Hírlevél feliratkozás
Andersen Dávid
2019. augusztus 11. 18:02 Tech

Virtuális pornó, valódi pénz: elképesztő biznisz lehet a VR-szexből

Amikor 1896-ban bemutatták a Le Coucher de la Mariée című filmet, még nem sejtették, hogy egy sokmilliárd dolláros iparág alapjait fektették le az akkoriban egyenesen botrányosnak számító vetkőzős jelenetet ábrázoló alkotással. A filmesek azonban hamar rájöttek, hogy a nézők nem sajnálják a pénzt, ha meztelenkedést, esetleg ennél többet is láthatnak – akkor még – a mozivásznon.

A pornográfia azóta is húzza maga után az ígéretes technológiai megoldásokat: 1958-ban egy Harrison Marks nevű fiatalember kezdett 8 milliméteres filmre rögzíteni vetkőző és pózoló nőket, innen pedig csupán egy lépés volt, hogy a „home videók” műfaja megszülethessen.

Egy bő évtizeddel később pedig szintén a pornó volt az, amely eldöntötte a legendás Betamax-VHS csatát. Míg az előbbi technológia mellett kardoskodó Sony hallani sem akart az erkölcstelenségről, a VHS köszönte szépen, és az évtized közepére az eladások felét már az erotikus filmektől a kőkemény pornóig terjedő tartalmak tették ki a VHS-piacon. De a Blu-ray DVD-k egyik első felhasználói is a pornósok voltak – a HD DVD formátum nagy bánatára, amely így rövid úton a Betamax sorsára jutott.

De az e-kereskedelem és a streaming technológia is sokat köszönhet a sikamlós képsoroknak. Míg 2001-ben még „csak” 70 ezer felnőtteknek szóló weboldal létezett a világon, napjainkban csak az Egyesült Államok lakossága képes eltartani több mint 4,2 millió pornó- és szexoldalt. Ma pedig már minden egyes másodpercben legalább 30 millió ember néz internetes pornót világszerte. Az online fizetési megoldások megjelenéséért és elterjedéséért pedig csaknem teljes mértékben Pamela Anderson és Tommy Lee 1998-ban kiszivárgott szexvideója tehet: egy Richard Gordon nevű férfi ugyanis többek között a felvétel monetizálása érdekében hozta létre Electronic Card Systems nevű cégét, amely kifejezetten a pornósiteok számára nyújtott úttörő online fizetési szolgáltatásokat.

VR-esen komoly biznisz

Bár a virtuális valóságot már évtizedekkel ezelőtt kitalálták, a technológia napjainkban kezdi elérni azt a minőséget, hogy ténylegesen élvezhető, használható legyen, akár a filmeket, akár a videojátékokat nézzük. Természetesen a pornó itt is az első fecskék között jelent meg, és már most is látható, hogy a fenti trend folytatódik, vagyis, ami mellett a pornócézárok leteszik a garast, ott érdemes lehet befektetni. Ettől függetlenül nem lesz teljesen zökkenőmentes útja azoknak, akik errefelé keresik a boldogulást, a trend ellenére ugyanis a tech cégek a mai napig kissé mintha szalvétával fognák a 360 fokos kamerát.

„Nagyon furcsa tapasztalatokat lehet szerezni, ha privát beszélgetéseket folytatsz a nagyobb VR-cégeknél dolgozó emberekkel” – írta közleményében Palmer Luckey, a virtuális valóság sisakjaikról ismertté vált Oculus társalapítója.

„Ha megkérdezed tőlük, hogy mit szólnak a VR-pornóhoz, a többség azt mondja, »imádom!«. De ha leülnek egy játékfejlesztő konferencián egy kerekasztal-beszélgetéshez, egyből úgy tesznek, mintha nem is tudnák, miről van szó.”

Pedig jobban tennék, ha megbarátkoznának a gondolattal, hogy a sisakokba épített, képernyőként funkcionáló lencséken bizony nem csak Fellini-filmek képsorai fognak pörögni, különösen, hogy a statisztikák meglehetősen egyértelmű képet festenek a felhasználók szándékairól. A világ legnépszerűbb pornóoldalai között számon tartott PornHub például már most is naponta félmillió VR-videót szolgál ki, ez a mennyiség pedig akár duplázódhat is a karácsonyi, ünnepi időszakban. A szolgáltatás 2016-ban indult, azóta nem kevesebb mint 275 százalékos gyarapodás volt megfigyelhető a felhasználók számát tekintve.

Érdemes emellé odatenni a legnagyobb PC-s játékplatformnak számító Steamről kiszivárgott adatokat is: bár legalább másfél millió olyan PC-játékost tartanak nyilván, akinek van saját VR-sisakja vagy -szemüvege, a játékra fordított idő aránya kevesebb mint a teljes használat 1 százaléka. Ez még úgy is harmatosan kevés, hogy az összes eladott VR-készülék közel 90 százalékát az okostelefonokhoz fejlesztett eszközök teszik ki. A felhasználók ráadásul a kezdeti lelkesedést követően hamar ráunnak a mostani VR-szemüvegekre, részben azok nehézkessége, részben az elérhető tartalmak minősége miatt.

Kivéve, ha pornóról van szó: a virtuális valósággal kapcsolatos leggyakoribb keresőkifejezés a „VR porn”, míg a VR-tartalmakat publikáló öt legnagyobb oldal közül három felnőtt tartalmakat kínál. Ugyanez a számokban is meglátszik: a Steamről tavaly kiszivárgott adatok szerint 2016 óta 481 VR-játékot adtak ki, amelyek összesen 50 millió dollár bevételt termeltek. Ugyanezen időszak alatt körülbelül hatezer VR-pornóvideót készítettek el, amelyek ugyanennyi pénzt hoztak a producerek konyhájára. Bár a számokat tekintve a különbség jelentősnek mondható: egy VR-videojáték és egy VR-pornóklip elkészítése között időben és erőforrásban is komoly eltérések figyelhetőek meg, utóbbi értelemszerűen sokkal gyorsabban és olcsóbban hozható létre.

Bábuk és robotok

Érdemes megnézni a VR-pornó piacának számait az évek függvényében: míg ugyanis a VR-pornó piacáról két évvel ezelőtt összesen 18 millió dollár folyt be a készítőkhöz, a Piper Jaffray befektetési tanácsadó cég tavalyi becslése szerint 2025-re már több mint egymilliárd dolláros forgalmat bonyolítanak majd le a virtuális felnőtt tartalmak kereskedelmével. Ráadásul a profit csak nőni fog, míg ugyanis most még viszonylag magasak a kezdeti költségek – a CamasutraVR nevű cég például egyszerre 142 kamerát használ egyetlen ember felvételeihez – a technológia fejlődésével ez csökkenni, a felhasználók száma viszont gyors tempóban gyarapodni fog.

Ráadásul még nem beszéltünk a virtuális valósággal kombinálható, valósághű – vagy legalábbis erre törekvő – szexbábuk és szexrobotok megjelenéséről. A CamSoda nevű, kifejezetten VR-tartalmakra szakosodott pornóoldal például már erre készül, a RealDoll nevű cég pedig már évek óta kínálja a felhasználó igényei szerint összeállított realisztikus szexbabáit, amelyekért ma már akár hétezer dollárt, vagyis több mint kétmillió forintot kell kifizetni.

Az igény, vagyis a kereslet tehát adott, a kínálattal sincs probléma, egyedül maguk a VR-eszközök gyártói lehetnek a kerékkötői a virtuális pornóbiznisz felpörgetésének: még maguk a VR-pornóban érdekelt vállalkozások is hiába keresik őket fejlesztési ötleteikkel, igényeikkel, rendszerint süket fülekre találnak. Csak aztán nehogy ezek a gyártók is úgy járjanak, mint annak idején a Sony a Betamax videókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNyugaton a közélet uralja a Twittert, nálunk valami egészen másA trendszetterek helyett inkább a pornó dominál a legnagyobb magyar Twitter-oldalakon, bár Palvin Barbara nagyon kiemelkedik.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech pornó szex VR Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 18. 14:13 Adat

Pörgetjük a légkondikat, azok pedig rekordokat döntve zabálják az áramot

Kedden 144,5 gigawattóra áramot használtunk, aminél nyáron csak egyszer, 2021 júniusában mértek magasabb fogyasztást. Akkor is hőhullám volt.

Mészáros R. Tamás
2024. július 18. 05:12 Világ

Nem sok jót jelez a jövőre nézve, ahogy a kormányok belenyúlnak az élelmiszerpiacba időjárási sokkok után

A hazai fogyasztók védelme a következő évtizedekben felerősítheti az éghajlatváltozás negatív társadalmi hatásait, és gyengítheti az élelmiszer-biztonságot.

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.