Majdnem egy éve, 2019. augusztus végén adták át Budapest belvárosában a felújított József Nádor teret, amely alá egy háromszintes, 525 férőhelyes, akadálymentesített, kerékpártárolóval, elektromosautó-töltővel és autómosóval felszerelt mélygarázst is építettek.
A parkolót a Belvárosi Mélygarázs Üzemeltető Kft. működtetné, ha nem állna üresen. A garázs be- és kijáratát egy-egy piros-fehér szalag csúfítja, nehogy megpróbáljon valaki lehajtani az első szinten lévő, ráccsal zárt kapuhoz.
Milanovich Attila ügyvezető igazgató kérdésünkre azt mondta, a cég
a mai napig nem tudta átvenni az építtetőtől a mélygarázs üzemeltetését, a garázs zárva van.
Azt javasolta, hogy a nyitással kapcsolatban forduljunk az építtetőhöz, az OTP Ingatlan Zrt.-hez.
Az OTP-csoport cége viszont nem árult el részleteket arról, hogy miért nem tudták átadni a létesítményt, és mikorra várható a nyitás, csak annyit közölt, hogy:
Köszönjük kérdésüket, amint megnyithat a mélygarázs, tájékoztatni fogjuk Önöket és a budapestieket is.
Az Index egyik 2018 tavaszi cikkében az OTP azt mondta, hogy 690 millió forintot fizetett azért a jogért, hogy a mélygarázst megépíthesse és 50 évig üzemeltethesse (az építés költsége nem ismert). A garázs bevételéből az önkormányzat nem részesedik, de az ingatlan 50 év múlva a tulajdonába kerül. Hogy 2070 környékén mit fog érni egy ilyen létesítmény – egyáltalán, akkor milyen autók és milyen közlekedési rendszerek lesznek Budapesten -, azt elég nehéz megjósolni. Gondoljunk például arra, hogy az 1970 óta eltelt fél évszázadban mennyit változtak a körülmények, de az biztos, hogy a belvárosi önkormányzatnak lesz majd egy saját tulajdonú háromszintes föld alatti létesítménye.
A megállapodás szerint az önkormányzat addig nem jut parkolóhelyekhez a garázsban, viszont 58 helyet kedvezményesen vehetnek majd igénybe a kerületi lakók, ha a garázs megnyílik.
Vitézy Dávid, aki jelenleg az állami hátterű Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, a 2018-as Index-cikkben tévútnak nevezte a belvárosba épített mélygarázsok koncepcióját, különösen úgy, hogy parkolási helyek a felszínen is maradtak. Az önkormányzat viszont egy 2006-os megállapodásra hivatkozva azt mondta, hogy a lakóknak és az áruszállítóknak van szükségük felszíni parkolásra, és a tér rendezéséről kötött szerződésbe ezért került bele a kitétel.
A téren annyira nem szűnt meg a felszíni parkolás, hogy körülbelül 70 autó ma is elfér a sokat kritizált, többek között fakivágásokkal is rendbe tett park körül (a helyek egy része árupakolásra van fenntartva, ezért ott várakozni nem, csak megállni lehet).
A tér parkolási lehetőségeit jól ki is használják az autósok, a nyaralószezon kellős közepén, hétköznap délután szinte alig lehet helyet találni.
Élet
Fontos