Új jelenség, hogy nyár elején is úgy bevásárolunk, mintha kiskarácsony lenne
Továbbra is mélyrepülésben van a magyar kiskereskedelmi forgalom, a most közzétett júniusi adatok sem jók, mégis jobbak, mint amire számítani lehetett.
Számokban:
Tavaly júniushoz képest 8,3 százalékkal csökkent a volumen, ennyivel kevesebbet vásároltunk a boltokban, de ez csak azért viszonylag jó adat, mert már a tavalyi júniusi érték (amihez hasonlítunk) is alacsony volt.
Egy év alatt legnagyobb mértékben az üzemanyag-forgalom esett vissza, 24,2 százalékkal.
Ha azonban 2023 májusához viszonyítunk, akkor az összforgalom 0,7 százalékkal nőtt, és ha nem nézzük az élelmiszereket, akkor a növekedés 2,5 százalékos.
Ezen belül egy hónap alatt 4 százalékkal megugrott az eladott iparcikkek, bútorok és műszaki cikkek, illetve 2,7 százalékkal a használt cikkek volumene.
Virovácz Péter, az ING Bank elemzője szerint nem biztos, hogy ez egy trendforduló jele, mert lehet, hogy a júniusi viszonylagos jobb adatok a következő hónapokra nem tartanak ki. Az elmúlt három évben kétszer ugyanis pont így történt.
Alulnézet: a számok alapján mintha új szezonalitás kezdene kialakulni a magyar vásárlási szokásokban, a nyár első hónapjában több iparcikket és műszaki cikket vesz a lakosság – talán a nyaralásra vagy a kerti munkákra készülve.
A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.
Korlátozott forgalomnövekedés, csökkenő árrés és az exportáló cégek szenvedése a kereslet hiánya miatt: ezek lesznek a legnagyobb idei céges kihívások.
Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.