Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. december 30. 13:17 Tech

Ne lepődj meg, ha furcsán vált a lámpa, lehet, hogy mesterséges intelligencia vezérli

Sokan úgy gondolják, hogy az önvezető autók elterjedésével nemcsak biztonságosabb, hanem gyorsabb is lesz a közlekedés, például kevesebb lesz a forgalmi dugó. A mesterséges intelligenciával vezérelt járművek ugyanis kiszámíthatóan, egymással kommunikálva tudnak majd haladni, a sebességüket és az útvonalukat folyamatosan úgy optimalizálva, hogy a lehető legkisebb fennakadást okozzák, illetve ha valahol lelassul a forgalom, azt a környéket elkerüljék.

Ahhoz viszont, hogy ebből valóság legyen, még évtizedeknek kell eltelnie, miközben a BBC összeállítása szerint a járművek száma a 2015-ös 1,3 milliárdról 2040-re két milliárd fölé fog nőni.

Az egyre zsúfoltabb utakon az intelligens forgalomirányítás lehetne a megoldás, azonban a jelzőlámpák működése többnyire még mindig időzítőkön, esetleg az épp a lámpa előtt álló autókat érzékelő indukciós hurkokon és kamerákon alapul. A múlt század közepe óta rendelkezésre álló technológiát pedig már évek óta le lehetne váltani olyan módszerekre, amelyek valós idejű adatok és matematikai modellek eredményeit figyelembe véve váltanak a piros és a zöld között. Ahol ezt sikerült legalább kísérletek szintjén megtenni, ott az eredmények nagyon ígéretesek.

Az amerikai Pittsburgh városában például ötven kereszteződésben figyeli videokamerákkal egy számítógép a környező forgalmat, külön elemezve a gyalogosok és az eltérő típusú járművek számát és haladási irányát. A mesterséges intelligenciával felvértezett szoftver mindezt figyelembe véve dönt összehangoltan a jelzésekről, aminek köszönhetően a lámpák előtt közel negyven százalékkal csökkent a várakozási idő, az utazási idők pedig 25 százalékkal rövidültek. A rendszert fejlesztő Rapid Flow Tech munkatársa, Griffin Schultz szerint ez még csak a kezdet, sokkal jobb eredményeket lehet elérni akkor, ha magukat a járműveket is a hozzá lehet kötni a közlekedésirányításhoz, és ezáltal még precízebb adatokat lehet majd gyűjteni a haladásukról.

A Siemens is az önkormányzatokkal együttműködve fejleszti a forgalomirányítási termékeit. Markus Schlitt, a cég intelligens közlekedési rendszerekért felelős vezetője elmondta a BBC-nek, hogy az adatok és a mesterséges intelligencia felhasználása nélkül egyre kevésbé lehet megoldani a nagyvárosok forgalomszervezését. A németországi Hagenben a cég becslései szerint akár a felére lehetne csökkenteni a lámpák előtti várakozási időt az új technológiával.

Mielőtt elterjed a valós idejű forgalomirányítás, nagyon fontos, hogy a megfelelő szemlélet is kialakuljon a közlekedőkben. Mischa Dohler, a közlekedési adatok gyűjtésére szakosodott Worldsensing társalapítója hangsúlyozta, hogy ha a járművezetőknek és a gyalogosoknak tudniuk kell, hogy egy hirtelen, esetleg értelmetlen tűnő lámpaváltás hátterében például egy utasokkal tömött busz vagy egy mentő közeledése állhat. Ráadásul elfogadónak kell lenniük azzal is, hogy még több kamera figyeli majd őket.

Mégis lehet azonban, hogy a közlekedőknek érdemes beletörődni, hogy még több adatot gyűjtenek róluk, az Egyesült Királyságban is akad sikeres példa. Milton Keynes-ben a Vivacity Labs figyeli több száz kamerával az utakat és ad 89 százalékos pontosságú előrejelzéseket a dugókra negyed órával azelőtt, hogy tényleg beállna a forgalom. A rendszerrel – akárcsak az intelligensen programozott jelzőlámpákkal – nemcsak idő, hanem üzemanyag is megspórolható, így javulhatnak a légszennyezettségi mutatók is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech forgalom jelzőlámpa közlekedés mesterséges intelligencia Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Pletser Tamás
2024. november 10. 06:08 Tech, Vállalat

Atom- és gázenergia fogja táplálni a jövőt meghatározó technológiát

Versenyt futnak az energiaellátásért a mesterséges intelligencia fejlesztésére hatalmas összegeket költő amerikai informatikai vállalatok.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Torontáli Zoltán
2024. október 10. 16:44 Élet, Tech

Úgy tiltották be az erkélynapelemeket, hogy nyitva hagytak pár kiskaput

Mi az erkély, a loggia és az előtető? Ez a kérdés kulcsa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.