Eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Temu online piactér Írországban bejegyzett működtetőjével szemben megtévesztő árfeltüntetési és akciótartási gyakorlat, pszichés nyomásgyakorlás és „zöldre mosás”, azaz greenwashing gyanúja miatt.
Miért fontos ez? A Temu egy kínai hátterű, Magyarországon is gyorsan terjedő, egyre népszerűbbé váló piactér-platform, amely közvetlenül köti össze a fogyasztókat a gyártókkal, és üzleti modelljének alapvető vonása a marketingeszközök túlburjánzó és minden korábbinál szélesebb körű használata. Működését ebben a cikkünkben mutattuk be korábban.
- A magyar e-kereskedők a Temu működését kifogásolva február közepén fordultak a GHV-hoz panaszokkal.
Háttér: A GVH az alábbi három fő kérdésben vizsgálódik:
- Azt kommunikálja a Temu például a felületén, hogy akár 95 százalék vagy még nagyobb kedvezményt ad, ám ez mégsem található meg az ajánlatra kattintva.
- Olyan sürgető tájékoztatásokkal is operál, mint például: „már csak 4 maradt”, „majdnem elfogyott”, „megvásárolva 1 perccel ezelőtt” „Siessen! Több, mint x személy helyezte a kosarába ezt a terméket” és hasonlók. A GVH gyanúja szerint ezek tartalmilag és vizuális megjelenítésükben alkalmasak lehetnek pszichés nyomásgyakorlásra.
- A cég azt írja magáról a honlapján, hogy társadalmilag felelősségteljes, és jelszava a Jót tenni a világgal, ám a GVH szerint ez megtévesztő lehet a termékek lényeges jellemzőit, különösen azok környezeti hatásait nézve.
Felülnézet: a hatóság 2020 áprilisában 2,5 milliárd forint bírságot szabott ki a Booking.com szállásfoglaló oldalt működtető cégre, lényegében hasonló, de a Temu gyakorlatánál laikus szemmel jóval enyhébbnek tűnő pszichés nyomásgyakorlás miatt. A Booking bíróságra ment a bírság csökkentése érdekében, de tavaly szeptemberben elvesztette a pert.
Két szempontból is nagyon fontos lehet a GVH eljárásának eredménye:
- A zöldre mosás elleni fellépést a hivatal már 2022 óta a zászlajára tűzte, ez azonban egyelőre egy meglehetősen nehezen értelmezhető terület, és nagyot szólna, ha egy olyan méretű szereplővel kerülne jogi mederbe, mint a Temu.
- Másrészt ha a gyanú beigazolódik, akkor a várhatóan nagy összegű bírság mellett a GVH tulajdonképpen a Temu alapvető működési modelljét vagy legalábbis annak kulcsfontosságú részét – a túltolt marketinget – nyilváníthatja szabálytalannak.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAgresszív zsákbamacska marketingjével a magyar piacot is betámadja az új őrület, a TemuÜdvözlet abban a világban, ahol a soha véget nem érő, egymásra épülő marketingtechnikáknak nincs olyan eleme, amely túl agresszívnek minősülne.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLetarolja a hazai e-kereskedelmi piacot a TemuA kínai e-kereskedő Temu ugyan még csak pár hónapja jelent meg a hazai piacon, de az agresszív hirdetési politikára és árazásra alapuló stratégiájával máris a hazai e-kereskedelmi piac fontos szereplőjévé vált.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Vállalat bírság Booking eljárás greenwashing gvh pszichés nyomásgyakorlás Temu zöldre mosás Olvasson tovább a kategóriában