Hírlevél feliratkozás
Avatar Avatar
2020. szeptember 4. 20:01 Tech

Hogyan lehet a jövő a magyar kutatás-fejlesztésé?

(A szerzők a Rajk Szakkollégium tagjai.)

A gazdasági növekedés alapvető mozgatórugója a kutatás és fejlesztés. A kutatók reputációja várhatóan tovább nő a koronavírus-járvány nyomán, és az is egyértelművé vált, hogy a k+f ereje számos fél együttműködésén alapszik, szemben a jelenleg uralkodó rendszerrel, amikor egy-egy vállalatban vagy országban elszigetelten valósul meg.

Erre a problémára reagált már az EU Horizon 2020 programja is, amely átfogó és összehangolt kutatási és fejlesztési tevékenységet szeretne elérni a tagállamokon átívelő, hosszú távú stratégiája részeként. A majdnem 100 milliárd eurós támogatás három pilléren alapszik: 1) kiváló tudományos környezet, amely a kutatások infrastruktúráját teremti meg, 2) innovációs ökoszisztémák létrehozása, ami a részvételt növelné, és 3) EU-s iparági versenyképesség, ami kiemelt szektorok szintjén hozna változást. Ezen felül öt missziót jelölt ki megvalósítási iránynak:

  1. Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás, beleértve a társadalmi átalakulást
  2. Rák ellenszerének keresése
  3. Klímasemleges és okosvárosok
  4. Egészséges óceánok, tengerek, parti és édesvizek
  5. Talajvédelem és élelmiszerek

Mivel a magyar k+f stratégia jelentősen függ az EU-s agendától, a fenti célok megszabják az elkövetkező időszak fellendülő vagy éppen sikeres területeit. Emellett a járvány hatására az egészségügyi k+f szektor még nagyobb figyelmet kaphat.

Magyarország mérsékelt innovátornak számít az EU-n belül, a kormány célja, hogy 2030-ra a jelentős innovátor országok közé tartozzon. A változtatás nehéz lesz, hiszen a V4 országok nem innovátorként szerepeltek eddig a globális ellátási láncban, kutatási, fejlesztési és innovációs intézményrendszerünk viszonylag gyenge. A szektor GDP-arányos ráfordítása ugyan növekszik, de még mindig átlag alatti, 2018-ban 1,53 százalék volt idehaza. Magyar specialitás, hogy a költségvetési, vállalati és felsőoktatási k+f finanszírozás közül a vállalati láb erős. Magyarország gyengesége – ahogy azt egy korábbi cikk és az EU is feltárta -, hogy kevés, főleg külföldi tulajdonú nagyvállalat végzi a hazai k+f nagy részét.

 

Mitől függ, hogy ez a ráfordítás és ez a struktúra kedvező kilátásokkal kecsegtet-e a hazai k+f szektor jövőjét illetően? Attól, hogy olyan témákban, olyan társadalmi, gazdasági célokkal kutassunk itthon, melyek a közeljövőben fontosak lesznek. Ez különösen igaz hazánk esetében, hiszen itthon kevésbé az államilag vezérelt alapkutatások dominálnak, a vállalati szektor végzi a k+f közel háromnegyedét, így a globális igények befolyásolják sikerességünket.

 

A hazai kutatás-fejlesztést egészségügyi, ipari termelési és technológiai, közlekedési, telekommunikációs, valamint egyéb infrastruktúrafejlesztési célok dominálják (EU-s viszonylatban is). A várható fellendülés miatt ezt a hármast érdemes kiegészíteni a környezeti és energiapiaci k+f célokkal.

Az egészségügyi k+f fellendülése várható

Bár a koronavírus eredendően egészségügyi probléma, mára egyértelművé vált, hogy megállításához elengedhetetlen lesz a k+f szektor és az összefogás a nemzetállamok között. A járvány felértékelte a Horizon 2020-t, az ehhez is kapcsolódó tíz  akciópont a megfelelő vakcina feltalálását segíti elő, különböző versenyekkel, támogatásokkal köt össze kutatócsoportokat, innovációs szervezeteket akár az online térben.

A vírus elterjedése alapvetően megváltoztatta az egészségügy szektor egészét hosszú távon is. A McKinsey k+f vezetőkkel készített interjúi megerősítették, hogy már a klinikai tesztelésben is jelentős innovációk várhatóak, főként a munkavállalók és tesztalanyok biztonsága érdekében. A fő hosszú távú hatások pedig a következők:

  1. Az innováció megtervezése: a válság alatt egyértelművé vált, hogy a vállalatoknak újra kell gondolni, hogy hogyan érdemes az innovációs rombolásra felkészülni, főleg amikor potenciálisan kulcserőforrások – mint a munkavállalók – hiányoznak.
  2. A tesztelési folyamatok újragondolása: a tesztalanyok biztonságával, kompenzációjával kapcsolatos eljárások, valamint a tesztek felépítése és logisztikája is elavult a legtöbb esetben, vagy a tesztek egyszerűen nem relevánsak.
  3. Digitalizáció: felismerték, hogy a konferenciák, akár kongresszusok megtarthatók online. Ezen felül a hatásmérő digitális eszközök megkönnyíthetik a tesztelések eredményeinek vizsgálatát.
  4. Rugalmasság növelése: a tesztelési értékláncban a kollaborációs törekvések hatására több partneri kapcsolat fog kialakulni, ami a kockázatot csökkenti.
  5. A szabályozói légkör megújul: a tesztelő vállalatok, központok lobbijának segítségével rövidülhetnek a folyamatok és így a k+f ciklusok is.

Összességében a szektorban jelentős növekedés indul be, ami nagyrészt a nagyobb intézmények (EU, WHO) és a közvélemény támogatásának köszönhető. Magyarország több fronton is próbált bekapcsolódni a járvány kapcsán, többek között a magyar származású Barabási Albert László hálózatkutatása növelte a transzparenciát a kutatással kapcsolatban, az új gyártósor pedig egy gyógyszer előállítását segíti.

Ennek hazai következménye azonban a magas egészségügyi k+f arány ellenére sem egyértelmű. A pozitív kilátások realizálása nagyban függ a nagy magyar vagy magyar székhelyű gyógyszergyártó cégek, így például a Richter Gedeon vagy az Egis stratégiájától. Amennyiben a Richter április végi megállapodásához hasonló üzletekben tudnak részt venni a magyar egészségügyi k+f cégek, és portfóliójuk bővítése lehetséges, úgy kihasználhatják a Covid által bekövetkező változásokat.

Az új infrastruktúra: telekommunikáció, közlekedés

A járvány bebizonyította, hogy az internet, a telekomhálózatok kritikus erőforrássá váltak. Az online videokonferencia-megoldást nyújtó Zoom megtöbbszörözte részvényeinek értékét, és a tőzsdére is szinte kizárólag hasonló szoftvercégek mernek belépni a válság közepén. Ezek alapja viszont az internet stabilitása és elérhetősége. Bár az 5G bevezetése egyébként is nagy port kavar, a fontos kérdés még mindig a szektor szabályozói környezete, a reguláció. Emellett az új telekommunikációs üzleti modellek csökkentik az átláthatóságot és biztonságot, hiszen a rendszer az értéklánc teljes biztonsága helyett több, eltérő érdekű és biztonsági intézkedéseket tartalmazó modulból áll össze. Az ezt a biztonságot növelő fejlesztések várhatóan jelentős növekedésnek indulnak.

A magyar állam innovációs stratégiájának része a telekommunikációs technológiák támogatása. Már az 5G kapcsán is szoros együttműködése volt az itt tevékenykedő vállalatokkal, mint az Ericsson vagy éppen a Telenor, amelyben az állam 25 százalékos tulajdonrészt vett.

A közlekedésben egy időre csökkent a járművek száma az utakon, de a kijárási korlátozások feloldása után a trend megfordult, részben higiéniai megfontolások miatt többen autóznak, mint korábban. A Deloitte négy alapvető szcenáriót vázolt fel a jövő mobilitási innovációjával kapcsolatban:

  1. A járvány lecsengésével visszatér a korábbi állapot. Állami támogatással a nagyobb vállalatok működése fennmarad, az alapvető újrastrukturálásra kisebb tér van. A kezdeti k+f és kockázati tőke támogatások csökkentése miatt az innovációra való hajlam is csökken, ami csak hosszabb távon változik. Bár a tömegközlekedésre való hajlam jelentősen csökkent, a gazdaság visszaállásával modern, higiéniailag megfelelő eszközöket várnak el az utazók, ennek kielégítését az állam támogatni fogja.
  2. A magánszektor és a vállalatok szerepe felértékelődik. Teret nyernek azok a nagyvállalatok, amelyek rugalmas mobilitást biztosítanak vagy technológiailag újítják meg a hagyományos közlekedési módokat. Nő a szerepe az állami és a privát szektor összefonódásának és az elektromos járművek használatának is.
  3. A Szilícium-völgy helyett Kína vagy Szingapúr lesz a mobilitás fő globális innovációs központja. Az állami szereplők számára is nagyobb mennyiségű adat lesz elérhető, az alapvető trendek megújítására lehet számítani. A tömegközlekedés kevésbé lesz fontos, a fogyasztói viselkedés a hosszú távú bérlést támogatja a vásárlásokkal szemben.
  4. A régiók szerepe növekszik. A városok célja az lesz, hogy jobban tudják követni és befolyásolni az utazók szokásait, és a tömegközlekedés lesz a fő mód. Az innováció a környezetvédelmet, az adatgyűjtést és a tömegközlekedést érinti kiemelten.

A zöld befolyás növekedése: környezetvédelem és energia

A környezetvédelmi célok napirenden tartása egyaránt célja nemzetközi szervezeteknek és a Magyar Nemzeti Banknak. Az uniós támogatások abba az irányba mutatnak, hogy a gazdasági válságból való kilábalás során közép-hosszú távon törekedni fognak a zöld, fenntartható változtatásra, bár rövid távon a környezetvédelmi innovációt és beruházásokat is jelentősen hátráltatják.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) éves, az energiaszektor beruházásairól szóló riportja szerint a zöld fordulat jelentős fejlődést hozott már a Covid-19 előtt is. Az ágazatban az állami k+f 80 százalékát az alacsony szén-dioxid-kibocsátású technológiák fejlesztése tette ki tavaly, míg a magánvállalatok jelentősen többet költenek a megújuló energiás fejlesztésekre.

Az energiaszektor kutatás-fejlesztésében nagy szerepet betöltő autóipari vállalatok rövid távon – bevételkiesésük miatt – csökkentik k+f költéseiket, viszont az IEA szerint ez nem lesz olyan jelentős, hiszen a hosszabb távú fenntarthatósági célok miatt a vállalatok meg szeretnék tartani a válság alatt is a munkaerőt és az k+f részleget. Ez a szektor különösen fontos lehet Magyarország számára, hiszen lehetőségünk van arra, hogy az autóipari kutatás-fejlesztésben nagyobb értéket teremtő feladatot vállaljunk, a szellemi vagy fizikai összeszerelő helyett a tényleges innovátor szerepét vegyük fel a globális ellátási láncban.

A McKinsey tanulmánya szerint a hazánkban is jelenlévő autóipari vállalatoknak egyre nagyobb összeget kell innovációra fordítani annak érdekében, hogy tartani tudják a tempót amerikai és ázsiai versenytársaikkal. Mivel a magyarországi és általában a közép-kelet-európai k+f olcsóbb, mint Nyugat-Európában, a vállalaton belüli k+f ebben a régióban is meg fog jelenni, ezt érdemes a kormányoknak ösztönözni. A Covid-19 miatti bevételkiesés a költségnyomást erősíti, ami a régiónak kedvez, bár a nyugat-európai országok valószínűleg jobban ellenzik majd a kiszervezést, mint a Covid-19 előtt.

Az energetikai k+f beruházások az energiatárolásban és a hidrogén felhasználásában növekedhetnek a következő években. Európában jelentősek ezen a téren a vállalatok és a kockázati tőke beruházásai, de hazánk még nem foglal el erős helyet.

Autóipari vállalatok, gyártó cégek, ipari termelés

Ahogy a G7 korábbi cikkében bemutatta, a hazai k+f ebben a szektorokban a legerősebb, elsősorban pár nemzetközi vállalatnak köszönhetően. Ennek akkor van nagy hozzáadott értéke az ország számára, ha közben tényleges innováció, akár új termék jön létre úgy, hogy közben a vállalat együttműködik a hazai állami k+f szektorral. Az egészségüggyel ellentétben azonban ez nem jellemző.

A gyártó cégek „szellemi összeszerelő üzemként” működnek, ahol a privát és a közszféra közötti tudományos együttműködés gyenge, a megvalósítás és nem a kitalálás van a központban. Így az ipari k+f ráfordítások nagysága megtévesztő lehet. Ahhoz, hogy az ipari termelésben fontos elemei legyünk a globális k+f-nek, képzett munkaerő és biztos környezet kell. Ezek miatt a felsőoktatási szektor színvonala és átalakításai, illetve az állami k+f Akadémia körüli átrendezése ronthatja esélyeinket a vállalati k+f ráfordítás növelésében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország a globális innováció segédmunkása, öt cég költi el az országos k+f felétA magyar innovációban semmi nem az, aminek látszik. A multik egy része csak adót optimalizál, a kisebb cégek alig kutatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech innováció K+F kutatás-fejlesztés Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.