A Swarovski idén 125 éves, de különösebb ok nincs az ünneplésre. Az üvegkristályokról ismert cég forgalma várhatóan harmadával, nagyjából kétmilliárd euróra csökken, és hatezer embert, az alkalmazottak ötödét kell elbocsátani.
Legalábbis ezt tervezi a vezérigazgató, Robert Buchbauer, ám mivel a tulajdonos szerteágazó családnak több mint 200 tagja van, nem lesz egyszerű keresztülvinni a döntéseket. Ez a tulajdonosi szerkezet évek óta megbénítja a társaságot, miközben a problémák már látszanak egy ideje: a korábban exkluzív kiegészítőnek számító Swarovski kristályok, illetve ékszerek szinte kommersszé váltak, az előbbiek sok helyen megtalálhatók a pólóktól a telefontokokig.
Ezzel a tulajdonosoknak nem volt bajuk, amíg szépen hozta a nyereséget, és a tömegtermelés is sok embernek ad munkát az ausztriai, tiroli Wattensben. A luxusiparnak az a középső szegmense azonban, ahova a cég pozicionálta magát, egyre túlzsúfoltabbá vált, és miközben az online értékesítésben lemaradt a Swarovski, a fizikai üzletek már nem hasítottak annyira.
Ebben a helyzetben érte a vállalatot a koronavírus-járvány, alaposan felerősítve a már meglévő problémákat. A vezérigazgató pedig valószínűleg elérkezettnek látja az időt arra, hogy keresztülvigye a terveit, amelyeket eddig nem sikerült keresztülverni a családon.
Ahogy a Bloomberg írja, még így sem lesz könnyű dolga. Paul Swarovski például arról beszélt egy interjúban, hogy a családot sokkolták – az ugyancsak családtag – vezérigazgató tervei. Szerinte a világban még sok milliárd minőségi kristályt lehet eladni, és Buchbauernek olyan tervekkel kellene előállnia, hogy ezt a piacot elérjék, nem pedig bezárási és elbocsátási elképzelésekkel.
A vezérigazgató ugyanis azt mondja, hogy a 10 eurós pólókhoz szállított kristályok nem hoznak nyereséget, csak rombolják a márka értékét, szerinte feljebb kellene pozicionálni a brandet. Ő teljesen felszámolná az alacsony nyereségtartalmú nagykereskedelmi üzletágat, vagyis Swarovski kristályok alapvetően csak Swarovski termékeket díszítenének. Emellett jó párat bezárna a háromezer saját üzlet közül. Az átalakításhoz szükséges forrást pedig vagy szakmai befektető bevonásával, vagy a tőzsdére lépéssel kellene előteremteni, ami nyilván csökkentené a családtagok részesedését.
Buchbauer azt állítja, hogy terveit támogatják a kulcsfontosságú részvényesek, de egyelőre csak az újabb összetűzések látszanak biztosnak a kiterjedt családban, ahol korábban sem ment ritkaságszámba, hogy a bíróság döntötte el, beülhet-e egy-egy családtag valamelyik vezető testületbe.
Vállalat
Fontos