Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 13. 15:41 Tech, Vállalat

Még hosszú évekig nem lesz önvezető kamion az utakon

A világ legnagyobb kamiongyártója, a Daimler vezetője szerint a Szilícium-völgy technológiai cégeinek vissza kellene fogniuk magukat, amikor az önvezető teherautókról beszélnek. Martin Daum vezérigazgató a Financial Times beszámolója szerint azt mondta, még legalább öt évre van szükség ahhoz, hogy az intelligens konvojozás (platooning) lehetőségét elkezdjék kínálni a vevőiknek.

Konvojozás alatt manapság azt értik, amikor egy kamion egészen közel megy egy másikhoz, olyan közel, ami egy ember vezette jármű számára tilos, mert nincs meg a megfelelő féktávolság. A két jármű fékrendszereit azonban mobil technológiával úgy összehangolják, hogy a hátul haladó kamionban ülő sofőrnek nem kell semmit tennie, mégsem ütköznek össze soha. Ezt a megoldást már szinte minden vezető gyártó teszteli, előnye pedig az lesz, hogy a hátul haladó kamion fogyasztása jelentősen csökkenni fog.

Becslések szerint egy autópályás sebességgel haladó kamion ma az elégetett gázolajból származó motorerő közel felét a menetszél leküzdésére használja el. Márpedig egy másik kamion háta mögött haladva alig van menetszél.

A konvojozás tipikusan a hosszabb távú, autópályás haladáskor lehet előnyös, ám egyelőre még az sem világos, hogy csak két kamionnal éri majd meg bevezetni (ez a párosítás), vagy esetleg többel is. Másrészt a sofőrök a hátul haladó járművekből sem hiányozhatnak, már csak azért sem, mert az összekapcsolódás előtt és után nekik kell vezetniük.

Daum azt mondja, hogy a teljesen önvezető módban közlekedő kamionok megjelenéséhez még a konvojozásnál is jóval több időre lesz szükség. A német vezérigazgató kijelentése azért érdekes, mert a piacot technológiai oldalról közelítő kihívók – például a Waymo vagy az Uber, de gyakorlatilag ide sorolható a Tesla is – jóval korábbi elterjedésben bíznak.

A Tesla azt mondja, hogy az elektromos nyerges vontatóját jövőre elkezdi gyártani, és a félig önvezető képesség alapfelszereltség lesz benne. Ez gyakorlatilag ugyanaz a szoftver, ami most a Tesla személyautóiban van, és arra szolgál, hogy segítse a vezetőt a sávtartásban, illetve a (vész)fékezésben.

Daum azonban arra figyelmeztet, hogy ha megengedjük a technológiának azt a kis hibahatárt, hogy 1 millió mérföldenként (azaz 1,6 millió kilométerenként) egy balesetbe keveredjen, akkor naponta 100 ilyen, technológiai okok miatt bekövetkező baleset lesz az Egyesült Államok útjain

Ezt pedig nem élnénk túl

– mondta Daum.

A cég korábban már elmagyarázta, hogy azért nem siet az önvezetéssel, amíg a várható balesetek aránya túl magas, mert a közvélemény sokkal kritikusabb a gépi hibákkal szemben, mint amikor egy sofőr ront.

Az emberi mulasztást hajlandóbbak vagyunk elfogadni mint azt, amikor a jármű hibájából történik halálos kimenetű baleset, még akkor is, ha a technológia használata bizonyíthatóan csökkenti a súlyos esetek számát.

Ez egy olyan kommunikációs csapda, amit tényleg csak a szinte soha nem hibázó rendszerekkel lehet kikerülni.

A Daimler vezére szerint a technológiai cégek azt felejtik el, hogy a tesztelés és a kereskedelmi használathoz szükséges biztonsági feltételek megteremtése között milyen szakadék tátong. Mivel a Waymo vagy az Uber sosem gyártott még kamiont, a fejlesztésnek ezt az elemét kevésbé tudja jól megbecsülni.

Ezért nem meglepő, hogy az óvatosabb német megközelítés most még elsősorban nem is arra koncentrál, hogy a sofőrt teljes mértékben ki tudja iktatni a rendszerből, hanem arra, hogy minél több segítséget adjon neki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat baleset Daimler kamion önvezetés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Gergely Péter
2024. november 24. 15:35 Pénz

Nem is olyan alacsony a munkáshitel négymilliós plafonja

Első látásra korlátozónak tűnik a munkáshitel négymilliós maximuma, ám így is messze veri a versenytárs személyi kölcsönök átlagát.

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 15:11 Élet, Pénz

Alig érdekel valakit a 3+3 millió forint otthonfelújítási ingyenpénz

Körülbelül 1,5 millióan lehetnek jogosultak a támogatásra, 20 ezren meg is kaphatnák, de egyelőre csak 4500-an jelentkeztek érte.