Bármennyire is megosztóak az Alza reklámjai, a fejhangon nyüszítő UFO mögött álló kereskedelmi modell működik: a cseh gyökerű regionális multi tavaly 29,3 milliárd cseh korona bevételt ért. A cseh Forbes kiemeli, hogy a társaság növekedése ismét kétjegyű volt, ezúttal 17,6 százalékos, ám Magyarországon 69 százalékos volt a bővülés.
A konkrét számokat a cég nem árulta el, de nyilvánvaló, hogy Magyarországon alacsony értékről nőtt nagyot, és összességében még így sem nálunk szerzi bevételének jelentős részét. Ez abból is látszik, hogy a csoportszintű növekedés úgy jött össze, hogy a 69 százalékos magyar ugráshoz 16 százalék alatti cseh és szlovák bővülés párosult (vagyis a növekményhez a magyar egység abszolút értékben csak kevéssel járult hozzá).
Az Alza egyébként nagy előnnyel vezet a cseh online piacon. Úgy számolnak, hogy az ottani második helyezett CZC éves forgalma egyenlő volt az Alza növekedésének értékével, vagyis csak 5 milliárd korona körül lehetett.
A magyar kiskereskedelmi piacot a Trademagazin legutóbbi, 2018-as adatai szerint a Tesco vezette 769 milliárd forinttal, az Alza átszámolva közel 400 milliárdnál jár, ami több, mint a magyarországi Auchan (7. helyre elég) 2018-as bevétele.
A GKI Digital és az Árukereső felmérése szerint a teljes magyar online kiskereskedelmi piac összesített forgalma nettó 425 milliárd forint volt 2018-ban, vagyis alig több, mint az Alza 2019-es csoportszintű bevétele.
Egy másik cseh e-kereskedő január közepén indította el szolgáltatását élesben Magyarországon, róluk még decemberben írtunk.
Vállalat
Fontos