Durva lenyomatot hagyott a járvány alatti távoktatás a diákok szövegértési képességein a legfrissebb kompetenciamérési adatok szerint. A tavalyi pontszámok a legalacsonyabbak közé tartoznak a 2008 óta évről évre frissülő idősoron, sőt, a nyolcadikosok körében sosem mért szintre süllyedt a statisztika.
- A szövegértési képesség alapvetően befolyásolja diákok kilátásait a későbbi tanulmányaik során és a munkaerőpiacon.
- Éles területi különbségek társulnak a romló tendenciához.
Számokban: a nyolcadikosok szövegértési kompetenciapontszám-átlaga a 2019-ben mért 1608 pontos csúcsról 1535 pontra süllyedt tavaly. A skála 1500 pontos értéke jelzi a hatodikosok körében a vizsgálat kezdetekor, 2008-ban felmért szintet.
- Az 1400 pontos átlagot sem érték el a Cigándi, az Edelényi, a Putnoki, a Kunhegyesi, a Kemecsei, a Nyíradonyi, a Hevesi, a Hajdúhadházi, a Tiszavasvári és az Ibrányi járásokban tanulók. Zömmel az ország észak-keleti és dél-nyugati részein találhatók a legrosszabb pontszámokkal jellemezhető járások.
- A legjobb eredményeket többnyire a jelentősebb városok közelében érték el a nyolcadikosok, kiemelkedő a Pannonhalmi járásban mért 1613 pontos átlag.
- A fővárosi eredmények tovább árnyalják a területi különbségeket, tíz kerületben is 1600 feletti átlagpontszám adódott, a csúcstartó az V. kerület, 1703 pontos átlaggal, míg a legkisebb érték a X. kerületi 1517 átlagpontszám.
Mit mondanak ők? „Ott, ahol a cigány gyermekek száma nagyon magas, ezek a problémák sokkal erősebben jelentkeznek.” – mondta Gulyás Gergely miniszter, integrációs nehézségeket emlegetve az eredmények okaként, miközben Radó Péter oktatáskutató szerint a gyermekek teljesítményét a szociális háttér befolyásolhatja.
- „A roma diákok nagyrészt olyan kistelepüléseken élnek, ahol eleve nem tudnak hozzáférni a minőségi oktatáshoz.” – fogalmaz 14 civil szervezet egy közös, Gulyás Gergelynek címzett nyílt levélben.
Miért fontos ez? Az integráció egyre fontosabb követelmény az oktatási rendszerekkel kapcsolatban. Egyrészt a sokszínű társas környezet segíti hatékony tanulást, másrészt az egyenlősítő törekvések egyik legfontosabb eszköze a mindenki számára elérhető színvonalas oktatás.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar oktatás sarkon fordult egy verseny közepén, és az ellenkező irányba futAz oktatáspolitika fenntartja és növeli az iskolahálózat szétaprózottságát, felerősíti a szociális szelekciót és az etnikai szegregációt, és szűkíti a tanulási lehetőségek körét.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa az oktatási egyenlőség a cél, számolni kell a magániskolákkal isHiába biztosítja törvény az egyenlő hozzáférést az oktatáshoz, mégsem csökkent jelentősen az oktatási egyenlőtlenség Indiában.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Adat kompetencia kompetenciamérés közoktatás oktatási egyenlőtlenség Olvasson tovább a kategóriában