Egy kerékpárboltból indulva 25 év alatt Európa egyik vezető kerékpárgyártója lett a Gepida, azaz a budapesti Olimpia Kerékpár Kft. A biciklik gyártása ma már nagyon hasonlít az autógyártáshoz: a fejlesztés, a logisztika, a beszállítók koordinálása és a marketing a márkák fő feladata, a gyártás pedig egyre inkább az összeszerelésre koncentrálódik. A cég fejlődésének a prémium e-kerékpárok megjelenése adott nagy lendületet.
Egy bérelt raktárhelyiségből indult a Gepida 25 éve, először kisipari módszerekkel. Akkoriban sokan Olaszországból hozták be a kerékpárokat. A nagy ötlet az volt, hogy rájöttek, magasabb a vám a kész kerékpárokra (20 százalék), mint az alkatrészekre (10 százalék). Ezért érte meg a kerékpárok összeszerelésébe kezdeni.
A rendszerváltás utáni időkben saját erőből indult a cég, Berkes György édesapja segített a gyártósor megépítésében. Az Olimpia Kerékpár Kft.-t 1997-ben alapította meg, és ma is ez a – mára németországi leánycéggel is rendelkező, a ciprusi Gepida Ltd. által összefogott – holding központi cége. A hazai piac kiszolgálása helyett azonban nyitottak, és már a teljes árbevétel több mint 90 százalékát az export adja a 110 fősre nőtt cégcsoportnál. Felismerték, hogy a magyar piac önmagában nagyon korlátos, ezért már korán a nemzetközi bővülést tűzték ki célul.
Az Olimpia Kerékpár Kft. gyors növekedését azzal alapozta meg, hogy az európai kerékpárgyártók körében az első között ismerték fel az elektromos kerékpárok előretörésének jelentőségét. Ma már az árbevétel közel kilenctizedét ezek a termékek adják. Míg egy hagyományos kerékpár fogyasztói ára százezer forinttól félmillióig terjed jellemzően – leszámítva a nagyon speciális, versenyzőknek szánt modelleket -, addig egy elektromos kerékpárnál a belépő szint ennek többszöröse, 300 ezer forint, és egy speciálisabb példány már egymillió forintnál is drágább lehet. Egy új e-kerékpár ára tehát összevethető egy használt autóéval.
Nem csak ez a hasonlóság az autóiparral: a Gepida fő partnere az autóipari elektronikában is vezető beszállító Bosch. 2008 környékén több elektromos hajtásrendszer-szállítóval kísérleteztek – a kínai Bafanggal és a japán Shimanóval is -, de a Bosch volt a legjobb. Kevés kerékpárgyártóval működik azonban csak együtt a német cég, alaposan megválogatják, hogy milyen termékekhez adják a nevüket és a termékeiket.
A Budapest keleti határában található gyáregység leginkább egy közepes méretű raktár: a csarnokok nagy részét a beszállított alkatrészek és a becsomagolt kerékpárok foglalják el. A gyártás úgy zajlik, hogy a beszállítóktól érkező alkatrészeket szerelik össze, minden főegység egy partnertől érkezik. Nagyon fontos a minőségi kerékpárváz, amit teljes egészében a Gepida mérnökei terveznek. Az alkatrészeket pedig Kínában gyártják, mert az ottani nagy, automatizált gyárak olcsón tudnak termelni. A kerékfűzést, festést és matricázást azért csinálják maguk, mert ezt nem tudják Ázsiában az elvárt magas minőségen elvégezni.
A kerékpárgyártásban a logisztika és beszállítók kezelése a legnagyobb feladat: három kontinensről közel 90 beszállítót kell menedzselniük. Egy néhány száz darabos csapágyrendelés késése az egész gyártási folyamatot megállíthatja, ami nemcsak azért gond, mert nem tudnak időben szállítani, hanem azért is, mert ilyenkor az összes többi beszállító felé fizetni kell, míg a bevételek csúsznak. A gyártás során ezért a finanszírozás is nagy feladat, mindig lennie kell megfelelő raktárkészletnek, de lehetőleg is nem is túl soknak.
Magyarország egyébként jelentős kerékpárgyártónak számít ma már Európában. 2017-ben 402 ezer kerékpár készült hazánkban a kerékpárgyártók európai szervezetének (CONEBI) adatai szerint. Ezzel Magyarország adja az összes Európai Unióban gyártott kerékpár 3 százalékát, ami jóval nagyobb, mint a magyar gazdaság 1 százalékos súlya az EU-ban.
Az áfaszabályok is kihívásokat jelentenek. Mivel a bevétel kilenctizede külföldről érkezik, a külföldi partnereknek áfa nélkül állítják ki a számlát, a beszállítók közel 80 százaléka viszont magyarországi – például a Bosch elektromos motorjai is itthon készülnek. Így nekik legalább másfél hónapon át nagyon jelentős összegeket kell biztosítani, és ehhez megfelelő banki finanszírozást kellett találni.
Az sem teszi egyszerűbbé a cég dolgát, hogy számos piacuk nagyon messze van. Az Egyesült Államokba vagy Új-Zélandra 30-45 nap alatt ér el a késztermék, addig pedig benne áll a pénzük. A nagy német és amerikai versenytársakkal szemben ez pedig versenyhátrány, hiszen ők amúgy is sokkal jobb finanszírozási kondíciókat tudnak adni, sokat számít, hogy ott olcsóbbak a bankhitelek. A kerékpárokat forgalmazó kiskereskedőknek is fontosak a fizetési és finanszírozási feltételek, szívesebben tartanak olyan kerékpárokból többet, amiért csak később kell fizetniük. A cég hitelkeret limitje így a növekedésnek is határt szabhat.
A kerékpárokat alapvetően kisebb és közepes szaküzletek árusítják szerte a világon, messzebbi országokban disztribútorokkal dolgoznak. Elég közvetlen a kapcsolat a gyár és a kerékpárokat értékesítő üzlettulajdonosok között, figyelnek a visszajelzéseikre. Sokan azért szeretik a Gepida kerékpárokat értékesíteni, mert nagyon megbízhatóak, ezért nem kell garanciális javításokkal bajlódniuk. Meglepő lehet, de még a legnagyobb gyártók kerékpárjainál is előfordulhatnak váztörések, ami sok macerával jár a kereskedőnek.
A Gepidánál magabiztosak: örök élet garanciát adnak minden eladott kerékpár vázára.
Azért is fontos a minőségre koncentrálni, mert ma már a legnagyobb és legmegbízhatóbb gyártók termékei nagyon sokban hasonlítanak, például szinte mindenki a japán Shimano váltóit használja. Ezt a vásárlók is annyira megszokták, hogy nagyon nehéz lenne őket arról meggyőzni, hogy más is lehet ugyanilyen jó vagy megbízható.
A Gepida hagyományos kerékpárjaival főként Kelet-Közép-Európában lett sikeres, jó minőségük miatt a német nyelvterületen és a Benelux országokban, illetve az Egyesült Királyságban is megjelentek velük. Az export ezen a téren mégsem pörgött fel annyira, ma a hagyományos kerékpárok közel 80 százalékát Magyarországon értékesítik.
A teljes bevételnek már a 90 százalékát az export adja, ami szinte egészében az elektromos kerékpárok eladásából áll.
Az elektromos kerékpárokkal sokkal jobban sikerült felpörgeti az exportot, ezeknek közel 95 százalékát külföldön adják el, ma már 30 országba szállítanak. Ezeknél is Nyugat-Európa a fő piac, de sikerült még távolabbi országokba is eljutniuk: az Egyesült Államok kerékpáros központjának számító Washington államban szerződtek le egy disztribútorral, és egyre jobban felpörögtek az értékesítések. Hagyományos kerékpárokkal nem igazán éri meg budapesti gyártóbázissal más kontinensre is értékesíteni, de a magasabb ár – és árrés – miatt ez az e-kerékpároknál már sokkal jobb üzlet. Az e-kerékpárok értékesítése robbanásszerűen nő a világban, Hollandiában már minden harmadik kerékpár ilyen.
Nem csak idősebbek vagy munkába járók használják ezeket, egyre népszerűbbek a hobbi és profi sportolók, túrázók körében is. Az elmúlt három-négy évben Ausztráliában és Új-Zélandon is megjelentek velük. A kerékpárvásárlás egyébként nagyon szezonális, tavasszal és nyáron adják el a túlnyomó többséget. Mivel a déli féltekén fordítva van a szezon, ez segít a gyár kapacitását jobban elosztani.
Az Egyesült Királyságban 80-nál is több partnerük van, a brexitet övező bizonytalanság pedig nekik sem tesz jót. Egyelőre nem tudják, hogy mire készüljenek, a vámok bevezetése, adminisztrációs akadályok kiépülése komoly kockázat a cégnek. Az amerikai-kínai vámháború is érinthetné őket, hiszen ha a kínai kerékpárok és alkatrészekre az Egyesült Államokban emelik az import vámot, jó eséllyel Európában próbálnak túladni a kínaiak a felesleges készleteken.
Az Európai Unióban azonban már 2008 óta érvényben egy vaskos dömpingellenes védővám a kínai kerékpárokra, 2018 óta pedig az elektromos kerékpárokra is. A kínai termékek minőségével és megbízhatóságával, európai előírásoknak való megfelelésével is komoly gondok akadhatnak. A gyakorlatban azonban nem ritka, hogy ezeket sikerül megkerülniük a kínaiaknak, így kerülhet sok irreálisan olcsó és kétes minőségű termék Európába. A fogyasztók azonban egyre inkább a minőséget keresik, hiszen egy olcsó, de állandóan lemerülő vagy éppen javíthatatlan e-kerékpár végső soron drágább lesz, és még több bosszúságot is okoz.
Az elektromos kerékpárok terjedésével a szervizelés is átalakul. Míg egy hagyományos kerékpárt bármely szerelő meg tud javítani, az e-kerékpárokkal elektromos egységei már bonyolultabbak. Ez is egy indok volt, hogy a Bosch-sal kezdtek együttműködni, mivel ez ma az egyetlen olyan beszállító, mely Európa egészében tud magas minőségű szervizhátteret biztosítani, és segíti a kerékpárszerelők képzését is.
A 110 főt foglalkoztató Gepida-csoportnak a képzésről magának kell gondoskodnia, mert bár létezik OKJ-s kerékpárszerelő képzés, ez nem sokat segít rajtuk. Ahogy minden magyarországi gyártó cég, ők is a bőrükön érzik a munkaerőhiány hatását, nem könnyű megfelelő képességű és motiváltságú kollégákat találni. Erre két módon is reagáltak, egyrészt igyekeznek a hűséget jutalmazni és lojalitási programot vezettek be.
A munkavállalók lojalitásának elismerése és az automatizálás a megoldás a munkaerőhiányra.
– foglalta össze a gyártó cégek mindegyikét érintő kihívás megoldását Berkes György.
Ezért szereztek be tavaly egy festő robotot is. Ez több szempontból is fontos fejlesztés. Egyszerűen nem lehet jó festő szakembereket találni, mert nyugatra mentek dolgozni. A robotokkal ráadásul két műszakban és sokkal jobban tervezhetően tudnak dolgozni – egy kisebb gyárnál csak néhány munkatárs végzi a kulcsfolyamatokat is, így szabadságuk vagy betegségük nehezebben kezelhető a gyártástervezéskor. Az sem lényegtelen szempont, hogy a robot segítségével másoknak is be tudnak dolgozni.
A kerékpárok értékesítésében a festésnek és a dizájnnak kiemelt szerepe van, a robotok pedig nemcsak a munkaerőhiányt oldják meg, hanem a minőséget is segítenek emelni. A kerékpár a legtöbb országban egy szűkebb fogyasztói rétegnek szóló termék, ezért nem éri meg tévében hirdetni vagy drága marketingeszközöket igénybe venni. A kulcspiacaikon Budapestről végzik a marketinget, alapvetően online hirdetésekkel. Partnereikkel együtt igyekeznek mindenhol lokalizálni az üzeneteket, például Új-Zélandon is helyben felvett reklámvideót készítettek.
Nem csak a gyártásban okoz kihívást a megfelelő munkaerő megtalálása. Olyan fejlesztőmérnököt sem találnak, aki egyetemen tanulja meg a kerékpárgyártást, így nekik kell kiképezni őket. A nagy multinacionális cégekkel a fizetésekben és munkakörülményekben is versenyezniük kell, de az előny a cég számára, hogy nagyon sokan lelkes kerékpárosok a magánéletben is, és igyekeznek olyan munkatársakat találni, akiknek a munkájuk a hobbijuk is.
Berkes György már 25 éve vezeti a céget, és a kerékpár neki is fontos a mindennapokban, hagyományos (nem elektromos) biciklivel jár. Korábban az Újpest igazolt jégkorongozója volt, és még ma is játszik. Az üzleti sikerek fontosak számára, de azért szereti igazán a Gepidát, mert a mindennapokban is jól esik neki, amikor a termékeikkel elégedett kerékpárosokkal találkozik.
Vállalat
Fontos