Hírlevél feliratkozás
Pintér Róbert
2023. július 16. 04:34 Tech, Vállalat

Ha a cégvezető nem hisz benne, akkor kudarcra van ítélve a digitalizáció

(A szerző a kis-és középvállalkozások digitális versenyképességét rendszeresen mérő Digiméter projekt szakmai vezetője, a Corvinus Egyetem adjunktusa. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.)

2020 óta veszek részt a Digiméter kutatássorozatban, ami alapján jól látszik, hogy Magyarország és a magyar kkv-k európai összevetésben lemaradtak a digitalizációban. Amikor erről a témáról beszélgetek újságírókkal, mindig az az egyik első kérdés, hogy mi lehet ennek a lemaradásnak az oka? Ez a kérdés minket is nagyon érdekel a Digiméter projektben, így 2023 tavaszán rendhagyó módon nem a cégek felkészültségét mértük fel általában vagy valamilyen részterületen, hanem annak mentünk utána, hogy egyáltalán mit jelent a vállalati digitalizáció, mitől lehet sikeres vagy sikertelen és mennyiben speciális a magyar helyzet, mi magyarázhatja a lemaradásunkat. 24 szakértői és cégvezetői interjút készítettünk, olyanokkal, akik ezt a témát kutatják a Corvinuson, BME-n vagy BGE-n, vagy a digitalizációban segítenek cégeknek, vagy cégvezetők, akik digitális „championok” — olyan példamutató cégeket vezetnek, amiktől érdemes tanulni — vagy „csak” vezetők valamilyen kkv-nál, akik nap, mint nap megküzdenek a feladatokkal és próbálják jobban csinálni.

Nyugodtan ki merem jelenteni, hogy eddig ez a legfontosabb kutatása a Digiméternek — legalábbis számomra biztosan. Sokat megértettem abból, hogy mit jelent egy vállalatot digitalizálni (hatékonyabban csinálni a folyamatokat digitális eszközökkel a szervezet közreműködésével, amiben kulcs a cégvezető nyitottsága és támogatása). Tovább bővült az a tudás, hogy mi segítheti elő egy cég digitalizációját. Eddig azt gondoltuk (itt, a G7-en is írtam róla), hogy a transzparens verseny és az egészséges rivalizálás, a partnerek és a vevők, az állami kényszer és az olyan sokkok, mint amit a koronavírus okozott, viszik előre a cégeket ezen a téren. Kiderült, hogy ezek ugyan ott vannak a kulcs tényezők között, de még további tényezők sokasága van fent azon a térképen, ami serkenti-gátolja a digitalizációt (az alábbi listán balra a spontán, az interjúalanyok által említett tényezők — jobbra a nemzetközi szakirodalom által meghatározott tényezők olvashatók).

 

Mindezek alapján egyértelmű, hogy a cégvezető játssza az elsődleges szerepet a hazai vállalatok digitalizációjában.

Ez nem azt jelenti, hogy szakmailag felkészültnek kellene lennie a digitalizáció terén, elég csupán, ha nyitott a digitális megoldásokra és megfelelő szakemberekkel, tanácsadókkal alvállalkozókkal veszi körül magát. Az ő támogatása, elkötelezettsége nélkül ugyanis biztosan nem lesz sikeres a cég digitalizációja. 

A digitalizáció egy vállalat számára a hatékonyság növeléséről szól, ehhez viszont rendbe kell rakni a folyamatokat – a káosz informatizálása ugyanis káoszhoz vezet. Fontos az is, hogy nem csak a meglévő folyamatokat lehet digitalizálni, hanem olyan új folyamatokat is lehet építeni, amiket IT eszközök nélkül nem tudtunk volna megtenni. Sőt, ez a digitalizáció igazi, transzformációs ereje, először ugyanis ugyanazt szeretnénk csinálni, csak gyorsabban, hatékonyabban az informatikai eszközökkel, de idővel kiderül, hogy közben maguk a folyamatok is átalakulnak – például egy online újság nem nyomtatott újság, csak nyomtatás nélkül, képernyőn megjelentetve, a cikkek lehetnek jóval hosszabbak, nem egy adott terjedelmet kell kitölteni, megjelenik az interaktivitás, írhatnak bele az olvasók is, megjelenik a fotó mellett a mozgókép és a hangzó anyagok, küldhetünk ki hírlevelet stb. Az egész média átalakul tőle. Hasonló módon változtathat meg teljes iparágakat és benne cégeket a digitalizáció. 

A cégvezetőn és a folyamatokon túl kiemelten fontos a szervezeti kultúra egy adott cégnél, a meglévő emberállomány hozzáállása a digitalizációhoz – vagy velük (a bevonásukkal) vagy a tiltakozásuk ellenére (felülről vezérelt módon) lehet egy digitalizációs projektet végigvinni. Előbbinél nagyobb esély van a sikerre, de sokkal lassabb, utóbbi kockázatosabb, de gyorsabb. A digitalizációt sokszor a munkaerőhiány hajtja előre (a népszerű nézettel ellentétben egyelőre nem annyira elveszik a gépek a munkánkat, hanem inkább segítenek abban, hogy a hiányzó embereket pótolni lehessen vele). Ugyanakkor a szakemberhiány az, ami meg is akaszthatja a digitalizációt – a kkv-k esetében tipikus, hogy nincsenek elég számban olyan szakemberek, akik sikerrel végigvezettek volna 1-1 digitalizációs projektet kisvállalati környezetben. Enélkül pedig elakad a folyamat. Innen nézve a digitalizáció leginkább HR- és szervezetfejlesztési kérdés, a hardveren és a szoftveren túl elsősorban az orgware és a peopleware sikerén múlik. 

Persze a sikeres vállalati digitalizációhoz tudásra és tőkére is szükség van. Sokrétű tudásra a nyelvtudáson (az IT nyelve az angol) túl a technológia ismeretén át a digitalizációra vonatkozó szervezeti tudásra. A tudás segít a jó döntések meghozatalában és a megfelelő affinitás elérésében is. A tőke is elengedhetetlen és a kkv-k esetében ebből van a legkevesebb, ezért érthető, ha gyors megtérülésben bíznak, hosszú távú megoldásokat keresnek, költséghatékonyan. Ez könnyen vezet oda, hogy Rolls-Royce-ot szeretnének egy Trabant áráért és aztán csodálkoznak, ha Trabantot kapnak. De a dobozos, „összelegózható”, szolgáltatásként (SaaS), felhőből elérhető havidíjas informatikai megoldások sokat segítettek az elmúlt években, hogy a kisebb cégek szabadon kísérletezzenek az informatikai eszközökkel anélkül, hogy megégetnék magukat és súlyos milliókat dobnának ki telepített és később nem használt szoftverekre. 

Végül, a technológiáról elmondható, hogy bár látszólag ez áll a digitalizáció fókuszában, valójában a technológia alkalmazásának képessége fontosabb, mint maga a kiválasztott technológia. Végeredményben a Digiméter 2023 tavaszi kutatása szerint a sikeres vállalati digitalizáció nem technológiai, hanem szervezeti kérdés. 

Akit ennél is mélyebben érdekelnek az eredmények, azoknak ajánlom a közel 50 diából álló kutatási riportot végiglapozni

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat digitális transzformáció digitalizáció SaaS vállalatok Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Torontáli Zoltán
2025. február 2. 06:03 Tech

Évente egy kávé áráért elvárhatjuk, hogy kiderüljön, miből áll a világ

A világ legnagyobb részecskefizikai infrastruktúrája közel hárommillió eszközből áll, karbantartásukat egy magyar szakember, Jurcsó Péter menedzseli.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.