Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. január 9. 13:31 Közélet

Vidéken olcsóbb, Budapesten drágább közösségi közlekedést jelentett be Lázár János

December vége óta szinte naponta változó információk jelennek meg arról, hogy a Budapest-bérletnek és a fővárosi agglomerációs közösségi közlekedésnek mi lesz a jövője. Lázár János most pontot tett a végére és bejelentette:

  • csak az ország- és vármegyebérlet marad
  • a kedvezményeket átalakítják, a nyugdíjasoknak marad az ingyenes utazás, 6 év helyett 14 éve korig lesz ingyenes a gyermeknek az utazás
  • a közalkalmazotti kedvezmény helyett az oktatásban és egészségügyben dolgozók korlátlanul 50 százalékos kedvezményt kapnak
  • két új napijegyet vezetnek be 
  • Budapestnek azt ajánlja, hogy fogadja el a BKK-járatain a vármegye- és országos bérleteket, és akkor a HÉV-en is lehet a bérletükkel utazni

Mi történt? Tavaly az év végi elszámolás során Budapest és az állam nem tudott megegyezni, így januártól nem lehetett volna használni többek között Budapest-bérlettel a HÉV-et. Azaz az agglomerációkban élőknek két bérletet kellene venniük. 

  • Ezután a BKK december 29-én bejelentette, megszületett a megállapodás,
  • majd két nappal később a MÁV-Csoport jelezte, hogy mindez csak átmeneti megállapodás

Tágabb kontextus: tarifarendszer átalakítása mögött sokan csak politikai okokat látnak sejtenek, pedig pénzügyi okok is vannak. A május 1-jén bevezetett vármegye- és országbérletek eladási darabszámait ugyan rendszeresen közli a minisztérium, arról azonban még nem tudni, hogy mennyivel csökkent a jegy- és bérleteladás bevétele.

  • Előzetes várakozások akár több tízmilliárd forintos visszaesést is el tudtak képzelni. 

Mi várható? Lázár János Budapestre vonatkozó ajánlata teljesen irreálisnak nevezhető, hiszen

  • a havi 18 900 forintos országbérlettel a fővárosi és az országos közösségi közlekedést lehetne használni, míg havi 9500 forintért csak a BKK-járatokat
  • így borítékolhatóan óriási bevételtől esne el a főváros, a MÁV-csoport viszont többletbevételhez jutna.

2022-ben a BKK jegy- és bérletértékesítési bevétele a teljes*a vidéki városok egy részében nem a Volánbusz végzi a szolgáltatást, ez a néhány milliárd forint hiányzik a gyűjtésünkből. közösségi közlekedési szektor bevételeinek harmadát tette ki, ami a MÁV-Start és a Volánbusz vármegye- és országbérletek miatt kieső bevételei nyomán körülbelül 40-50 százalékra növekedhet.

A közösségi közlekedés márciusra ígért új tarifarendszer pedig nem hozna érdemi változást. A kevés konkrétum egyike, hogy a 14 év éven alattiak ingyenesen utazhatnának az eddigi 90 százalékos kedveszmény helyett. Emellett megszűnnének a hagyományos, kilométer-alapú bérletek. Ahogy erre Vitézy Dávid felhívta a figyelmet, ez az 5 kilométeres bérletet váltónak elég jelentős, 59 százalékos emelést jelent.

A vidéki városok esetében azonban nem fontos Lázárnak a közös bérlet: Debrecenben és más városok esetében sem merült fel, hogy ott elfogadják a megyebérleteket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet bkk karácsony gergely Lázár János Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.

Jandó Zoltán
2024. május 16. 10:27 Adat, Közélet

Veresége ellenére pénzügyileg más ligában focizik a Fradi, mint a többi magyar csapat

A Fradi annyi pénzből gazdálkodik, hogy még a svájci és a belga bajnokságban is a gazdagabb csapatok közé tartozna, a Paks büdzséje viszont itthon is szerénynek számít.

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.

Stubnya Bence
2024. május 16. 16:16 Adat, Vállalat

Nem ért véget a magyar cégek szenvedése a tavalyi csődhullámmal

Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.