budapest és vonzáskörzete, Nyugat-Magyarország és Közép- és Kelet-Magyarország esetében. részekre is bontotta a tendert, de a győztes mindenhol B+N Zrt. lett.
  • A takarítócégnek nem ez az első hatalmas megrendelése a MÁV-csoporttól az idén. Februárban őket bízták meg a MÁV utasforgalmi és üzemi területein található épületek, épületrészek, építmények és külső területek takarításával, fertőtlenítésével, valamint hó- és síkosságmentesítésével is.

Számokban: eredetileg a februárban kötött keretszerződésre is három részletben írták ki a közbeszerzést, és ott is mindegyiket a B+N Zrt. nyerte. A három megállapodás együttes értéke 17,8 milliárd forint volt.

  • A mostani szerződés ennél is nagyobb értékű: a MÁV-Start Zrt. szerződéslistájában 33,6 milliárdos összeg szerepel*a három részre együttesen (pdf). Mindez azt jelenti, hogy a MÁV-csoport egyetlen kormányközeli céggel bő 50 milliárd forint értékben szerződött az idén.

Felülnézet: korántsem a B+N Zrt. az egyetlen olyan NER-es vállalat, amellyel nagy összegű, esetenként milliárdos-tízmilliárdos nagyságrendű megállapodást kötött az idén a MÁV-csoport.

  • A vasúttársaság mások mellett szerződött Mészáros Lőrinchez köthető cégekkel, az R-Korddal és a V-Híd-csoporttal, az egykor Pintér Sándor tulajdonában lévő, ma egy korábbi államtitkára által irányított Civil Zrt.-vel, a Scheer Sándor érdekeltségébe tartozó Progress Étteremhálózattal, és a kormányközeli média jelentős részét összefogó Mediaworksszel is.

Előzmények: a vasúttársaság úgy költ el százmilliókat-milliárdokat-tízmilliárdokat kormányközeli vállalkozóknál takarításra, médiafigyelésre vagy éppen vagyonvédelmi rendszerek telepítésére, hogy közben évek óta nem jut elég pénz a pályahálózat karbantartására.

  • Szakértők korábban a karbantartások és fejlesztések elmaradásával magyarázták, hogy augusztus utolsó napjaiban több vonalon is lényegében összeomlott a hazai vasúti közlekedés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFogadkozik a kormány, akár a 80-as évekbeli MÁV-színvonalat is elérhetjükA krónikus alulfinanszírozás után előrelépésnek számítana az évtizedekkel ezelőtti pályaállapotok helyreállítása és használt járművek vásárlása is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég hosszú évekig velünk maradnak a mostani MÁV-káosz okaiElső ránézésére úgy tűnhet, hogy a MÁV vesszőfutását egy balszerencse-sorozat okozza, az elmúlt napok balesetei valójában épp a strukturális problémákra világítanak rá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat B+N MÁV takarítás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.