Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 30. 13:17 Tech

Ne lepődj meg, ha furcsán vált a lámpa, lehet, hogy mesterséges intelligencia vezérli

Sokan úgy gondolják, hogy az önvezető autók elterjedésével nemcsak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lesz a közlekedés, például kevesebb lesz a forgalmi dugó. A mesterséges intelligenciával vezérelt járművek ugyanis kiszámíthatóan, egymással kommunikálva tudnak majd haladni, a sebességüket és az útvonalukat folyamatosan úgy optimalizálva, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, illetve ha valahol lelassul a forgalom, azt a környéket elkerüljék.

Ahhoz viszont, hogy ebből valóság legyen, még évtizedeknek kell eltelnie, miközben a BBC összeállítása szerint a járművek száma a 2015-ös 1,3 milliárdról 2040-re két milliárd fölé fog nőni.

Az egyre zsúfoltabb utakon az intelligens forgalomirányítás lehetne a megoldás, azonban a jelzőlámpák működése többnyire még mindig időzítőkön, esetleg az épp a lámpa előtt álló autókat érzékelő indukciós hurkokon és kamerákon alapul. A múlt század közepe óta rendelkezésre álló technológiát pedig már évek óta le lehetne váltani olyan módszerekre, amelyek valós idejű adatok és matematikai modellek eredményeit figyelembe véve váltanak a piros és a zöld között. Ahol ezt sikerült legalább kísérletek szintjén megtenni, ott az eredmények nagyon ígéretesek.

Az amerikai Pittsburgh városában például ötven kereszteződésben figyeli videokamerákkal egy számítógép a környező forgalmat, külön elemezve a gyalogosok és az eltérő típusú járművek számát és haladási irányát. A mesterséges intelligenciával felvértezett szoftver mindezt figyelembe véve dönt összehangoltan a jelzésekről, aminek köszönhetően a lámpák előtt közel negyven százalékkal csökkent a várakozási idő, az utazási idők pedig 25 százalékkal rövidültek. A rendszert fejlesztő Rapid Flow Tech munkatársa, Griffin Schultz szerint ez még csak a kezdet, sokkal jobb eredményeket lehet elérni akkor, ha magukat a járműveket is a hozzá lehet kötni a közlekedésirányításhoz, és ezáltal még precízebb adatokat lehet majd gyűjteni a haladásukról.

A Siemens is az önkormányzatokkal együttműködve fejleszti a forgalomirányítási termékeit. Markus Schlitt, a cég intelligens közlekedési rendszerekért felelős vezetője elmondta a BBC-nek, hogy az adatok és a mesterséges intelligencia felhasználása nélkül egyre kevésbé lehet megoldani a nagyvárosok forgalomszervezését. A németországi Hagenben a cég becslései szerint akár a felére lehetne csökkenteni a lámpák előtti várakozási időt az új technológiával.

Mielőtt elterjed a valós idejű forgalomirányítás, nagyon fontos, hogy a megfelelő szemlélet is kialakuljon a közlekedőkben. Mischa Dohler, a közlekedési adatok gyűjtésére szakosodott Worldsensing társalapítója hangsúlyozta, hogy ha a járművezetőknek és a gyalogosoknak tudniuk kell, hogy egy hirtelen, esetleg értelmetlen tűnő lámpaváltás hátterében például egy utasokkal tömött busz vagy egy mentő közeledése állhat. Ráadásul elfogadónak kell lenniük azzal is, hogy még több kamera figyeli majd őket.

Mégis lehet azonban, hogy a közlekedőknek érdemes beletörődni, hogy még több adatot gyűjtenek róluk, az Egyesült Királyságban is akad sikeres példa. Milton Keynes-ben a Vivacity Labs figyeli több száz kamerával az utakat és ad 89 százalékos pontosságú előrejelzéseket a dugókra negyed órával azelőtt, hogy tényleg beállna a forgalom. A rendszerrel – akárcsak az intelligensen programozott jelzőlámpákkal – nemcsak idő, hanem üzemanyag is megspórolható, így javulhatnak a légszennyezettségi mutatók is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech forgalom jelzőlámpa közlekedés mesterséges intelligencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.