Sokan félnek a repüléstől, és ha még turbulenciába is kerül a gép az út során, akkor tényleg hajlamosak azt hinni, hogy eljött a vég. Pedig az elmúlt 40 évben egyetlen olyan repülőgép-balesetet sem regisztráltak, amit turbulencia okozott volna. A Business Insider cikkéből kiderül, hogy mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását, és hogy miért nem kell félni tőle.
Turbulencia akkor alakul ki, amikor hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ami megrángathatja a repülőgépet.
Egy másik fajta a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz, jellemzően gomolyfelhős és viharos időben. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.
Emellett maguk a repülőgépek is képesek turbulenciát okozni. Ahogyan a szárnyak a levegőben haladnak, súrlódási turbulencia lép fel, ami az egymás mögött haladó repülőgépekre hatással lehet. Ez az oka annak, hogy a gépek kerülik, hogy ugyanazon a kifutópályán szálljanak fel és le. A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát.
Ám akkor sincs semmi baj, ha egy gép turbulenciába kerül, ugyanis a kockázat ekkor is alacsony. A modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a nagyon durva turbulenciát is kibírják. Rövid idő alatt képesek zuhanni és emelkedni akár 30 métert is.
Az viszont bizonyos, hogy a turbulencia sajnos egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában. Egyes kutatások szerint a klímaváltozás miatt ez 2050-ig tovább romolhat.
A repülőjegy-vásárláshoz pedig egy jó tanács, ha utáljuk a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást.
Tech
Fontos