Hírlevél feliratkozás
Andersen Dávid
2019. augusztus 11. 18:02 Tech

Virtuális pornó, valódi pénz: elképesztő biznisz lehet a VR-szexből

Amikor 1896-ban bemutatták a Le Coucher de la Mariée című filmet, még nem sejtették, hogy egy sokmilliárd dolláros iparág alapjait fektették le az akkoriban egyenesen botrányosnak számító vetkőzős jelenetet ábrázoló alkotással. A filmesek azonban hamar rájöttek, hogy a nézők nem sajnálják a pénzt, ha meztelenkedést, esetleg ennél többet is láthatnak – akkor még – a mozivásznon.

A pornográfia azóta is húzza maga után az ígéretes technológiai megoldásokat: 1958-ban egy Harrison Marks nevű fiatalember kezdett 8 milliméteres filmre rögzíteni vetkőző és pózoló nőket, innen pedig csupán egy lépés volt, hogy a „home videók” műfaja megszülethessen.

Egy bő évtizeddel később pedig szintén a pornó volt az, amely eldöntötte a legendás Betamax-VHS csatát. Míg az előbbi technológia mellett kardoskodó Sony hallani sem akart az erkölcstelenségről, a VHS köszönte szépen, és az évtized közepére az eladások felét már az erotikus filmektől a kőkemény pornóig terjedő tartalmak tették ki a VHS-piacon. De a Blu-ray DVD-k egyik első felhasználói is a pornósok voltak – a HD DVD formátum nagy bánatára, amely így rövid úton a Betamax sorsára jutott.

De az e-kereskedelem és a streaming technológia is sokat köszönhet a sikamlós képsoroknak. Míg 2001-ben még „csak” 70 ezer felnőtteknek szóló weboldal létezett a világon, napjainkban csak az Egyesült Államok lakossága képes eltartani több mint 4,2 millió pornó- és szexoldalt. Ma pedig már minden egyes másodpercben legalább 30 millió ember néz internetes pornót világszerte. Az online fizetési megoldások megjelenéséért és elterjedéséért pedig csaknem teljes mértékben Pamela Anderson és Tommy Lee 1998-ban kiszivárgott szexvideója tehet: egy Richard Gordon nevű férfi ugyanis többek között a felvétel monetizálása érdekében hozta létre Electronic Card Systems nevű cégét, amely kifejezetten a pornósiteok számára nyújtott úttörő online fizetési szolgáltatásokat.

VR-esen komoly biznisz

Bár a virtuális valóságot már évtizedekkel ezelőtt kitalálták, a technológia napjainkban kezdi elérni azt a minőséget, hogy ténylegesen élvezhető, használható legyen, akár a filmeket, akár a videojátékokat nézzük. Természetesen a pornó itt is az első fecskék között jelent meg, és már most is látható, hogy a fenti trend folytatódik, vagyis, ami mellett a pornócézárok leteszik a garast, ott érdemes lehet befektetni. Ettől függetlenül nem lesz teljesen zökkenőmentes útja azoknak, akik errefelé keresik a boldogulást, a trend ellenére ugyanis a tech cégek a mai napig kissé mintha szalvétával fognák a 360 fokos kamerát.

„Nagyon furcsa tapasztalatokat lehet szerezni, ha privát beszélgetéseket folytatsz a nagyobb VR-cégeknél dolgozó emberekkel” – írta közleményében Palmer Luckey, a virtuális valóság sisakjaikról ismertté vált Oculus társalapítója.

„Ha megkérdezed tőlük, hogy mit szólnak a VR-pornóhoz, a többség azt mondja, »imádom!«. De ha leülnek egy játékfejlesztő konferencián egy kerekasztal-beszélgetéshez, egyből úgy tesznek, mintha nem is tudnák, miről van szó.”

Pedig jobban tennék, ha megbarátkoznának a gondolattal, hogy a sisakokba épített, képernyőként funkcionáló lencséken bizony nem csak Fellini-filmek képsorai fognak pörögni, különösen, hogy a statisztikák meglehetősen egyértelmű képet festenek a felhasználók szándékairól. A világ legnépszerűbb pornóoldalai között számon tartott PornHub például már most is naponta félmillió VR-videót szolgál ki, ez a mennyiség pedig akár duplázódhat is a karácsonyi, ünnepi időszakban. A szolgáltatás 2016-ban indult, azóta nem kevesebb mint 275 százalékos gyarapodás volt megfigyelhető a felhasználók számát tekintve.

Érdemes emellé odatenni a legnagyobb PC-s játékplatformnak számító Steamről kiszivárgott adatokat is: bár legalább másfél millió olyan PC-játékost tartanak nyilván, akinek van saját VR-sisakja vagy -szemüvege, a játékra fordított idő aránya kevesebb mint a teljes használat 1 százaléka. Ez még úgy is harmatosan kevés, hogy az összes eladott VR-készülék közel 90 százalékát az okostelefonokhoz fejlesztett eszközök teszik ki. A felhasználók ráadásul a kezdeti lelkesedést követően hamar ráunnak a mostani VR-szemüvegekre, részben azok nehézkessége, részben az elérhető tartalmak minősége miatt.

Kivéve, ha pornóról van szó: a virtuális valósággal kapcsolatos leggyakoribb keresőkifejezés a „VR porn”, míg a VR-tartalmakat publikáló öt legnagyobb oldal közül három felnőtt tartalmakat kínál. Ugyanez a számokban is meglátszik: a Steamről tavaly kiszivárgott adatok szerint 2016 óta 481 VR-játékot adtak ki, amelyek összesen 50 millió dollár bevételt termeltek. Ugyanezen időszak alatt körülbelül hatezer VR-pornóvideót készítettek el, amelyek ugyanennyi pénzt hoztak a producerek konyhájára. Bár a számokat tekintve a különbség jelentősnek mondható: egy VR-videojáték és egy VR-pornóklip elkészítése között időben és erőforrásban is komoly eltérések figyelhetőek meg, utóbbi értelemszerűen sokkal gyorsabban és olcsóbban hozható létre.

Bábuk és robotok

Érdemes megnézni a VR-pornó piacának számait az évek függvényében: míg ugyanis a VR-pornó piacáról két évvel ezelőtt összesen 18 millió dollár folyt be a készítőkhöz, a Piper Jaffray befektetési tanácsadó cég tavalyi becslése szerint 2025-re már több mint egymilliárd dolláros forgalmat bonyolítanak majd le a virtuális felnőtt tartalmak kereskedelmével. Ráadásul a profit csak nőni fog, míg ugyanis most még viszonylag magasak a kezdeti költségek – a CamasutraVR nevű cég például egyszerre 142 kamerát használ egyetlen ember felvételeihez – a technológia fejlődésével ez csökkenni, a felhasználók száma viszont gyors tempóban gyarapodni fog.

Ráadásul még nem beszéltünk a virtuális valósággal kombinálható, valósághű – vagy legalábbis erre törekvő – szexbábuk és szexrobotok megjelenéséről. A CamSoda nevű, kifejezetten VR-tartalmakra szakosodott pornóoldal például már erre készül, a RealDoll nevű cég pedig már évek óta kínálja a felhasználó igényei szerint összeállított realisztikus szexbabáit, amelyekért ma már akár hétezer dollárt, vagyis több mint kétmillió forintot kell kifizetni.

Az igény, vagyis a kereslet tehát adott, a kínálattal sincs probléma, egyedül maguk a VR-eszközök gyártói lehetnek a kerékkötői a virtuális pornóbiznisz felpörgetésének: még maguk a VR-pornóban érdekelt vállalkozások is hiába keresik őket fejlesztési ötleteikkel, igényeikkel, rendszerint süket fülekre találnak. Csak aztán nehogy ezek a gyártók is úgy járjanak, mint annak idején a Sony a Betamax videókkal.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNyugaton a közélet uralja a Twittert, nálunk valami egészen másA trendszetterek helyett inkább a pornó dominál a legnagyobb magyar Twitter-oldalakon, bár Palvin Barbara nagyon kiemelkedik.

Tech pornó szex VR Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 19. 09:25 Tech

Osztrák háttérrel elindult a Lime rollerek budapesti kihívója

Breezy néven itt az újabb e-roller szolgáltató a fővárosban, a jelek szerint egy osztrák rendszert szabtak magyar viszonyokra.

Avatar
2019. augusztus 17. 17:42 Tech

Drágám, mit keres egy router a lábadban?

Nem csak punk pólós hekkerek szórakozása, hogy kiborggá alakítsák magukat. Egyre nagyobb lehetőségeket hoz, hogy félig robottá alakuljunk, de súlyos kérdések is felmerülnek.

Hajdu Miklós
2019. augusztus 14. 13:03 Tech

Tényleg lehallgatta és leíratta a Facebook a messengeres telefonbeszélgetéseidet

Állítólag csak a mesterséges intelligenciájukat akarták tökéletesíteni a beszédrészletek elemzésével.

Fontos

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?

Stubnya Bence
2019. augusztus 17. 07:24 Világ

Három éve a feje tetejére állt világpolitika. De valójában miért?

Hirtelen szexista és rasszista lett a fehér munkásosztály, vagy rájöttek, hogy cserben hagyták őket a munkaerőpiacon? Nem csak a következő választásokat, hanem a globalizáció sorsát is eldöntheti a válasz.

Bucsky Péter
2019. augusztus 16. 06:52 Közélet

Autósportokban erősít a Szijjártó család, az állami pénzek követik őket

Jelentős állami pénzek kerültek a külügytől a külügyminiszter testvére által vezetett kamionversenyes céghez.