Hírlevél feliratkozás
László Pál
2023. július 28. 09:58 Podcast, Támogatói tartalom

Volt lignitbányában épül az ország első zöldhidrogén-termelő üzeme

Ott tartunk a hidrogénnel most, mint az elektromos autózással a 2000-es években: nincs hidrogén hajtású autó, mert nincs töltő és azért nincs töltő, mert nincs h-autó – mondta Pintér László, Bükkábrányi Energiapark energetikai szakértője a G7 podcastban.

A beszélgetést ide kattintva, vagy bármelyik podcast-lejátszóban lehet meghallgatni.

 

A hidrogén előállításának technológiája kiforrott, de még nincs tömegtermelés. Ennek egyik akadálya, hogy mivel nagy az igény az előállításához szükséges eszközökre, azok elég drágák, de várhatóan új gyártók jelennek meg a piacon, ami majd csökkenti a költségeket – mondta a szakértő. 

Egy volt lignitbánya területén létesített, mintegy 23 megawatt – egy város energiaigényét fedező – kapacitással működő bükkábrányi napelempark mellett épül, és a tervek szerint 2023 negyedik negyedévétől kezdi termelni a zöld hidrogént az üzem, amelyhez a napelempark energiáját használják fel. Nagyságrendileg évi 150 tonna hidrogént állítanak majd itt elő, ami 10 távolsági busz éves fogyasztását fedezi. A pilot projektben az Energiapark partnere Szegedi Tudományegyetem, amely a naperőmű és a hidrogén termelés együttműködését vizsgálja és ennek eredményeként rendszer irányítástechnikáját optimalizálja.

„Bízunk benne, hogy a kísérletek eredményét nagyban a napelemparkban is ki tudjuk próbálni” – mondta Pintér László.

Bár még nincs igazából kereslet a zöld hidrogénre, és előállítási költsége is magasabb, mint a szürke hidrogéné, de eljön majd az ideje, amikor a most szerzett tudással és tapasztalattal behozhatatlan előnyre tesz szert a cég – amely ráadásul fogyasztóként is fontos szerepet játszik az üzem a naperőmű energiatermelésének kiegyenlítésében – mondta a szakértő.

Szerinte a közlekedésben 5-10 év, amíg átbillen a hangsúly az akkumulátoros villanymeghajtású autókról a hidrogéncellás meghajtásra – a teherszállításban. Ezt segítik az EU határozott törekvései a belső égésű motorok visszaszorítására és a hidrogén javára szól, hogy könnyű anyag, és ehhez képest nagyon nagy az energiatartalma, ami teherautók esetén nagy előny az elektromos meghajtáshoz szükséges sok tonnás akkumulátorokkal szemben.

A podcast elkészítését a Bükkábrányi Energiapark támogatta

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom hidrogén meghajtás közlekedés podcast technológia Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. november 9. 06:02 Podcast

Sikeres, innovatív magyar cégekhez kiszámítható oktatás és kutatás is kellene

Csehország és Észtország állva hagyta innovációban Magyarországot. A G7 Podcastban Cséfalvay Zoltánt kérdeztük, hogy mit lehetne jobban csinálni.

Bucsky Péter
2024. október 26. 06:10 Podcast

Sok pénzzel nyomul a Balkánon a kormány, de miért jó ez Magyarországnak?

200 milliárd forint kedvezményes kölcsönt nyújt hazánk Észak-Macedóniának. A térség szakértőjével készített podcastunkból kiderül, hogy mire fordíthatják ezt az összeget.

Holtzer Péter
2024. október 19. 06:04 Podcast

Már azt sem tudjuk pontosan, hogy hány gyerek jár a magyar iskolákba

Egyre kevesebbet tudunk a közoktatásról, pedig szakpolitikai elemzések nélkül át sem lehet gondolni, hogy mit kellene hosszú távon csinálni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.