Az Ázsia és Európa közötti hajós áruszállítás leghatékonyabb útvonalai már 1869-es megnyitása óta megkérdőjelezhetetlenül a Szuezi-csatornán keresztül vezetnek. A klímaváltozás azonban ezt is megváltoztathatja, a nagy hajós cégek ugyanis egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az északi, Oroszország felett vezető útvonalért, mivel a hajózás egyik legfőbb akadálya kezd eltűnni: olvad a jég.
A dániai központú Maersk Line egyik közepes méretű, 3600 konténert szállító hajója hamarosan kifut Vlagyivosztok kikötőjéből, de szokásával ellentétben nem dél felé, hanem az Északi-sark felé indul, hogy Szentpétervárra fusson be valamikor szeptember második felében.
A High North News szerint az északi útvonallal a Maersk versenytársai is folyamatosan kísérleteznek, de messze nem ebben a méretben. A Venta Maersk nevű hajó a mérete miatt a fuvarozás úttörője lesz, és azért tud elindulni, mert az idei szokatlanul meleg nyár következtében kevesebb a jég az északi tengereken.
A Financial Times szerint az északi útvonal az időjárás függvényében 1-2 héttel is rövidebb lehet, mint a Szuezi-csatornán keresztüli, de drágább, mert továbbra is szükség van nukleáris jégtörők kíséretére és az igazán nagy hajók még mindig nem tudnak északon eljutni a céljukig. Másrészt az időjárás kiszámíthatatlansága bizonytalanabbá teszi a hajók érkezési időpontját, amihez az európai megrendelők nincsenek hozzászokva.
A Maersk fagyasztott halszállítmánya ezért egyelőre csak kísérletnek tekinthető, és azt jelzi, hogy a cég a versenytársai előtt akar járni arra az esetre készülve, ha a jövőben az északi útvonal mégis jól járhatóvá válna. Ennek a lehetősége azonban középtávon most már bizonyosnak látszik.
Vállalat
Fontos