Hírlevél feliratkozás
Nagy Zsolt
2024. február 12. 15:41 Tech, Vállalat

Besokalltak a szédületes tempóban taroló Temutól a magyar e-kereskedők

Komolyan átrendezi az e-kereskedelmi piacot a Temu, a kereskedők a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordulnak segítségért.

Mi történt? A GVH-hoz fordul az Ecommerce Hungary (ECH) nevű, e-kereskedelmi cégeket tömörítő szervezet a Temu miatt.

  • A szervezet szerint a Temu kereskedelmi gyakorlata nem felel meg a hazai szabályoknak, más kereskedők ezért már „megütik a bokájukat”. Nem részletezték ugyanakkor azt, hogy pontosan mire gondolnak.
  • A Temu viszont azt állítja, minden országban a helyi szabályozással összhangban működik. A GVH szerint eddig egyetlen bejelentés érkezett hozzájuk a céggel kapcsolatban, de abban sem volt illetékes.

Kontextus: a Temu nem csak a magyar e-kereskedők számára okoz fejtörést. A kínai vállalat olcsó, nagyon olcsó: az üzleti modell lényege, hogy a közvetítők megkerülésével közvetlenül a gyártótól lehet rendelni, emiatt pedig sokkal vonzóbb áron érhetőek el termékek, mint a konkurens cégek kínálatában.

Igen, de egyes számítások szerint a Temu olyan mélyen alááraz a piacnak, hogy hosszútávon ez nem fenntartható. Bőgel György, az ECH elnöke a G7 számára írt cikkben felhívta a figyelmet arra, hogy a Temu piacot vásárol magának, és kérdés, meddig hajlandó vállalni a veszteséget, a konkurens vállalatok pedig meddig tudnak kitartani, illetve adaptálódni ehhez a rohamhoz.

Számokban:Wired magazin 2023 novemberében közzétett információi szerint a Temu jelenleg 30-35 százalékot veszít minden amerikai megrendelésen és 40 százalékot globálisan.

  • A cég szinte mindent ingyen szállít, és ezzel sokat is bukik. Nagyjából 1 dollárba kerül, hogy egy termék az eladótól egy raktárba kerüljön Kínában, további 5 dollárért a raktárból egy hajón eljut külföldre, és további 3-4 dollárba kerül, hogy eljusson a vevőhöz. A csomagok átlagos értéke 30 és 40 dollár között mozog.

Alulnézet: a magyarok gyorsan rákaptak a Temu használatára, egy felmérés szerint azok közül, akik egyébként is szoktak külföldről terméket rendelni, 2023 utolsó 3 hónapjában 29 százalék már vásárolt a Temuról. Ez a teljes 3,9 millió fős hazai online vásárló bázis csaknem 9 százalékát jelenti 12 hét leforgása alatt.

  • A magyar piacon ennél magasabb értéket csak egyetlen szereplő, az eMAG tudott elérni 20 százalékos részesedéssel.

Felülnézet: az utóbbi időben nemcsak az e-kereskedelem szereplői, hanem az európai autópiac is kezd kényelmetlen helyzetbe kerülni. A megugró árak egyre vonzóbbá teszik az olcsó és izgalmas funkciókat kínáló kínai villanyautókat, amik rohamosan terjednek az európai utakon, és a gyártók is folyamatosan érkeznek Európába.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Temu rohama felforgathatja a magyarországi online kiskereskedelmet isA Temuval mostanában nehéz nem találkozni, a kínai cég által diktált tempó, az energikus és célratörő piaci magatartás külföldön heves viharokat kavart, és itthon is riasztó lehet sokak számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAgresszív zsákbamacska marketingjével a magyar piacot is betámadja az új őrület, a TemuÜdvözlet abban a világban, ahol a soha véget nem érő, egymásra épülő marketingtechnikáknak nincs olyan eleme, amely túl agresszívnek minősülne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat e-kereskedelem gazdaság Kína Temu Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Bucsky Péter
2024. április 23. 04:33 Élet, Tech

Sikerült volna csökkenteni az autók fogyasztását, helyette jöttek a SUV-ok

Hiába szorgalmazza az Európai Unió, hogy legyenek egyre kevésbé szennyezők a személyautók, a városi terepjárók miatt egyre rosszabb a helyzet.

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 9. 15:47 Adat, Élet

Durván az olcsó élelmiszerek felé lökte az infláció a bevásárlásokat

A vásárlások értéke jóval nagyobb mértékben csökkent tavaly is, mint a volumen, vagyis nagyon nagy arányú volt a lefelé vásárlás.

Stubnya Bence
2024. május 9. 10:06 Adat

Uniós élmezőnyben van az összes magyar régió az autók számának növekedése alapján

Csak román régiók hagyták le a magyarokat a lakosságarányos autók számának bővülésében. A legszegényebb magyar régiókban volt a legnagyobb növekedés.

Stubnya Bence
2024. május 9. 05:33 Közélet

A kormány és a multik sem járnak rosszul az ország gazdasági függőségével

A magyar és a lengyel nemzeti kormány is jobban támogatta a multik beruházásait az elődeinél. Egy új tanulmány szerint ez nem ellentmondás, az EU szabályaiból következik.