Szeméttel teletömött vasúti épületek bontásával indul újra az MTK hatalmas létesítményfejlesztési programja, amelynek az eredeti elképzelések szerint már évekkel ezelőtt be kellett volna fejeződnie. A klub most zárta le azt a közbeszerzést, amelyet a Józsefvárosi pályaudvar tíz, még álló épületének elbontására írtak ki. A munkára ugyan heten is jelentkeztek, de az eljárásból négy céget is kizártak, így végül egy győri csoport futott be.
Ha minden a tervek szerint haladt volna, akkor a területen ma már állnia kellene annak a 30 milliárdos komplexumnak, amelyet a 2019-es Európai Maccabi Játékokra (EMG) álmodott meg a kormány és az MTK sportegyesület. Az EMG az európai zsidó közösség multisport-eseménye, amit négyévente, mindig két évvel a zsidó olimpiaként emlegetett izraeli Maccabi Világjátékok után rendeznek meg. Magyarország 2015 novemberében nyerte el a 2019-es esemény szervezésének lehetőségét. A kormány másfél évvel később döntött úgy, hogy ehhez egy teljesen új komplexumot húznak fel a főváros nyolcadik kerületében, lényegében az egykori Taurus gumigyár és a Józsefvárosi pályaudvar területén, amit a játékok után az MTK kap majd meg.
A beruházás meg is dobta a szervezési költségeket. A kiadásokat először még csak 2,1 milliárd forintra becsülte az akkor még miniszterként ténykedő Lázár János, ám az építési projektre már 30 milliárdot különített el a kormány.
Kezdetettől fogva tudni lehetett, hogy fejlesztésre a Maccabi Játékokhoz egyáltalán nincs szükség, az eseményt nélküle is könnyedén meg lehet szervezni. Végül ez is történt, a beruházás ugyanis megakadt. A Taurus gyár kétmilliárd forintba kerülő bontása ugyan még megvalósult, sőt, a kivitelezésre is kiírtak két közbeszerzést, utóbbiak azonban már eredménytelenül zárultak.
Az akkori hírek szerint ennek részben egy politikai konfliktus volt az oka. A folyamatokra rálátó emberek az EMG-t a kezdetektől a Deutsch család bizniszeként kezelték. A létesítményeket később megkapó MTK elnöke Deutsch Tamás, az MTK futballcsapatát működtető cég tulajdonosa és ügyvezetője pedig a fideszes politikus testvére Deutsch Péter volt, és ő irányította az EMG-t szervező céget is. Ennek ellenére az építési projektet nem ők kapták meg, hanem az akkori fejlesztési miniszter, Seszták Miklós, ez pedig állítólag ellentéteket szült. Mindenesetre Seszták irányítása alatt nem nagyon haladt a projekt, nem sokkal később pedig a miniszter távozni kényszerült a kormányból, valószínűleg nem függetlenül a szintén általa felügyelt, még gigantikusabb sportprojekt, a vizes világbajnokság botrányai miatt.
Mindenesetre a komplexum nem készült el a Maccabi Játékokra, így az eseményt más helyszíneken rendezték meg. A beruházásról azonban már akkor tudni lehetett, hogy mégis megvalósul, csak most már kizárólag az MTK számára. Erre még a játékok előtt egy kormányrendelettel rá is erősítettek (pdf).
A projekt azonban mostanáig így sem nagyon haladt. Idén a kabinet újabb lépéseket tett, hogy most már tényleg megindulhasson a fejlesztés. Több állami ingatlant is átadtak az MTK-nak, így már a klub írhatta ki áprilisban azt a közbeszerzést, amely az építkezést még akadályozó épületek elbontását célozza.
A Józsefvárosi pályaudvar területén tíz, összesen közel kilencezer négyzetméter alapterületű épületet kell lebontani, de csak azután, hogy elhordták belőle a hulladékot. A kiírás szerint ugyanis az ingatlanok
jelenleg nincsenek használatban, és berendezési és felszerelési tárgyaktól kiürített állapotban vannak, ugyanakkor azokban jelentős mennyiségű kommunális hulladék halmozódott fel.
A munkára kifejezetten sok cég jelentkezett, a hét indulóból négyet azonban különböző okokkal kizártak. A három versenyben maradt cég, illetve cégcsoport közül a Mély-Út Kft. és az Inhu-Út Kft. alkotta konzorcium adta a legjobb ajánlatot. A két győri vállalat 213 millió forintért vállalta a munkát.
Vállalat
Fontos