Bár a TV2 még nem tette közzé 2018-as beszámolóját, az már most biztosnak tűnik, hogy üzletileg erősebb évet zárt, mint a nagy konkurens Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL). A hivatalos verzió szerint akkoriban Andy Vajna, valójában egy ötvenéves cinkotai nő tulajdonában álló TV2 bevételben már 2017-ben utolérte versenytársát, akkor azonban az M-RTL-lel ellentétben még nem sikerült nyereséget termelnie.
Az előző évben azonban fordult a kocka: a TV2 profitábilis lett, az M-RTL eredménye viszont veszteségbe fordult*Az RTL Magyarország (RTL Hungary) a globális RTL csoport teljes magyarországi jelenlétének gyűjtőneve, amibe az M-RTL Zrt. mellett több másik cég is beletartozik (köztük nem Magyarországon bejegyzett vállalkozások is). Az anyacég beszámolója szerint ezek (mármint az RTL Hungary) összességben 8 millió eurós nyereséggel zárták az 2017-es üzleti évet.. Utóbbit részben az magyarázza, hogy a legnézettebb magyar kereskedelmi csatornát is fenntartó cég 2018-ban nem tudta növelni árbevételét. A Magyar RTL Zrt. csütörtökön közzétett beszámolója szerint 32,8 milliárdos forgalmat hozott össze tavaly, ami durván másfél milliárddal kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezzel párhuzamosan bő egymilliárddal többet költöttek szolgáltatásokra, és a bérköltségük is érezhetően emelkedett*A személyi jellegű ráfordítások 300 millióval ugrottak meg.. Ráadásul míg 2017-ben egy egyszeri reklámadó-visszatérítés is több mint 2 milliárd forinttal javította az eredményüket, ezúttal ilyen egyszeri tétel nem volt, így a 2017-ben még 1,2 milliárdos nyereség 3,8 milliárdos veszteségbe fordult.
A TV2-nél ezzel épp ellentétes folyamatokat láthattunk. Bár azt hivatalos beszámoló híján nem tudni, hogy pontosan minek köszönhető az eredmény növekedése, de ahogy arról korábban írtunk, céges iratok szerint a kereskedelmi tévé a 2017-es 2 milliárdos veszteség után 2018-ban 1,7 milliárdos profitot könyvelhetett el.
A bevételi és eredményszámok különösen annak fényében érdekesek, hogy nem igazán tükrözik a nézettségi adatokat. Bár Andy Vajna tulajdonszerzését követően a TV2-csoport rengeteg új adót indított, a főcsatornák versenyében tavaly továbbra is az RTL dominált, elvétve akadtak csak olyan hetek, amikor a legnézettebb műsort a TV2 adta volna. Csoportszinten ugyan lehet találni olyan mutatót, amiben – főleg az új csatornáknak köszönhetően – a TV2 vezet, ehhez azért elég sokat kell bűvészkedni a számokkal.
A legtöbb mutató szerint ugyanis az RTL durván fele annyi csatornával is jobb közönségarányt tud, mint fő versenytársa.
Ez azért fontos, mert a csatornákat fenntartó cégek fő bevételi forrásai – a hirdetések és a szolgáltatók által fizetett kábeldíj – egyaránt a nézők számától függnek. Azaz piaci viszonyok között hosszú távon üzletileg is az M-RTL-nek kellene jobban teljesítenie.
A hazai médiában azonban nem igazán működnek a piaci viszonyok, azokat ugyanis a kormányzat az irányított állami költéssel teljesen eltorzította. A rádiós, az online és a print szegmensben ez már évek óta látszik, ezekben a szektorokban ugyanis kevesebb pénz is elég volt a piac aláaknázásához. A kereskedelmi televíziózás azonban sokkal drágább dolog, így itt több időre volt szükség ahhoz, hogy a kormányközeli TV2 megelőzhesse versenytársát.
Mindenesetre az állami költések alakulása elég jól mutatja, mekkora kormányzati hátszél kellett ehhez. Az utolsó olyan teljes évben, amikor még nem Fidesz-közeli kézben volt a TV2, a Kantar Media adatai szerint a listaáras állami reklámbevételük mindössze 2,7 milliárd forintra rúgott, 2018-ra azonban ez több mint a tízszeresére hízott. A TV2 29 milliárdjával szemben az RTL-csatornáknak tavaly alig 420 milliós állami költés jutott listaáron, ami még az egy évvel korábbinál is közel 2 milliárddal kevesebb.
Közben a TV2 tulajdonosi viszonyai továbbra sem tiszták, a cégről csak annyit lehet tudni, hogy egyre nagyobb eséllyel Mészáros Lőrinc üzleti körének környezetében landol. Másfél hónapja írtuk meg, hogy Andy Vajna egy furcsa ügyletben valójában már 2016-ban túladott a kereskedelmi csatornán, amely egy cinkotai nő érintésével a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, Vida József egyik beosztottjához került. Vida azt követően, hogy az érintetteknek kérdéseket küldtünk, hivatalosan is bejelentkezett a TV2-ért, tegnap pedig az Indexnek adott interjújában azt mondta, hogy már a versenyhivatali állásfoglalást várják az ügyben.
Mindeközben azonban a bankvezér túladott annak a cégnek a negyedén, amivel saját bevallása szerint megvenné a csatornát. Az Abraham Goldmann nem sokkal az Index-interjú megjelenése előtt jelezte a cégbíróságnak, hogy részvényeinek 25 százaléka Vida Józseftől az Adam Goldenberg Kft. nevű céghez került. Utóbbi egy teljesen ismeretlen társaság, és tulajdonosa, Nagy Szilvia neve sem került eddig elő komolyabb ügyletek kapcsán. Vida és Nagy azonban nem először kerülnek üzleti kapcsolatba: a bankvezér több cége, illetve a TV2 furcsa megszerzésében központi szerepet játszó vállalat is egy olyan IX. kerületi ingatlanba van bejegyezve, amely Nagy Szilvia egy másik cégének tulajdonában van.
Vállalat
Fontos