Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 10. 13:01 Vállalat

Hogy lehet, hogy az EasyJet a Wizz felvásárlási célpontja lett?

A brit EasyJet csütörtökön két fontos és elég meglepő dolgot jelentett be. Egyrészt 1,2 milliárd fontra (majdnem 500 milliárd forintra) lesz szüksége ahhoz, hogy a járvány utáni kilábalási szakaszt sikerrel vegye, másrészt közölte, hogy az igazgatóság egyhangúan elutasított egy kéretlen felvásárlási ajánlatot – a vevőt egyértelműen a magyar indulású Wizz Airrel azonosítják a piaci szakértők.

Az EasyJet egészen mostanáig a posztpandémiás lehetséges piaci nyertesek közé volt sorolva, a jelek szerint azonban eddig fordítva ültünk a lovon. Az EasyJet a járvány miatt már korábban 450 millió font tőkeinjekcióra szorult, ehhez jönne most az 1,2 milliárdos csomag, és a cég még így sem tudja garantálni, hogy 2023 előtt eléri a pandémia előtti forgalmi szintet. Jelenleg az utasszámban csak 57 százalékos teljesítményt produkál 2019-hez képest (ez persze nem jelenti azt, hogy a bevétele is csak ennyi, ha magasabb átlagáron adja el a jegyeket).

Számítani lehetett rá, hogy a meglehetősen széttagolt európai légi piacon a járvány utáni újraindulás konszolidációs hullámot indít el, eddig azonban kevesen számítottak arra, hogy az EasyJet szerepe nem a terjeszkedés, hanem a védekezés lesz.

Most már azonban világos az, ami a részvények árfolyamváltozásait nézve tulajdonképpen nem meglepő: a befektetők az úgynevezett ultra fapados üzleti modellt pillanatnnilag életképesebbnek tartják, mint a puhább üzleti megközelítést alkalmazó EasyJet verziót. Az európai ultra szegmensben pedig a Ryanair és a Wizz Air meghatározó (előbbi inkább a nyugati részen, utóbbi pedig keleten).

A konkrét csata egyértelműen a brit fapados turistákért (nyaralók, városlátogatók) megy, a Wizz kísérlete döntően az ő megszerzésükre irányult. A Wizz szeretné kihasználni az alkalmat az EasyJet piacrészének megszerzésére, az EasyJet viszont az ellenkező irányba menekülne előre: a szintén megroggyant British Airways árérzékenyebb utasaira repülne rá. A most kért tőkeinjekció is részben ezt a célt szolgálná, meg kellene szerezni azokat, akik némi komfort kompromisszumért hajlandóak átülni egy félig fapados verzióban működő gépre.

A British Airways, amelynek üzletileg borzasztóan fontos hosszú távú járatait a járvány miatti korlátozások még mindig blokkolják, érzi is ezt a veszélyt, és már jó ideje pórbál olcsóbb szolgáltatásokba kezdeni, de eddig nem sok sikerrel tette ezt. A Wizz próbálkozása ezért is jó időzítésű, addig próbált meg a cég helyezkedni, amíg a posztpandémiás új status quo még nem rögzül. A Wizz Air ugyanis a lépéssel egycsapásra meghatározó szereplővé válhatott volna Nyugat-Európában, ráadásul a két cég flottáját egyaránt Airbus gépek alkotják, az igazi különbség csak a „fapadosság mértékében” van. A pillanat pedig adott volt arra, hogy a relatív magasra értékelt Wizz részvényekkel a relatív alacsonyra taksált EasyJet papírokat fel lehessen vásárolni.

Tulajdonképpen az EasyJet (tulajdonosai és részvényesei) szemszögéből nézve a legjobb hír most az, hogy egy szakmai befektető felvásárlással próbálkozott átvenni a piacát, vagyis elég értékesnek tartja a vagyonát és pozícióját ahhoz, hogy érdemi ajánlatot adjon rá.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat EasyJet felvásárlás repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.