Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2023. február 4. 07:47 Vállalat

A Mol kilépett az eddigi legnagyobb piacára, ahol egyből több kútja lett, mint Magyarországon

Pénteken megnyílt a Mol első lengyelországi töltőállomása a Krakkót és Varsót összekötő gyorsforgalmi út mellett. A magyar vállalat tavaly decemberben történelme egyik legnagyobb tranzakciójával több száz benzinkutat vett Lengyelországban.

Háttér: A Mol 417 kutat vásárolt meg a PKN Orlen lengyel állami energiavállalattól. Ezek a Lotos egykori kútjai voltak, amelyeknek a megvásárlását az EU azzal a feltétellel engedélyezte az Orlennek, ha értékesíti a hálózat egy részét.

  • A megállapodás részeként a Mol 185 magyarországi és szlovákiai töltőállomást adott el az Orlennek. Magyarországon ezek főleg a Lukoil korábbi kútjai, a fennmaradó rész átvétele jövő áprilisig zajlik.
  • A Mol 610 millió dollárt (mai árfolyamon 215 milliárd forintot) fizetett az Orlennek, amely pedig 229 millió dollárt (82 milliárd forintot) a Molnak.
  • A szlovák leányvállalata révén eddig is volt mintegy 80 kútja a Mol-csoportnak Lengyelországban, így lett összesen közel 500 töltőállomása.

Miért fontos ez? A Molnak ezzel mintegy 20 százalékkal több kútja lett. A 38 milliós Lengyelország a legnagyobb piac, ahol jelen van a Mol, és hirtelen a harmadik legnagyobb szereplővé vált (az Orlennek közel 2000 kútja van, a BP-nek 573).

  • A felvásárlás azt is jelenti, hogy Magyarország helyett immár Lengyelországban van a legtöbb kútja a Molnak. Egy éve azt tervezték, hogy 1-1,5 év alatt nevezik át a kutakat, bár a Lotos nevét öt évig használhatják.

Igen, de: a korábbi horvátországi térnyeréshez hasonlóan ezúttal is felmerült politikai szál. Egy lengyel oknyomozó anyag szerint egy kormányközeli lengyel cég zavaros közvetítésével állapodtak meg a Mol a felvásárlásról.

Tágabb kontextus: a régió legnagyobb cégei közé tartozó Mol és PKN Orlen eddig csak Csehországban versenyeztek egymással közvetlenül, a fenti tranzakciók révén azonban valamennyi visegrádi országban mindketten jelen vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVillámgyorsan vált a magyar üzemanyagpiac a régió legolcsóbbjából a legdrágábbáKét fő ok azonosítható, ami miatt elképesztő sebességgel drágult az üzemanyag, és ami miatt évekig lesznek anomáliák a magyar üzemanyagpiacon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk2015-be lökték vissza a magyar pénztárcák vásárlóerejét a környék legmagasabb üzemanyagárai2022-ben az ársapka miatt újra több liternyi benzin és gázolaj jött ki egy magyar átlagfizetésből, az ársapka eltörlése óta tapasztalt drágulás viszont brutálisan lecsökkentette a megvehető literek számát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzázmilliárdokat keres az állam az üzemanyagárstop eltörlésévelA kormány készülhetett arra, hogy közvetlenül a szankciók életbelépése után engedje el a hatósági árat, amely mögül így arcvesztés nélkül hátrálhatott ki.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Lengyelország Mol olajipar üzemanyag Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.