Nem szerepeltek jól azok a légitársaságok az OAG tavalyi pontossági listáján, amelyekkel a legtöbb magyar repül. Egészen pontosan hiányoznak róla. Pedig a légi ipari információszolgáltató cég több kategóriában is rangsorolta a szolgáltatókat, és a pontosságot úgy értelmezte, hogy 15 perc késés még belefér.
A kategorizálásnak köszönhetően elég sok Budapestről repülő légitársaság mutatóit lehetett összegyűjteni. (Mindegyik kategóriában az első 20 adatait tették csak közzé.) A rigai központú AirBaltic korábban több éven át vezette a világranglistát, és most is csak néhány tizedszázalékos különbséggel szorult a második helyre, a latin-amerikai Copa Airlines mögé.
Ha kizárólag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret is használó társaságokat nézzük, akkor a következő néhány is olyan cég, amely csak egy-két várost köt össze közvetlenül Budapesttel, de az átszállási lehetőségek miatt nem elhanyagolható a jelentőségük a magyar légi közlekedés szempontjából.
Feltűnően hiányzik viszont a listáról az ágazatot idehaza uraló két szolgáltató, a Wizz Air és a Ryanair. Ennek elvileg két oka lehet. Az egyik, hogy pontosságuk elmarad a fapados kategória 20. helyezettjének 74,08 százalékos mutatójától.*A Ryanairnek ráadásul a világ legnagyobb légitársaságai között is ott kellene lennie, ahol 66,82 százalék az alsó küszöb. A két nagy fapados önbevallása alapján erről azonban elvileg nem lehet szó, legutóbbi éves jelentésében a Ryanair 86 százalékos, a Wizz Air 79,3 százalékos pontosságról adott számot.
A másik lehetőség, hogy az OAG-nek nem sikerült adatot szereznie a két cég járatainak legalább 80 százalékáról. Ez azonban azért lenne furcsa, mert a versenytársaknál nagyon nagy az adatok lefedettsége, az EasyJetnél például több mint 99 százalékos, a Norwegian esetében pedig közel 95 százalékos.
A tanulmány a legpontosabb reptereket is listázta több méretkategóriában. A debreceni a legalsóhoz is túl kicsi, a budapestit pedig hiába keresnénk a közepes forgalmúak között. Ennek elvileg szintén két oka lehet: az ebben az esetben 80,4 százalékos alsó küszöbnél rosszabb pontosság vagy az elégtelen adatmennyiség.
Az idehaza ismertebb európai repülőterek közül a moszkvai Seremetyjevó szerepelt a legjobban, a járatok 87 százaléka közlekedett legfeljebb negyed órás késéssel; Athén, a berlini Schönefeld, Madrid és Amszterdam 80 százalék körül végzett. 75 százalék körül alakult az isztambuli Atatürk, a római Fiumicino és a londoni Heathrow eredménye, München és Frankfurt viszont csak 70 százalék fölé fért be valamennyivel.
Élet
Fontos