Hírlevél feliratkozás
Rigó Anita
2018. január 6. 17:03 Tech, Világ

Mi az a turbulencia, és miért nem kell félni tőle, ha belekerül a repülőgép?

Sokan félnek a repüléstől, és ha még turbulenciába is kerül a gép az út során, akkor tényleg hajlamosak azt hinni, hogy eljött a vég. Pedig az elmúlt 40 évben egyetlen olyan repülőgép-balesetet sem regisztráltak, amit turbulencia okozott volna. A Business Insider cikkéből kiderül, hogy mi okozza a repülőgép ijesztő rángatózását, és hogy miért nem kell félni tőle.

Turbulencia akkor alakul ki, amikor hirtelen megváltozik a légáramlás. Ezt több tényező is okozhatja, a leggyakrabban a légkörben található turbulens levegő váltja ki. A futóáramlások hirtelen megváltoztathatják a szélerősséget, ami megrángathatja a repülőgépet.

Egy másik fajta a termikus turbulencia, amit a felszálló meleg levegő okoz, jellemzően gomolyfelhős és viharos időben. A mechanikus turbulenciát pedig a táj okozza: a hegyek és a magas épületek is eltéríthetik a felettük lévő légáramlásokat.

Emellett maguk a repülőgépek is képesek turbulenciát okozni. Ahogyan a szárnyak a levegőben haladnak, súrlódási turbulencia lép fel, ami az egymás mögött haladó repülőgépekre hatással lehet. Ez az oka annak, hogy a gépek kerülik, hogy ugyanazon a kifutópályán szálljanak fel és le. A pilóták és a légiirányítók sokat dolgoznak azon, hogy a repülők elkerüljék a turbulenciát.

Ám akkor sincs semmi baj, ha egy gép turbulenciába kerül, ugyanis a kockázat ekkor is alacsony. A modern repülőgépeket úgy építették meg, hogy a nagyon durva turbulenciát is kibírják. Rövid idő alatt képesek zuhanni és emelkedni akár 30 métert is.

Az viszont bizonyos, hogy a turbulencia sajnos egyre gyakoribb. 1958 óta a turbulencia aránya 40 százalékról 90 százalékra nőtt Európában és Észak-Amerikában. Egyes kutatások szerint a klímaváltozás miatt ez 2050-ig tovább romolhat.

A repülőjegy-vásárláshoz pedig egy jó tanács, ha utáljuk a turbulenciát: érdemes a szárnyakhoz legközelebb eső székekbe ülni, ugyanis itt fogjuk a legkevésbé érezni a rázkódást.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ repülés repülőgép repülőjegy turbulencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.