A járvány világszerte új lendületet adott a távmunkának. Ez iparágtól függően mást jelent: vannak cégek, ahol még csak most kezdtek kísérletezni az iroda kiiktatásával, máshol viszont már korábban is jellemző volt, hogy a munkavállalók nem mindennap jártak be.
A legtöbb technológiai cég az utóbbi kategóriába tartozik, és úgy tűnik, hogy ebben az iparágban a távmunka térnyerése a járvány után is kitart majd. A Facebook tavasszal például bejelentette, hogy a munkavállalói eldönthetik, otthonról vagy az irodából akarnak-e dolgozni, a Quora belső felmérése szerint pedig a munkavállalóinak 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a járvány után is otthonról akar dolgozni. Ennek az egyik következménye, hogy egyre több cégnél hoznak létre külön pozíciót a távmunka menedzsmentjére.
A Washington Post cikke alapján több cég, többek között például a Facebook, az Okta vagy a Quora is meghirdetett már hasonló pozíciót, más cégek – például a LinkedIn vagy a Glassdoor – pedig fontolgatják, hogy legyen-e külön távmunkamenedzserük.
A 2011 óta teljesen távmunkában működő open source szoftvercég, a GitLab távmunkamenedzsere – a stílszerűen szintén távmunkában dolgozó – Darren Murph szerint a pozíció sok techcégnél már bevett operatív-, vagy embermenedzseri (chief people officer) állás evolúciójának következő lépése lehet.
Murph munkaköri feladatai alapján a távmunkamenedzserhez tartozó feladatok elég eklektikus elegyet alkotnak. Ha a munkatársak a drágább városokból, például San Franciscóból való elköltözést fontolgatják, akkor neki kell segíteni abban, hogy milyen olcsóbb helyszínek jönnek szóba, ahol az internet sebessége is megfelelő a távmunkához.
Ha a projektmenedzsereknek segítség kell ahhoz, hogy a projektek távmunkában se essenek szét, szintén a távmunkamenedzsernek kell segítenie. De például a kommunikációs szoftverekhez, az online csapatépítők szervezéséhez, vagy a távmunka szabályainak kidolgozásához is értenie kell. Ez utóbbi magában foglalja például a megbeszélések számának csökkentésére vonatkozó iránymutatásokat, vagy annak a menedzselését, hogy különböző időzónákban dolgozó munkatársaknak se okozzon gondot a több ember részvételét igénylő online megbeszélésen vagy munkában való részvétel.
Murph szerint a munkakörhöz olyan külön képességekre van szükség, hogy indokolt a külön pozíció létrehozása és külön ember felvétele.
A több mint 60 ezer embert foglalkoztató Hewlett-Packard Enterprise-nál egy személyzetis, informatikus, kommunikációs és ingatlanos hátterű 10 fős csapat feladata a távmunka és irodai munka fúzíójából létrejövő munkaszervezés kialakítása, bár a cég ingatlanügyekkel foglalkozó vezérigazgató helyettese nem tartja kizártnak, hogy egy embert bízzon meg a feladatok összefogásával.
Más cégeknél, például a munkahelyi kommunikációs szoftvert fejlesztő és üzemeltető Slacknél a cég munkakultúráját jól ismerő szenior munkatársat bíztak meg az átalakítás levezénylésével. A 8 éve a cégnél dolgozó Ali Rayl szerint ez inkább egy átmeneti pozíció, amire már nem lesz szükség azt követően, hogy a távmunka rutinná válik a cégeknél.
Élet
Fontos