A francia hatóságok egy sofőr nélküli minibuszra kiadták az úgynevezett 4-es szintű minősítést, azaz közúti engedélyt, erre Európában még nem volt példa. A francia szabályok majd csak 2022 szeptemberétől teszik lehetővé az önműködő járművek közúti jelenlétét, de az EZ10 nevű minibusz a Tolouse-i Oncopole gyógyszerészeti egyetem kampuszán a főbejárat és a parkoló közötti 600 méteres távon közlekedve jól teljesített a teszteken. Ez elsőre talán nem hangzik soknak, de ezen a szakaszon gyalogosok, biciklisek, autók és buszok között kellett eligazodnia.
A sofőr nélkül közlekedő járművek világa rohamosan fejlődik, a buszt gyártó francia EasyMile világszerte már több helyen tesztelte és fejlesztette a az EZ10 névre keresztelt minibuszt. A 2015-ös megjelenése után több mint 30 országban tesztelték már emberi felügyelet mellett, számos esetben távoli megfigyeléssel, például Szingapúrban, az Egyesült Államokban, Finnországban és Ausztriában. A cél az, hogy a sofőr nélküli jármű gyárak, repterek és magánegyetemek közlekedésében kapjon szerepet.
Az EZ10 legutóbbi verziója egyszerre 15 fő szállítására képes, és mozgássérült utasok is használhatják. Emellett az érzékelőin is finomítottak, a német Sono Motors-szal közösen pedig elkezdtek dolgozni az egyébként elektromos meghajtású jármű napelemekkel való felszerelésén.
Tech
Fontos