Nem hosszabbította meg a Nike az Amazonnal kötött együttműködési szerződését, és ez azt jelenti, hogy a sportruha gyártó nem szállít többé közvetlenül cipőket az online áruháznak. A két évvel ezelőtti szövetségkötést akkoriban úgy értékelték, hogy a Nike végre belátta, az Amazon nélkül nem boldogulhat az online térben, a mostani szakítást pedig egyértelműen visszalépésnek minősítik.
A Nike magyarázata meglehetősen zavaros. A cég azt mondja, hogy az elmúlt két év teszt volt, amely végéhez ért, és ezentúl inkább csak közvetlenül akarja értékesíteni a cipőit. Ahogy a Vox is írja, az érvelés kicsit sántít, mert a Nike már az amazonos szerződés előtti években is mindig arra törekedett, hogy a saját, közvetlen értékesítési csatornáit erősítse, és ne legyen szüksége kiskereskedőkre.
Az Amazon szerződésnek sokkal inkább az volt a jelentősége, hogy megpróbálták vele kiszűrni a feketepiaci kereskedelmet, vagyis a hamisított cipők árusítását. Amíg élt a szerződés, addig a vásárló halálbiztos lehetett abban, hogy ha közvetlenül az Amazontól vette meg a cipőt, akkor az eredeti. Ez azért fontos, mert az Amazon mindig is tele volt olyan kereskedőkkel, akik a szürke zónában mozognak, és hamisított cipőket árulnak.
A két cég közötti együttműködés valójában azért futhatott zátonyra, mert az Amazonról az elmúlt két évben sem tűntek el a szürke piaci árusok, nem sikerült háttérbe szorítani őket. A lépés azonban mégis érthetetlen abból a szempontból, hogy együttműködés nélkül a helyzet a Nike számára valószínűleg csak rosszabb lesz.
Az Amazon nem fogja hagyni, hogy a kínálatából eltűnjenek a Nike cipők, és lehetetlen megjósolni, hogy az űrt milyen mértékben tudja majd betölteni tisztességes viszonteladókkal. Valószínű azonban, hogy a hamisított cipők aránya a kínálaton belül jelentősen nőni fog. Ez pedig végső soron még az Amazonnak is rossz.
Világ
Fontos