Ahogy az első fél év kiskereskedelmi forgalmának adatait világszerte értelmezni kezdték, nyilvánvalóvá vált, hogy az otthoni barkácsolást, lakásfelújítást kiszolgáló kereskedők a koronavírus-járványon nem hogy veszítettek, de vastagon nyertek.
Az eredmény logikus, hiszen hosszú időre tömegek maradtak otthon dolgozni. A munkájukat el nem vesztő emberek a bejárás költségét sok esetben meg tudták spórolni, és mivel sokat voltak otthon, több idejük és nagyobb igényük lett arra, hogy a lakásukat vagy házukat komfortosabbá tegyék. A barkácsáruházakban sok olyan vásárlás is lecsapódhatott, amelyet már régóta terveztek, de idő vagy pénz hiányában rendre halasztgattak.
Január és június között az iparcikk jellegű vegyes kereskedelem volumene Magyarországon 9,2 százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához képest. 2020 nagyon jól indult, januárban és februárban 20-24 százalékos volt az éves bővülés, majd jött a járvány első hulláma, és márciusban megállt a növekedés, áprilisban 8,2 százalékos volt a csökkenés, de májusban és júniusban ismét 13-15 százalékkal nőtt a piac. Ez majdnem duplája a 2019-es nyár eleji növekedésnek.
Németországban történelmi fellendülésről beszélnek, ott a fél év alatt 15,6 százalékos emelkedést mértek. Az emberek a korlátozások ideje alatt elkezdték megjavítani, kicserélni, felújítani az otthonukat.
A festékek iránt Németországban 37,6 százalékkal nőtt a kereslet, és a népszerű színekből átmeneti áruhiány alakult ki. Ehhez valószínűleg hozzájárult az is, hogy kezdetben a boltok ellátása, a háttérlogisztika sem működött rendesen, de a gyártók sem bírtak lépést tartani az igényekkel. Piaci információink alapján egyébként a festék Magyarországon is nagyon ment az és első felében, egy év múlva érdemes lesz megnézni a fontosabb festékgyártók üzleti adatait.
A magyarországi Praktiker már május végén is azt mondta nekünk, hogy nem kell igénybe venniük a csökkentett munkaidős foglalkoztatás után járó állami támogatást, és elbocsátani sem kellett senkit az 1600 munkavállalóból. Sőt, az új munkaerő felvétele is csak március közepe és május eleje között szünetelt, átmenetileg.
Bizonyos termékek iránt jelentős mértékben megnövekedett a kereslet. Részben a járvánnyal szembeni védekezéssel kapcsolatos termékek ezek, másrészt pedig olyan termékek, amelyek iránt azért nőhetett meg az igény, mert a családok lényegesen több időt töltöttek az otthonaikban. Azt tapasztaltuk, hogy nagyon sokan az otthonaik felújítását és a kertek gondozását, szépítését fokozottan előtérbe helyezték az elmúlt hetekben
– mondta Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója.
A forgalom megugrása egyébként nem is lenne érdekes jelenség, ám a Die Welt cikkéből kiderül, hogy Németországban egyértelműen arra számítanak, hogy a korábbinál jóval magasabb szinten stabilizálódik a piac. Úgy tűnik, hogy a barkácsboltok hosszabb távon is jól jönnek ki a válságból.
Idén nyáron ennek elsősorban az lehet az oka, hogy kevesebben mennek nyaralni, vagy rövidebb ideig, esetleg olcsóbban üdülnek, és így egyrészt többet maradnak otthon, másrészt pénzük is marad vásárolni.
Magyarországon egyébként csak az internetes vásárlás növekedése volt nagyobb az iparcikk jellegű vegyes áruknál, de a két kategória nyilvánvalóan fedi egymást, hiszen az internetes barkácsboltok forgalmát nem közli külön a KSH, a neten rendelt festék és ecset a közel 10 százalékos offline adatban így nincs benne.
A kereskedők azért optimisták, mert az otthoni munkavégzés korábbinál nagyobb aránya várhatóan hosszabb távon is fennmarad. Az irodai bútorok és felszerelések érthető módon nem mennek, ezért alaposan át kellett alakítani a kínálatot, a boltok most már nagyobb hangsúlyt fektetnek az otthoni barkácsolásra, felújításra, és az irodába való árukat visszafogták.
Az iparág legnagyobb találós kérdése most az, hogy mi lesz télen. Aki ugyanis a nyárra előrehozta a vásárlását, és elvégezte a házfelújítás belső munkálatait is, az télen biztosan nem kezd bele egy újabb festésbe vagy parkettázásba, ráadásul a kerti munkák szezonjának is hamarosan vége szakad.
Élet
Fontos