Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. október 31. 09:04 Vállalat

Legalább 14 éve terjed a kiirthatatlan álhír, most meg is valósul: jön a fizetős Facebook

Legalább 2009, vagyis 14 éve terjed a visszatérő hoax arról, hogy hónapokon belül fizetős lesz a Facebook, vége a macskás posztok, az életvezetési tanácsok és a politikai direktmarketing ingyenes kánaánjának. Most a városi legenda valósággá válik: a Meta bejelentette, hogy bár az ingyenes lehetőség is megmarad, novembertől jön a reklámmentes, fizetős opció.

Mi történt? A Meta hétfőn bejelentette, hogy Európában novembertől bevezet egy reklámmentes, előfizetős csomagot a Facebookon és az Instagramon is. A hirdetésmentességért asztali gépen kezdetben 10, mobilalkalmazásban 13 dollárt kérnek. Ha valakinek több fiókja van, márciusban minden további fiókért külön kell fizetnie 6, illetve 8 dollárt.

  • Az ingyenes verzió is megmarad, ha valaki azt választja, továbbra is kapja a személyre szabott reklámokat.

Miért? A Meta nem csinál belőle titkot, hogy alapvetően a reklámalapú közösségi médiában hisz továbbra is. A fizetős lehetőséget csak amiatt teszi lehetővé, hogy eleget tegyen az Európai Unió friss szabályozásának. Kérdés, hogy a magasan árazott reklámmentessséggel valóban ezt teszik-e.

Háttér: az EU új digitális szabályozása, a DSA januárban válik teljesen hatályossá, azután a tech-cégek csak a felhasználók egyértelmű beleegyezésével használhatják fel adataikat a személyre szabott hirdetésekhez.

  • Európa új játékszabályokat akar, amiket a tech óriásainak is be kell tartaniuk. A GDPR és a DSA is korlátozza a szféra eddigi működését, és a nagy tech-cégek akár az éves bevételeik hat százalékára is büntethetők lesznek súlyos szabályszegés esetén.
  • A közösségi média domináns üzleti modellje a látszólagos ingyenességen alapul, melyben a felhasználó a rá szabott reklámokért cserébe használhatta az alkalmazást – erősebben fogalmazva ő maga a termék, akinek az adatait a Meta és versenytársai a hirdetőknek kínálják pénzért a piacon.
  • Az új európai szabályozás azonban nem teszi evidens lehetőséggé a fogyasztói profilalkotást, nagyobb átláthatóságot és több kontrollt követel az algoritmusok működésében a felhasználók számára.

Igen, de: az Európai Bizottság és a tech-óriások vezetői több tárgyalást folytattak az elmúlt hónapokban az implementálásról, de az X (ex-Twitter) azzal fenyegetőzik, hogy kivonul a kontinensről. A Google hasonló okokból nem vezette be egyelőre a Bard mesterséges intelligencia csetbotját az EU-ban, a Meta pedig a Thread (ez lenne a Twitter Zuckerberg-féle riválisa) európai megjelenését halasztotta el.

Az előfizetős Facebook és Instagram felkínálásával a Meta szerint megfelelnek az európai szabályozásnak, és nem kell elhagyniuk az Európai Uniót, hiszen valóban lehetővé teszik a nem targetált hirdetéseket a felhasználóknak.

  • Nem egyértelmű azonban, hogy ezt az európai hatóságok és bíróságok is majd így látják-e. Néhány hónapja az Európai Unió Bírósága elvi szinten elfogadta, hogy a tech-cégek a hirdetésmentességért cserébe arányos díjat számolhatnak fel, ha szükséges, a Meta pedig júliusban értesítette az illetékes írországi felügyeleti szervet, hogy éppen erre készül.
  • Erről azonban még nincs hatósági döntés, így könnyen jöhetnek további jogi kanyarok és konfliktusok az európai hatóságok és a big tech között, hogy mennyire fér bele a „ha fizetsz, biztosítjuk a magánélethez és az adataidhoz való jogot” megközelítés.
  • Kérdés, hogy az évi 40-50 ezer forintos Facebook- vagy Instagram-előfizetés mennyire minősülne „arányosnak” és „szükségszerűnek” egy esetleges bírósági eljárásban, hiszen nem valószínű, hogy ennyiért tömegével választanák a reklámmentes közösségi média lehetőséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk50 milliós Magyarországot is beterítenének a Fidesz-barát véleményvezérek hirdetései a FacebookonTöbbet költöttek a kormányközeli üzeneteket közvetítő véleményvezérek facebookos népszerűsítésére a hazai uborkaszezonban, mint a legtöbb spanyol párt a választási kampány csúcsán.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Európai Unió facebook Instagram meta Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.