Annyira jó üzleti évet zárt a tajvani Evergreen Marine Corp. nevű tengeri szállítmányozási vállalat, hogy átlagosan 50 havi fizetésnek megfelelő bónuszt osztott ki az év végén – írja a Bloomberg egy névtelenséget kérő forrásra hivatkozva.
A kiemelkedően nagy bónuszokról egy tajvani napilap, a tajpeji Economic Daily News is beszámolt. A lap úgy értesült, hogy egyes alkalmazottak több mint 65 ezer dolláros (nagyjából 24 millió forintos) bónuszban részesültek december 30-án.
A vállalat pénteki közleménye szerint az extra fizetés mértéke az alkalmazott munkaköri besorolásától és beosztásától függően változik, és a bónuszok mindig is a vállalat adott évi teljesítményéről függtek.
A gigantikus bónuszokból viszont csak a vállalat tajvani alkalmazottai részesültek. Egy kínai lap arról írt, hogy a cég sanghaji dolgozói csak a fizetésük öt-nyolcszorosát kapták meg bónuszként, amit elég rossz néven is vettek, és kifogásolták a munkáltatónál a szerintük méltánytalan eljárást.
Az Evergreen Marine 2022-es bevétele az előzetes becslések alapján 20,7 milliárd dollár volt, ami több mint háromszorosa a cég 2020-as árbevételének. A árbevételek ilyen szintű emelkedése nem volt ritka az elmúlt két évben az iparágban, ahol a járvány miatt korlátozottá váló szállítási kapacitás a nyitások után megugró kereslettel találta magát szembe, a szállítmányozási díjak elszállását okozva.
A cég korábban akkor szerepelt sokat a sajtóban, amikor 2021 elején egy általa üzemeltetett hajó elakadt a Szuezi-csatornában, káoszba taszítva ezzel a globális ellátási láncokat.
A jelenlegi kilátások alapján úgy tűnik, hogy a közeljövőben biztosan nem lesznek többször ilyen gigantikus bónuszok a cégnél. A gyengülő globális növekedési kilátások miatt ugyanis a fuvardíjak is csökkennnek, ami miatt a bevételek is vissza fognak esni. Az Evergreen Marine részvényei tavaly 54 százalékot zuhantak, miután 2021-ben 250 százalékkal nőtt az árfolyamuk.
A világ legnagyobb kikötői közötti díjakat összesítő Drewry World Container Index csaknem 80 százalékkal csökkent 2022 januárjához képest, és ezen belül a Magyarországra érkező kínai import szempontjából releváns alindexek, például a Sanghaj és Genova vagy Rotterdam közti díjakról árulkodó indexek is jelentősen visszaestek. Habár egyes kutatások szerint a díjak emelkedésének inflációnövelő hatásai akár másfél évig is fennmaradhatnak, hosszabb távon mindez azt jelenti, hogy a magyarországi inflációhoz ez a tényező egyre kisebb mértékben fog hozzájárulni.
Vállalat
Fontos