A kannabisz rekreációs használata október közepétől legálissá válik Kanadában, 2019-től pedig a várakozások szerint sorra engedélyeik majd a marihuána tartalmú élelmiszerek és italok forgalmazását. A nagy amerikai sörös cégek messiásként tekinthetnek az intézkedésre, rá is mozdultak gyorsan a lehetőségre.
Ahol a kézműves sörök forradalma már korábban lezajlott, ott a piac az elmúlt években nem produkált sok izgalmat, az ízesített sörök ugyan hoztak némi pezsdülést, de a volument tekintve nem nagyon tudták megmozgatni a vásárlók fantáziáját. A sörösök minden nyáron árgus szemekkel figyelik a hőmérőket, mert a sorsuk nagyrészt az időjárás kezében van, egy-egy fok lehűlés vagy melegedés azonnal meglátszik a fogyasztásban.
A német sajtóban nemrég az ottani sörös szövetség vezetői azt mondták, hálát adnak az égnek, hogy Európában ilyen forró az idei nyár, mert a német fociválogatott csúfos világbajnoki bukása azt jelentette, hogy a sörözők és a boltok forgalma egy átlagos nyár esetében jóval a várakozások alatt maradt volna.
A piaci szereplők világszerte küzdenek azzal is, hogy a fogyasztók majdnem mindenhol a röviditalok felé fordulnak, az italgyártásnak ez a szegmense ezért sokkal innovatívabbá vált.
Ebben a környezetben érthető, hogy a kanadai kannabiszlegalizálás úgy kell a sörösöknek, mint egy falat kenyér. A második legnagyobb amerikai piaci szereplő, a Molson Coors vegyesvállalatot alapít a Hydropothecary nevű kanadai marihuánatermelő céggel. Korábban majdnem ugyanezt tette a Constellation Brands is, amely bevásárolta magát egy másik kanadai kannabisztermelőbe.
A Wall Street Journal az Euromonitor adataira hivatkozva azt írja, hogy az amerikai kannabiszpiac idén 7,5 milliárd dolláros lesz (az Egyesült Államokban csak néhány tagállamban lehet marihuánát forgalmazni), a kanadai azonban már idén eléri a 10,2 milliárd dollárt. Jövőre pedig szárnyalhat a kanadai értékesítés.
A Molson Coors egyáltalán nem zárt jó negyedévet, értékesítése világszerte 2,4 százalékkal csökkent, ezen belül az Egyesült Államokban 4,8 százalékkal kevesebb sört adott el, és bevétele 3,1 százalékkal szorult vissza.
A sörösök egyébként alkoholmentes kannabisztartalmú italokkal tervezik meghódítani az új piacot, ám szakértők szerint egyáltalán nem lesz sétamenet a fogyasztók meggyőzése.
A Heinekenhez tartozó kaliforniai Lagunitas egyébként éppen a napokban dobta piacra Amerikában az első kannabiszos italát, amely két töménységű változatban kerül a boltokba. Körülbelül úgy néz ki, mint egy limonádé, alkohol nincs benne, és szénhidrát sem, azaz nulla kalóriás, zéró italnak számít.
A magyar törvények tiltják a marihuána kikapcsolódási célú használatát, a rendőrség (más országokkal szemben) aktívan üldözi a törvénysértőket, a büntető törvénykönyv pedig megkülönbözteti a kereskedőket a fogyasztóktól, illetve a csekély mennyiséget a jelentős mennyiségtől.
Vállalat
Fontos