Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra
Pert nyert a Pest Vármegyei Főügyészség egy gépjármű-kereskedő ellen, amely a megrendelés és a szállítás között felmerülő áremelkedést teljes egészében és feltétel nélkül a vásárlóra hárította.
Miért fontos ez? Mivel az ügyészség közérdekű pert nyert meg jogerősen, ez azt jelenti, hogy ezentúl sehol sem lehet feltétel nélkül az autóvásárlókra hárítani minden piaci kockázatot.
Előzmények:
A koronavírus-járvány szétzilálta az autóipari ellátási láncokat, az újraindulás rengeteg logisztikai nehézséggel járt, amit a krónikus csiphiány tetőzött be.
Az autóipar már korábban teljesen az igény szerinti termelésre állt rá, vagyis hatékonysági okokból az importőrök és a kereskedők is csak kis készleteket tartanak raktáron.
Idővel Magyarországon az is tetézte a gondokat, hogy az elszabadult infláció és a magas hitelkamatok miatt a kereslet visszaesett.
Az új autók szállítási határideje nagyon hosszú lett, ma is általános jelenség, hogy legalább egy évet várni kell az átvételig.
Az autókereskedők jelentős része úgy szerződött, hogy a megrendelés és az átvétel között kiszámíthatatlanul változó körülményekhez igazíthatta az árat, és ezt a vevőnek előre el kellett fogadnia, a vásárlástól nem léphetett vissza.
Számokban:
Idén augusztusig összesen 73,8 ezer új személyautót adtak el Magyarországon.
A fenti szám azt mutatja, hogy piac továbbra is zsugorodik, ezúttal éves szinten 3,3 százalékos volt a csökkenés.
2022-ben összesen 110 ezer új autó fogyott, ez közel 30 százalékos zuhanás a járvány előtti utolsó évhez, 2019-hez képest.
Az eladási listát döntően az olcsónak számító modellek vezetik, az élen a Suzuki S Cross, a Toyota Yaris Cross és a Dacia Jogger áll.
Mi történt? Az ügyészség azt mondta ki, hogy a szerződésekben tisztességtelen
a közterhek növekedését is ráterhelni a vevőkre,
és tiltani, hogy a vevő felmondja a megállapodást.
Alulnézet: Az új autót vásárlóknak az ítélet után ugyan kisebb kockázatot kell majd futniuk (a kereskedőknek pedig nagyobbat), de az általános bizonytalanság továbbra is megmarad, mert a szállítási idők nagyon hosszúak, a pénzügyi környezet pedig sokkal változékonyabb, mint korábban.
Aki használt autó beszámítással és/vagy hitellel vásárol, az további kockázatot is vállal, hiszen hosszabb szállításnál nem lehet garantálni-kiszámítani a beszámítás értékét, illetve a hitelkamatok változását is nehéz előre megjósolni.