Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők
A jövő év első felétől négy nagy magyarországi autóipari beszállítónál is leépítések lesznek, de egy ideje már bújtatott létszámleépítés zajlik a magyar autóiparban – erről beszélt László Zoltán, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnöke a 24.hu-nak és az Inforádiónak.
A munkavállalók 7-8 százalékát érinthették ilyen lépések a szakszervezet becslése szerint. Például a korábbinál szigorúbb munkaalkalmassági vizsgálatot rendeltek el a cégek, és az ezen nem megfelelő alkalmazottakat elbocsátották, vagy olyan vétségekért rúgtak ki embereket, amiket korábban tolerált a cég.
A házon belülimunkanélküliség is egyre gyakoribb, az a jelenség, hogy a gyárak alacsony kapacitáson működnek, de annak ellenére is megtartják a létszámot, hogy nincs elég megrendelés.
Számokban: a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján február és szeptember között nagyjából hat százalékponttal esett vissza itthon az ipari termelés, de 2022 szeptemberéhez képest már csaknem 15 százalékos a visszaesés.
A járműipar teljesítménye február és szeptember között és 2022 szeptemberéhez képest is kb. 8,5 százalékkal esett vissza (bár nagyon nagyok benne a kilengések).
A villamos berendezések gyártásának teljesítménye (amelynek alága az akkuipar) február óta 13,5 százalékkal nőtt, 2022 szeptemberéhez képest viszont hat százalékkal visszaesett a KSH adatai szerint.
A feldolgozóiparban foglalkoztatottak száma 2023 első negyedéve óta kb. 9 ezer fővel csökkent (104,6 ezerről 95,7 ezerre) 2024 harmadik negyedévéig a KSH-adatok szerint.
Ez 8,5 százalékos visszaesést jelent (de itt is nagyok a kilengések, 2022 harmadik negyedévéhez képest például csak 4,5 százalékos a visszaesés).
A munkaerőhiány egyértelműen csökkent a feldolgozóiparban: az üres álláshelyek száma 21-ről 13 ezerre esett vissza 2022 és 2024 harmadik negyedéve között.
Alulnézet: ha a cégek arra számítanak, hogy krónikus a munkaerőhiány, ami miatt drágább leépíteni majd a fellendülés idején újratoborozni, mint megtartani a munkaerőt, akkor megjelenik a kapun belüli munkanélküliség, amit a szakszervezet is tapasztal.
A cégek megkérdezése alapján közöl egy indikátort az Európai Bizottság, amely a jelenséget méri, és ez alapján látszik, hogy 2024-ben nőtt a munkaerőt „felhalmozó” magyar iparvállalatok aránya, novemberre pedig ebben jelentős ugrás is volt.
Mi várható? Az Európai Bizottság arról is rendszeresen megkérdezi a cégeket, hogy a létszámuk és a gazdasági helyzetük milyen irányú változására számítanak a következő három hónapban.
A foglalkoztatási kilátások tavaly év vége óta romlottak, de novemberben épp pozitívak voltak, miközben az általános kilátások novemberben 12 hónapos mélypontra jutottak.
Ezt valamelyest árnyalja, hogy a június óta tartó csökkenést követően enyhén bővült novemberben az Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) feldolgozóipari vállalatok kilátásait mérő Beszerzési Menedzser Indexe.
Felülnézet: novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál az EU-ban, a foglalkoztatási kilátások szempontjából viszont az EU-átlagnál jobbak a hazai kilátások. Utóbbi alapján a német, osztrák és cseh iparban vannak akkora bajok, hogy a cégek erre komoly leépítésekkel terveznek reagálni.