Ha beülsz egy Starbucksba és megiszol egy kávét, akkor az amerikai vállalat bevételét gyarapítod, egy most kötött egyezség szerint azonban a boltokban árusított Starbucks márkájú kávékat a jövőben nem ez a cég fogja árulni. Bár a magyar üzletekben nem megszokott a csomagolt, otthon elkészíthető Starbucks látványa, globális szinten elég nagy üzletről van szó, amelyben két nagyágyú egyesíti az erejét.
A megállapodás szerint a svájci Nestlé 7,2 milliárd dollárért megveszi a Starbucks kávék bolti és éttermi forgalmazásának jogát, vagyis ugyanaz a cég fogja ezentúl a kávét a boltokban teríteni, mint amelyik a Nescafét és a Nespressót is árulja.
A Starbucks jelenleg évente 2 milliárd dollárért (kb. 530 milliárd forintért) árul kávét a kávézóin kívül, amiből könnyen kiszámolható, hogy a Nestlé befektetése 3-4 éven belül akkor is megtérülhet, ha csak szinten tudja tartani az értékesítést.
A Nestlének azért volt égető szüksége ezekre a jogokra, mert az Egyesült Államokban nincs olyan jó piaci pozícióban, mint például Európában. Érdekes módon a svájciaknak Amerikában egy német családi vállalkozás, a JAB Holdings terjeszkedése tett be, amely nagyon éles versenybe kényszerítette a Nestlét. Elemzők szerint ezzel a lépéssel azonban a németeket sikerülhet távol tartani a tűztől.
Ahogy a Bloomberg írja, világpiaci összesítésben a Nescafé 15, a Nespresso pedig 4,5 százalékot képvisel, míg a Starbucksnak csak 2,4 százaléka van (ismét csak a saját kávézókon kívüli értékesítést nézve). Az Egyesült Államokban azonban a két Nestlé márka összesen is csak 4,7 százalékot képvisel, míg a Starbucks részesedése 12,8 százalékos.
A Nestlé a bolti kávépiacon egyébként évente 18 milliárd dolláros bevételt termel, vagyis kilencszer annyit, mint a Starbucks.
Vállalat
Fontos