Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Már csak 8,5 százalékkal bővült a magyar online kiskereskedelmi forgalom 2023-ban, 2024 első negyedévében pedig a növekedés tovább lassult, 6,1 százalékra – ez derült ki a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körkép elnevezésű riportjának legfrissebb kiadásából.

Miért fontos ez? A kiskereskedelem internetes része hosszú évekig masszív felfutásban volt, amelyből sok piaci szereplő majdhogynem automatikusan jó hasznot húzhatott. Ennek a korszaknak azonban vége, és a számok, illetve piaci előrejelzések szerint magyar szereplőként sokkal nehezebb időszak következik.

Tágabb kontextus: a kis mértékű növekedés ugyan még mindig sokkal jobb, mint a hagyományos bolti kereskedelem volumenben számolt 7,9 százalékos csökkenése 2023-ban, de a tavalyi 17 százalékos inflációt figyelembe véve látszik, hogy a vásárlóerő csökkenésének következtében a lakosság ebben a szegmensben is kevesebb és/vagy olcsóbb árut vett.

Felülnézet: A magyar e-kereskedők két kedvezőtlen hatással találták szembe magukat:

  1. Lemaradtak a regionális terjeszkedésben rejlő növekedési lehetőségről, nem voltak elég fejlettek, tőkeerősek és innovatívak a külföldi értékesítéshez, így a legnagyobb Magyarországon működő online boltok döntő része (például Alza, Emag vagy Kifli) nem magyar hátterű.
  2. A magyar vásárlók elkezdtek elfordulni a magyar boltoktól, ebben nagy szerepe van a kínai Temu megjelenésének, amely a magyar piacot is elkezdte letarolni.

Az internetről (is) vásárló magyarországi lakosok száma 4,2 millió körül van, a Temunak ezen belül villámgyorsan sikerült 1,2 milliót megnyernie magának.

A Temuval árban nem tudnak versenyezni a magyar webáruházak, de minőségben és vásárlási élményben is csak akkor, ha fejlesztenek-befektetnek, amihez forrás és humántőke kell.

  • A felmérés készítői azt mondják, a magyar kkv-szektorban sok online kiskereskedő fog azzal szembesülni, hogy az eddig alkalmazott megoldások már nem elegendőek, és fejlesztés nélkül bezárhatják a boltot.

Alulnézet: a Temu megjelenésével Magyarországon is hirtelen lett vége annak az időnek, amikor elég volt a Kínából nagy tételben megvett árut itthon jókora haszonnal eladni.

  • A Temu ugyanis pont abban nyújt újat, hogy a kínai gyártókat közvetlenül kapcsolja össze a lakossági vevőkkel, magyar nyelven elérhető, és forintban lehet nála fizetni, így még a legkevésbé internethez szokott magyar vásárlóknál is képes a magyar kiskereskedőket teljesen kikapcsolni az értékesítési láncból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Temu rohama felforgathatja a magyarországi online kiskereskedelmet isA Temuval mostanában nehéz nem találkozni, a kínai cég által diktált tempó, az energikus és célratörő piaci magatartás külföldön heves viharokat kavart, és itthon is riasztó lehet sokak számára.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAgresszív zsákbamacska marketingjével a magyar piacot is betámadja az új őrület, a TemuÜdvözlet abban a világban, ahol a soha véget nem érő, egymásra épülő marketingtechnikáknak nincs olyan eleme, amely túl agresszívnek minősülne.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat e-kereskedelem felmérés GKID Kína kiskereskedelem Mastercard Temu Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Torontáli Zoltán
2025. február 2. 06:03 Tech

Évente egy kávé áráért elvárhatjuk, hogy kiderüljön, miből áll a világ

A világ legnagyobb részecskefizikai infrastruktúrája közel hárommillió eszközből áll, karbantartásukat egy magyar szakember, Jurcsó Péter menedzseli.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.