Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. február 9. 16:42 Vállalat

Sör, chips, autó? Nem, az idei Super Bowl győztese egy jelzálog reklám

Egészen meglepő eredményt hozott az idei Super Bowl reklámversenye: az NFL nagydöntőjének amerikai nézői ugyanis egy jelzálogcég hirdetését találták a legjobbnak. Sőt, a USA Today Ad Meter felmérése szerint a második helyen is a Rocket Mortgage egyik reklámja végzett. Bár a hirdetések értékelése a korábbi évekhez viszonyítva nem volt kiemelkedő, ahhoz képest viszont kifejezetten magas pontszámot kaptak, hogy eddig milyen jellegű reklámok vitték a prímet, és, hogy az amerikaiak különösen a 2008-as világgazdasági válság óta hogyan viszonyulnak a hasonló cégekhez.

 

Ebben valószínűleg az is szerepet játszott, hogy maguk a reklámok viccesen ugyan, de épp a felelős hitelfelvételre próbálták felhívni a figyelmet. Egészen biztosan ennél is fontosabb hatása volt azonban annak, hogy ezúttal rengeteg olyan cég távol maradt a Super Bowltól, amely hagyományosan hirdetni szokott az eseményen.

Eltűntek a megszokott reklámok

Az NFL döntője ugyanis amellett, vagy inkább épp azért, mert a legnézettebb egynapos sportesemény a világon, a reklámipar számára is kiemelkedően fontos. A Super Bowl hirdetések évtizedek óta önálló műfajt képviselnek, a vállalatok külön kisfilmekkel készülnek az eseményre, és presztízskérdést csinálnak abból, hogy melyik spotot találja a legjobbnak a közönség. A USA Today pedig a mérkőzés másnapján eredményt is hirdet, immár több mint harminc éve.

Az elmúlt években azonban az NFL és a Super Bowl nézettségének esése és úgy általában a tévés valamint a hirdetési piac trendjei miatt ennek a versenynek is némileg megtört a varázsa. Már tavaly írtunk róla, hogy a

reklámok értékelése évről évre látványosan romlik, az idén azonban a folyamatnak már üzleti hatásai is voltak.

Persze ebben masszívan szerepet játszott a járvány: azok a hirdetők, amelyek ezúttal távol maradtak a Super Bowltól kivétel nélkül a koronavírussal indokolták döntésüket. Nagyon úgy tűnik azonban, hogy az idén a már említett trendek miatt könnyebb volt elengedni a lehetőséget, mint akár a 2008-as válság idején.

A jellemzően a Budweiser márkát promótáló Anheuser-Busch például az elmúlt 37 évben mindegyik NFL-döntőn hirdetett, és több mint tucatszor volt övék a legjobb reklám. Most viszont egyetlen saját spotjuk sem volt, mert úgy döntöttek, hogy inkább átcsoportosítják a pénzt a járvány elleni küzdelemre, például olyan hirdetés szponzorálására, amely az oltás fontosságára hívja fel a figyelmet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElköltenek egy félperces kisfilmre 1,7 milliárd forintot, és még csak nem is jóA Super Bowl műfajt teremtett a reklámszakmában, hosszú ideig tényleg kiugróan jó hirdetések készültek a világ legnézettebb sporteseményére, de ennek már vége.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába minden, sikerült meghekkelni az amerikaiak kedvenc sporteseményétTizenkét éve nem nézték olyan kevesen a Super Bowlt, mint az idén, és erről részben minden bizonnyal a most is taroló New England Patriots tehet.

De nem hirdetett az idén a szintén komoly Super Bowlos reklámhagyományokkal rendelkező Pepsi és Coca Cola sem*igaz előbbi a félidei show szponzoraként így is megjelent., ahogy távol maradt az elmúlt 13 alkalomból 12-szer feltűnő Hyundai is. Mindhárom cég tulajdonképpen azzal magyarázta a döntését, hogy ennél jobban is el tudják költeni ezt a pénzt.

Még a 2008-as válság után sem volt ilyen

A távol maradó hirdetőknek az árakra is hatása volt. A meccset ezúttal műsorra tűző CBS még tavaly ősszel 5,6 millió dollárért kezdte el értékesíteni a 30 másodperces spotokat, a 2020-as Super Bowlon ugyanis ennyi volt egy félperces reklám átlagára. Miközben azonban a tavalyi meccs előtt a közvetítésben akkor sorra kerülő Fox már novemberre minden reklámidőt eladott, most a CBS-nél még január végén sem volt lekötve az összes spot. Így végül engedniük is kellett az árból.

Persze az 5,5 millió dollár, amit végül átlagosan kaptak, még mindig rengeteg (forintban kifejezve jelenleg nagyjából 1,6 milliárd), így sok okuk nem lehet panaszra, ám egyáltalán nem általános, hogy egyik évről a másikra csökkenjen a Super Bowl alatti reklámok ára. Erre az elmúlt negyven évben mindössze négyszer volt példa, legutóbb a 2008-as gazdasági válság berobbanását követően, de akkor is kisebb mértékű volt a visszaesés.

 

Mindenesetre a nagyok távolmaradása megnyitotta a lehetőséget az eddig kevésbé aktív cégek számára, és ezt használta ki a Rocket Mortgage alkalmazását hirdető Quicken Loans. A cég, amelynek anyavállalata tavaly ment tőzsdére, jelenleg az Egyesült Államok legnagyobb jelzáloghitel-értékesítője, nagyjából 9 százalékos részesedéssel. Az Alapblog tavaly a tőzsdei kibocsátást követően azt írta, hogy a piacon a 2008-as válság óta a bankok visszaszorulóban vannak, viszont az alacsony kamatok miatt a szektor szárnyal, és ezt a helyzetet sikeresen lovagolta meg a Quicken Loans. A vállalat a tavalyi első félévben a járvány ellenére több mint kétszer annyi jelzáloghitelt értékesített, mint egy évvel korábban.

Vállalat amerikai foci hirdetés járvány jelzálog Quicken Loans reklám Super Bowl Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2021. február 26. 09:13 Vállalat

A csehek nagyon közel kerültek a Malév-szindrómához

A patinás nemzeti légitársaság, a CSA már csak akkor szállhat le Prágában, ha előre fizet, a csőd valószínűnek tűnik.

Torontáli Zoltán
2021. február 25. 16:55 Vállalat

A műanyagmentes drogéria csak egy álom, de közelíthetünk hozzá

Melyik fontosabb, a profit vagy a környezetvédelem, és szappannal mosakodjunk vagy tusfürdővel? Válaszol a Procter&Gamble, a világ egyik legnagyobb fmcg cégének k+f kommunikációs vezetője.

Jandó Zoltán
2021. február 25. 06:08 Vállalat

Konkurens nélkül megnyerte a közbeszerzést, majd engedett az árból 140 millió forintot

Dőlnek az állami megrendelések Tasnádi László cégéhez, ám ezúttal furcsa fordulatot vett egy tender.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. február 24. 16:40 Adat, Közélet

Az új vírusváltozatok ellen nem elegendőek az eddigi intézkedések

A visegrádi országok példái jól mutatják, hogy a brit és az egyéb változatok mennyire átírják a forgatókönyveket.

Avatar
2021. február 24. 15:24 Közélet

Jól szolgálják-e a kormány tervei a COVID által okozott társadalmi és gazdasági károk helyreállítását?

A leginkább sújtott emberek és vállalkozások segítése, az ország ellenállóképességének növelése helyett lobbiérdekeket szolgálhat az új uniós források egy része.

Bucsky Péter
2021. február 24. 06:03 Adat, Vállalat

A multik, és azon belül a németek igen jól jártak a kormány gazdasági akcióprogramjával

A német hátterű vállalkozások a hozzáadott érték 13,5 százalékát adják, de ehhez a támogatások 21,5 százalékát kapták meg.