Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. július 12. 04:34 Közélet

Távolabb került-e Magyarország az uniós pénzektől a státusztörvénnyel?

Július 4-én az Országgyűlés elfogadta, két nappal később a köztársasági elnök már ki is hirdette a “státusztörvény” néven hivatkozott, hivatalosan a pedagógusok új életpályájáról szóló törvényt. Az összes pedagógust egy új foglalkoztatási jogviszonyba terelő jogszabály a kormánykommunikáció és a hivatalos törvényalkotói indoklás szerint vonzóbbá teszi a tanári pályát, a teljes jogszabály ellen hónapok óta tiltakozó szakszervezetek szerint viszont tömeges pályaelhagyáshoz és a tanárok helyzetének további romlásához vezet.

Vera Jourová, az Európai Bizottság alelnöke éppen a törvény megszavazásának másnapján, szerdán nyilatkozott a Bizottság éves jogállamisági jelentéséről, és megállapította, hogy a magyar jogállamiság esetében némi előrelépés látható. Ez konkrétan az igazságügyi reformmal kapcsolatos, és “a helyreállítási alapokról, illetve a feltételességi mechanizmusról szóló tárgyalásoknak köszönhető” – vagyis a pénzügyi nyomásgyakorlásnak.

Jourova szóba hozta a státusztörvényt is egy sajtóbeszélgetésen. A Euronews szerint azt mondta: a Bizottság vizsgálja a törvényszöveget, valamint emlékeztetett arra is, hogy a helyreállítási alapok egyes feltételei kötődnek a tanárok fizetéséhez. A G7 Bizottsághoz közeli forrása szerint ősszel lehet hivatalos EU-s álláspont a státusztörvény utolsó, elfogadott változatáról. Ugyanakkor forrásunk úgy fogalmazott: “a visszatartott EU-s forrásokkal kapcsolatban aligha jelent Magyarország számára pozitív fordulatot ez a törvény, de az ősszel már látható lesz, hogy hátráltatja-e a feltételek teljesítésének folyamatát.”

A feltételek feltétele

Donáth Anna momentumos EP-képviselő egyenesen azt mondta, szerinte a Bizottság az akár több hónapig tartó vizsgálat után kötelezettségszegési eljárást is indíthat majd a törvény miatt Magyarországgal szemben. 

Korábban a két nagy pedagógus-szakszervezet közös közleményt adott ki arról, hogy maga a státusztörvény is akadálya lehet a pedagógusok béremelésére szánt források megérkezésének, ugyanis a törvényben foglaltak nem teljesítik a magyar kormány EU felé tett egyes tavalyi vállalásait.

Ezzel szemben a kormány álláspontja az, hogy minden lényeges EU-s feltételt teljesített, és a státusztörvény megteremti a lehetőséget a béremelésre, aminek viszont feltétele bizonyos EU-s pénzcsapok megnyitása – ugyanis a béremelést csak részben állja a költségvetés. 

A magyar oktatás egyes ügyei már a státusztörvény-vita előtt bekerültek az egymásnak feszülő magyar kormány és az EU ütközőzónájába: az oktatásügy egyrészt a kohéziós forrásokkal, másrészt a helyreállítási terv forrásaival is összekapcsolódott.  

A magyar kormány a béremelést részben az EFOP+ program részeként valósítaná meg, és bár a Bizottság a kormány programtervére már rábólintott, a konkrét kifizetést az akadályozza, hogy más, úgynevezett horizontális feltételnek a magyar kormány nem felel meg. Ezek konkrétan az igazságügyi feltételek – ezeket a kormány a május elején elfogadott igazságügyi reformcsomagja elvileg és a kormány álláspontja szerint teljesíti, de a kérdést még vizsgálja a Bizottság. Erre összesen 3 hónapja van, ami a már megszavazott jogszabálycsomag Bizottságnak történő hivatalos benyújtásától kezdődik.

Ha végül arra jut, hogy a reforcsommaggal feloldotta a magyar kormány a horizontális feltételrendszert, azzal elvileg elhárul az első számú, legnagyobb akadály a vállalt tanárbéremelések előtt – teljesen függetlenül a státusztörvénytől.

Ezen a ponton viszont életbe léphet az EFOP+ saját feltételrendszere: ennek kulcseleme, hogy legyen egy oktatási stratégiai dokumentum, ami a szegregáció csökkentéséről, pályakövetésről, szakpolitikai önmonitoringról is megfogalmaz konkrét terveket. A Lakmusznak májusban a Bizottság az írta, hogy korábban ennek a feltételnek a magyar kormány saját értékelése szerint sem felelt meg. 

Maga az elfogadott EFOP+ programban a magyar kormány vállalta, hogy a béremelés legalább 140 ezer pedagógus fog érinteni, és ebből 20 ezer hátrányos helyzetű gyerekkel foglalkozó pedagógus kap egyfajta “hh-pótlékot”. A pedagógusi átlagbér 2025-re a diplomás átlagbér 80 százalékát el kell, hogy érje – a dokumentum egyébként mindezt csak 2030-ig biztosítja. További vállalások is szerepelnek 2025-re és 2027-2029-es évekre: növelni kell a jelentkező hallgatók és pályakezdők számát, és csökkenteni kell a lemorzsolódást az első pályán töltött években. 

Szintén feltétele a kifizetésnek, hogy a törvényi szabályozást a legnagyobb pedagógus szakszervezetekkel érdemi párbeszédet folytatva alakítsa ki a kormány, és kell egy törvény arról is, amely rögzíti magát a béremelést. Bizottsági forrásunk szerint a státusztörvény nem tekinthető e feltételek egyikének teljesítéseként sem. Vagyis maga a státusztörvény nem viszi előre sem a tanárbéremelésre szánt EU-s források megnyitásának ügyét, sem az egyéb feltételek teljesítésének folyamatát sem. 

Mindezek alapján azt mondhatjuk a helyzetről:

  1. ha a Bizottság rábólint a magyar igazságügyi reformra, akkor
  2. láttamozhatja a kormány oktatási szakpolitikai stratégiáját, valamint
  3. megvizsgálja, hogy a státusztörvény összeegyeztethető-e az EFOP+-vállalásokkal, különös tekintettel arra, hogy a törvény a legnagyobb szakszervezettekkel érdemi tárgyalás eredményeként jött-e létre. 

Mindeközben az első pont teljesülése után elvileg már érkezhetnek a programból kifizetések. Az is hozzátartozik mindehhez, hogy a vonatkozó EFOP-vállalások nem teljesítése nem szükségszerűen vonja maga után a teljes összeg megvonását. Így például ha nem teljesül a 140 ezer tanár bérének emelkedése, hanem csak 70 ezeré, akkor az ezen a címen lehívott összegeket nem befagyasztják, hanem felezik.

Csomagról csomagra 

Mindettől lényegében függetlenül – bár nyilván ezzel összefüggésben – a tanárok és magyar oktatás helyzete a helyreállítási tervben is megjelenik. Erre utalt Jourova a nyilatkozatában. Vagyis elképzelhető, hogy a státusztörvény valóban távolabb lökheti Magyarországot bizonyos RRF-pénzektől, de ezek nem azok az EU-források, amelyekből a tanárbéremelésre költene a kormány.

A helyreállítási alap kifezetése szintén különböző feltételekhez kötött, és ezek hasonlóak a kohéziós forrás feltételrendszeréhez: szintén rögzítik a lépcsőzetes béremelést, a hátrányos helyzetűek magasabb fizetését. További feltétel a szegregációs kockázat csökkentése, a minőségi oktatáshoz való hozzáférés növelése, a speciális nevelési igényű diákok oktatásának fejlesztése, a tanári szakma attraktivitásának növelése, a tanárhiány csökkentése.

Egyes oktatással kapcsolatos területekre, a sajátos nevelési igényű gyerekek integrációjára maga az RFF is allokál forrásokat.

Ezeknek a teljes megvalósítására egy Európa Tanács dokumentum 2025-2026-os dátumokat jelöl ki. Ugyanakkor az RFF-pénzek csomagonként érkeznek, és a rendszer az lesz, hogy a következő csomag csak az előző csomag megfelelő felhasználása után nyílik meg. Tehát egy-egy részterület képes lesz blokkolni egy teljes csomagot.

Az RFF-források kifizetéseinél az EU ezeknek a feltételeknek a teljesítését illetve megvalósulását vizsgálhatja, így például a státusztörvény összeegyeztethetőségét is a vállalt intézkedésekkel. Ezek a folyamatok hónapokig tarthatnak.

Az elmúlt hetekben egyébként sajtóinformációk szerint az Európai Bizottság több fenntartását fogalmazta meg a státusztörvény-tervezettel kapcsolatban. A Népszava információi szerint a Bizottságnak a következő területek voltak problémái:

  • szakszervezetekkel való egyeztetés, amit kötelezettségként szeretek volna a törvényben látni,
  • a sávos bérrendszerben túl szélesek a sávok, viszont nincsen elég objektív szempont a bérek megállapításakor, ez pedig nyilvánvalóan bérfeszültséghez és egyenlőtlenséghez vezethet,
  • a tanárok átvezényelhetősége – ezen az utolsó pillanatban tompított a kormány, mivel másfél órában maximálta az utazási időt –,
  • valamint a kötelező óraszám kérdése, amit végül 24 órában rögzített a kormány.

Tehát jelenleg nem egyszerű röviden válaszolni a címben feltett kérdésre, ráadásul a különböző feltételek és vállalások egymásra épülnek: az RFF-pénzek feltétele a tanárok megemelt bérének kifizetése, amit a magyar kormány a kohéziós pénzek megérkezéséhez között, amit viszont az EU megint más feltételrendszerekbe csatornázott be, de ezek a feltételek tulajdonképpen azonosak az RFF-feltételekkel. 

Az egyre inkább jogi-politikai ördöglakatra hasonlító helyzeten a státusztörvény alapvetően nem változtat, maximum bonyolít rajta. Legelső körben most a tanárbérekkel kapcsolatban is azt kell figyelni, hogy az igazságügyi reformcsomagra hivatalosan rábólint-e a Bizottság a következő hónapokban.

De a státusztörvénnyel kapcsolatos értékelések és viták újabb csatatérként szolgálhatnak ősszel. Ezt egyébként elkerülhette volna a kormány, ha saját költségvetésből finanszírozza a bérfejlesztést – persze a magyar költségvetésnek most enélkül a tétel nélkül is megvan a maga baja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kormány is látja, hogy baj van, de inkább áttolja 2024-re az idei költségvetés problémáitA lakosság vásárlóerejének csökkenése miatt brutálisan visszaestek a fogyasztáshoz kötődő adóbevételek, miközben egyre drágább az állam finanszírozása. Kockázatos manőverrel oldaná meg a bajokat a kormány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet európai bizottság oktatás státusztörvény tanárbérek Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Stubnya Bence
2024. május 16. 13:47 Adat, Közélet

Újra lesz pénzünk fogyasztani, de még mindig túl nagy a lyuk a költségvetésen

Ugyan több előrejelzés is kicsit borúsabban látja az idei növekedési kilátásokat, mint pár hónapja, de legalább reálbér-növekedésre és több fogyasztásra számítanak.

Jandó Zoltán
2024. május 16. 10:27 Adat, Közélet

Veresége ellenére pénzügyileg más ligában focizik a Fradi, mint a többi magyar csapat

A Fradi annyi pénzből gazdálkodik, hogy még a svájci és a belga bajnokságban is a gazdagabb csapatok közé tartozna, a Paks büdzséje viszont itthon is szerénynek számít.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.