Száz százalékra emeli az Egyesült Államok a kínai elektromos autókra kivetett, jelenleg 25 százalékos vámot, egybehangzó értesülések szerint a lépést magyar idő szerint kedd délután jelentik be.
Miért fontos ez? Az Egyesült Államok és az Európai Unió egyaránt attól tart, hogy az olcsó kínai elektromos autók elárasztják a piacot és tönkreteszik a hazai gyártókat.
Számokban: Amerikában a BYD egyik modellje 25 százalékos vám megfizetése után 12 ezer dollárba kerül, a hozzá hasonlítható amerikai elektromos autók azonban három-négyszer magasabb áron kaphatók. Az Európai Bizottság még vizsgálja a piaci helyzetet, de várakozások szerint heteken belül 15-30 százalék közötti védővám kivetését jelenti be.
Tágabb kontextus: Kína az utóbbi pár évben az elektromos autók mellett több más zöld átálláshoz kapcsolható iparágba öntött olyan mértékű állami támogatást és ösztönzést, hogy azoknál elérték a méretgazdaságosság bizonyos szintjét és annak következtében az alacsony árakat.
Idézet: Dani Rodrik, a Harvard Egyetem tanára arra hívja fel a figyelmet, bármennyire is fájdalmasak ezek a folyamatok a versenytársaknak, a globális zöld átálláshoz óriási szolgálatot tesznek – mivel a folyamatnak nincs világszintű összehangolt koordinációja. A védővámok mögé kényszerülő nem kínai gyártók pedig innovációra kényszerülnek.
Alulnézet: a védővám elleni egyik védekezés a gyártás lokális telepítése, ebben Magyarország a kínai akkumulátorgyárakkal és a BYD szegedi, illetve több kínai e-autó gyártó várható megjelenésével fontos pozícióban lesz.
Vállalat
Fontos