A Financial Times hosszú cikket szentelt annak az iskolának, amely San Francisco egyik negyedében innovatív módszerekkel képzi a diákjait már hét éve. A Brightworks nevű magánintézményben nincsenek vizsgák, nincsenek dolgozatok, nincs kőbe vésve a kötelező tananyag és a tanárokat inkább közreműködőknek nevezik, akik segítik a gyerekek fejlődését. A diákok rengeteget játszanak, és a falakon belül és kívül egyaránt olyan kreatív “technikaórákon” vesznek részt, ahol egy projekt keretében fúrnak-faragnak, építenek valamit, gyakran a szabadban.
Az iskolát Gever Tulley alapította, aki arról híres, hogy formális iskolai képzés nélkül, vagyis autodidakta módon lett programozó, és onnan váltott át oktatási vállalkozóvá. Ennek ellenére az iskolájában nincsenek digitális képernyők és kütyük. A Brightworks a világ legfejlettebb technológiai régiójában, a Szilícium-völgy bejáratánál, a San Francisco Bay Area városi övezetben van, a környéken dolgozók mégis ide járatják a gyerekeiket a legszívesebben.
Az amerikai technológiai elit családjai évi 30 ezer dollárt fizetnek azért, hogy a gyerekeik ne digitális tananyagból, és ne interakítv képernyőkkel tanuljanak.
A cikkben bemutatnak egy grafikus-digitális formatervező házaspárt is, akik a fiukat nyolc évesen íratták át az intézménybe egy hagyományos iskolából. Azt mondják, a gyerek azelőtt is jó tanuló volt, minden kérdésre tudta a választ, minden feladatot jól meg tudott oldani. Ám amikor tovább faggatták, kiderült, hogy nem tudja megindokolni a döntéseit, és csak azért vágja rá mindenre a jó megoldást, mert azt mondták neki, hogy az a jó.
A szülők úgy gondolják, hogy olyan sok lett a könnyen hozzáférhető információ a világban, hogy a gyerekükkel nem azt szeretnék megtaníttatni, hogy mi az információ, hanem azt, hogy mit lehet azzal kezdeni.
A technológiai iparban dolgozó képzett felnőttek mindenkinél jobban értik, hogy a digitális világ milyen óriási mértékben segítheti az emberi intelligencia használatát, de azt is látják, hogy mennyire gátja tud lenni a fejlődésnek. Ők pont azért íratják a gyerekeiket ilyen iskolákba, hogy ne legyenek technológia függők.
A cikk friss OECD- és Deloitte-tanulmányokra hivatkozva arra hívja fel a figyelmet, hogy a jövőben egyre kevésbé lesz szükség azokra az ismeretekre, amelyeket a hagyományos iskola oktat. Ezek helyett olyan új elvárások jelennek meg, mint a kreativitás, az érzelmi intelligencia, az innovációra való nyitottság és a határozottság.
Steve Jobs, az Apple legendás alapító-vezére egyébként hasonlóan gondolta. Erre abból lehet következtetni, hogy egy 2011-es interjúban elszólta magát, azt mondta, hogy a gyerekei még sosem használtak iPad-et. Bill Gates Microsoft alapító szintén arról híres, hogy a gyerekeit csak nagyon korlátozott mértékben engedte az új technológiákhoz, amíg kicsik voltak.
Élet
Fontos