Lassan, de még az alapvetően hagyományokon alapuló, és emiatt nehezen változó temetkezési iparágban is kezdenek teret nyerni az internetes eszközök, méghozzá néha egészen furcsa módon. A fejlesztések ugyanis nem csak a temetések ügymenetét hivatottak leegyszerűsíteni és a lehető leginkább fájdalommentessé tenni, hanem a szertartások finanszírozásától a halottakról szóló emlékek megőrzéséig mindenféle szempontból megújíthatják a temetkezési szokásokat.
Bár az iparágban jellemzően nem túl nagy a vállalkozási hajlandóság, a BBC cikke francia startupok példáin keresztül mutatja be, hogy bőven vannak üzleti lehetőségek ezen a területen is az innovatív cégek számára. Az egyik legsikeresebb cég a Simplifia, amely teljeskörű ügyintézést kínál a temetések megszervezésétől kezdve a sírkő, az urna vagy a koporsó és a virágok megrendelésén át az elhunytak számláinak, előfizetéseinek, online fiókjainak lezárásáig akár az interneten keresztül is. A mára már 22 főt foglalkoztató cég több, mint 700 temetkezési vállalkozóval áll kapcsolatban, akik szintén a Simplifiat szoftverét használva teszik egyszerűbbé és sokrétűbbé a saját szolgáltatásaikat. Ráadásul a Simplifia-nak konkurensei is vannak már, így aki az otthonából szervezné hozzátartozója temetését, válogathat a szolgáltatók közül Franciaországban.
Az általános temetkezési ügyintézés internetre való átültetésén felül egyes startupok szertartások költségeinek fedezésében is segítik a gyászoló családtagokat. Az online közösségi finanszírozási eszközök révén a közelebbi és távolabbi hozzátartozók is kényelmesen és diszkrét módon tudnak hozzájárulni a kiadásokhoz, sőt, ismeretlenek támogatását is kérheti az esetleg szorult helyzetbe került rokonság.
A síremlékek jellegében is változást hozhat a digitalizáció. Manapság a sírkövekre tipikusan az elhunyt neve, születési és halálozási évszáma kerül fel, amit hamarosan kiegészíthetnek olyan QR-kódok, amelyek a halottakat bemutató honlapokra vezetnek. Már ezen a területen is több szolgáltató verseng egymással Franciaországban legalábbis, amelyek akár fényképalbumok, zenék és további multimédiás tartalmak feltöltését is lehetővé teszik a halottak emlékoldalaira.
A sikerre vitt ötletek mellett viszont számos kudarcos próbálkozás is történt, a piac megítélése a startupok szempontjából meglehetősen ambivalens. Az elöregedő európai társadalmakban stabil kereslet várható az efféle szolgáltatások iránt, ugyanakkor a temetkezési kérdésekben jellemzően a szokásosnál konzervatívabban vélekednek az emberek – vagyis hiába van sok potenciális ügyfél, nem lesz könnyű őket rávenni az újítások kipróbálására. A nehézségeket pedig jelenleg az tetézi, hogy a közhivatalok még Nyugat-Európában sem igazán adnak lehetőséget a digitális ügyintézésre, ami a komplexebb internetes temetkezési szolgáltatásokat nyújtó vállalatokra egyelőre külön terhet ró.
Tech
Fontos