Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. február 15. 14:03 Élet, Vállalat

Tényleg egyre rosszabbak a világ legdrágább reklámjai?

Minden idők második legnézettebb televíziós műsora volt az Egyesült Államokban a vasárnapi Super Bowl, az észak-amerikai profi amerikaifutball-liga (NFL) fináléja. A Nielsen adatai szerint átlagosan valamivel több mint 113 millióan követték a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles összecsapását, aminél az amerikai tévés történelemben csak a 2015-ös NFL-döntő hozott nagyobb nézettséget.

Fontos fordulat

A NFL-nek szüksége is volt már egy újabb erős Super Bowlra, az elmúlt években ugyanis a nagydöntő önmagához képest elég gyengén teljesített. Miközben 2010 és 2017 között minden alkalommal legalább 105 millió amerikai követte az eseményt, azóta a 100 milliót is csak kétszer sikerült átlépni. A 2021-es 95 milliós nézettség nézőszámban közel másfél évtizedes mélypontnak számított, ha a közvetítésbe bekapcsolódó háztartások arányát nézzük, akkor pedig a leggyengébb volt 1969 óta.

Persze az NFL-döntő még ezzel is rendre a legnézettebb műsor volt az USA-ban az adott évben. A történelem 30 legtöbb nézőt vonzó tévéadása közül 29 volt valamelyik Super Bowl, egyedül a M*A*S*H című sorozat záróepizódja fért be a futballfinálékon kívül a top 30-ba. Az elmúlt évek trendje azonban a liga és a meccseket műsorra tűző csatornák számára is kifejezetten aggasztó lehetett*A Super Bowlt a három nagy amerikai adó, a Fox, az NBC és a CBS éves váltásban közvetíti.. Előbbi bevételének nagy részét a közvetítési jogokból szerzi, míg utóbbiak ezeket a díjakat a hatalmas reklámbevételekből igyekeznek kigazdálkodni.

Így a növekedés alapfeltétele, hogy a nézettség se csökkenjen. Ezt pedig a 2010-es és 20-as évek fordulóján nemcsak a Super Bowl, hanem az azt megelőző meccsek esetében sem sikerült biztosítani.

Ennek megfelelően 2017 után a NFL-döntő reklámárainak növekedése is erősen lelassult. Sőt, 2021-ben olcsóbban lehetett egy 30 másodperces spotot megvásárolni, mint egy évvel korábban, ilyenre pedig mindössze kétszer volt példa a liga történetében, legutóbb a 2008-as válságot követően.

Ebben – a nagydöntők iránti érdeklődés hanyatlása mellett – minden bizonnyal az is szerepet játszott, hogy a 2020-as idényben (amit ugye a 2021 februárjában játszott Super Bowl zárt le), brutálisan nagyot esett az alapszakasz-meccsek nézettsége. Egy évvel később pedig valószínűleg épp ezek a mérkőzések hozhatták el a fordulatot. A 2021-es szezonban ugyanis sikerült a 2010-es évek elejének szintjére visszatornázni a meccsenkénti átlagos nézőszámot (ez akkor majdnem 15 százalékos növekedést jelentett egyik évről a másikra).

Így az előző Super Bowlra ismét nagyot ugrottak a spotárak, amit az idén egy újabb látványosabb drágulás követett. Ennek eredményeként ezúttal már 7 millió dollárt, azaz jelenlegi árfolyamon 2,5 milliárd forintot kellett fizetni egy 30 másodperces reklámért.

Egyre drágábban egyre rosszabbat?

Az újabb áremelkedés fényében kifejezetten érdekes, hogy a reklámok – legalábbis a nézők szerint – egyre gyengébbek. Ezt onnan tudjuk, hogy a USA Today 1989 óta minden évben megszavaztatja a nézőket arról, hogy melyik reklám tetszett nekik a legjobban, és a kisfilmek értékelése egyre alacsonyabb a tízes skálán*Eleinte egy konkrét csoportot kértek fel, hogy osztályozzák a reklámokat egy tízes skálán, és a kapott értékekből számoltak egy átlagot. Később a technológiai változásokra reagálva – például, hogy a hirdetések már a meccs előtt is elérhetővé váltak a videó megosztókon – néhány ponton módosítottak a módszertanon (most például önkéntesen regisztrálnak a résztvevők), de a tízes skála megmaradt..

Itthonról furcsának tűnhet, hogy a tengerentúlon reklámokat értékelgetnek az emberek, a Super Bowl hirdetések azonban – vélhetően épp az áruk és az elért tömeg mérete miatt – évtizedek óta önálló műfajt képviselnek. A vállalatok külön kisfilmekkel készülnek az eseményre, és presztízskérdést csinálnak abból, hogy melyik spotot találja a legjobbnak a közönség.

A USA Today versenyén viszont az idén a győztes is csak 6,56 pontot kapott a tízes skálán, ami messze a legalacsonyabb érték 1989 óta. Pedig a kutyaeledeleket értékesítő The Farmer’s Dog cég olyan témához nyúlt, amely nemcsak adta magát a cég profilja miatt, hanem amivel a korábbi tapasztalatok alapján nem is lehet nagyot bukni. A kutyás reklámok mindig nagyot mennek: a Budweiser sörmárka például 2014-ben és 2015-ben is ilyennel nyert, jóval 8 feletti értékeléssel.

A mostani értékelésekről sokat elmond, hogy az elmúlt 30 évben most fordult elő harmadszor, hogy hét alatti pontszámot kapott a legjobb reklám. A trendekről pedig az árul el rengeteget, hogy ezek közül az egyik épp tavaly volt. Akkor egészen meglepő módon zsinórban másodszor nyert a Rocket Mortgage jelzálogcég aktuális reklámja, de a 6,8-as értékelés szintén történelmi mélypontnak számított.

A lejtmenet a reklámok megítélésében nagyjából akkor kezdődött, amikor a nézettség is esni kezdett. A 2010-es évek elején még rendre 8 feletti értékelést kaptak a legjobbak, sőt 9 közeli eredmény is született. Néhány reklám az akkori győztesek közül:

Doritos 2012 (8,82 pont)

Snickers 2010 (8,68 pont)

Bud Light 2011 (8,35 pont)

Doritos 2011 (8,35 pont)

A 90-es és a 2000-es években pedig a 9 feletti értékelés sem ment ritkaságszámba. A Pepsi és a Budweiser ebben az időszakban teremtette meg tulajdonképpen a Super Bowl reklámok kultuszát.  

Bud Light 2002 (9,11 pont)

Pepsi 1995 (9,66 pont)

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat amerikai futball NFL reklám Super Bowl Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.