Eddig sem volt titok, hogy problémák vannak az amerikai haditengerészet legújabb repülőgép-hordozójával, a napokban azonban újabb részletek láttak napvilágot a 13 milliárd dollárból megépített Gerald R. Ford bajairól. Tavaly májusban úgy adták át a hajót, hogy egyetlen egy sem működött a bevetéseken nélkülözhetetlen fegyverliftek közül, amelyek a hajótest alsóbb szintjein lévő fegyverraktárakból a fedélzetre továbbítják a rakétákat és bombákat, hogy ott a repülőgépekre rögzíthessék.
Ez a hír még úgy is meglehetősen kellemetlen az amerikai haditengerészet és a hordozót gyártó vállalat számára, hogy a hajó átadása nem azt jelenti, hogy másnap már bevetésre kellene indulnia. Ezt megelőzően akár több évig is tesztelik, mielőtt éles feladatokat kap. Különösen akkor, ha egy új hajóosztályról van szó, mint a Ford esetében.
Két, szintén kritikus fontosságú rendszer problémája eddig is ismert volt. Az egyik a repülőgépeket indító elektromágneses rendszer, a másik pedig a visszatérő gépeket lefékező berendezés. Ehhez jönnek most a fegyverliftek, amelyeknek már a tavaly májusi átadás idején működniük kellett volna, de erre még mindig nem került sor. A haditengerészet ezt a Bloombergnek azzal indokolta, hogy parancs nélkül is mozgásba lendültek, ami nyilvánvalóan nem biztonságos.
A problémát az okozza, hogy a megszokott kábeles rendszer helyett a lifteket mágnesek mozgatják, ám a jelek szerint a technológia még nem kiforrott. A haditengerészet szerint minden problémát megoldanak júliusra, és a hajó alkalmas lesz harci feladatok ellátására.
13 milliárd dolláros (közel 3700 milliárd forint, a magyar GDP majdnem tizede) árával a Ford az amerikai haditengerészet legdrágább hordozója, sőt, minden bizonnyal a világ valaha volt legdrágább hadihajója címet is magáénak tudhatja.
Világ
Fontos