Hírlevél feliratkozás
László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Elképesztő technológiai gerinccel rendelkeznek az ultra fast fashion cégek, folyamatosan új designokat hoznak ki, mindegyiket legyártatják kis mennyiségben, és ha jól fogynak, felskálázzák őket – ez a működés pedig komoly előnyük a hagyományos divatipari cégekkel szemben – mondta Lakatos-Török György, a Boston Consulting Group (BCG) senior projektvezetője a G7 beszélgetések podcast legújabb részében.

Az epizódban Dobos Emesével, a Hun-Ren KRTK Világgazdasági Kutatóintézet munkatársával és Lakatos-Török Györggyel beszélgettünk, és ide kattintva vagy bármelyik podcastlejátszón, a G7 csatornáján lehet meghallgatni:

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét. Magyarország arányaiban az egyik legnagyobb fogyasztója az ultra fast fashion termékeknek a BCG friss kutatása szerint. Európai szinten a divat fogyasztói kosár 7 százalékát teszi ki az ultra fast fashion, itthon ez 12 százalék, amivel az Egyesült Államokkal vagyunk egy szinten.

Ennek oka egyrészt, hogy Kelet-Európában jellemzően alacsonyabb szintű a környezettudatosság, mint Nyugat-Európában, és Magyarországon többet költ a fiatalabb generáció is ezekre a termékekre. Ezzel párhuzamosan itthon a second hand ruhák piaca is kiemelkedően nagy – ismertette Lakatos-Török György.

A magyar vásárló hagyományosan árérzékeny és divatérzékeny. Tehát minél olcsóbb valami, annál inkább kell neki, de érdeklik a trendek és saját mikroközösségének a véleménye, amelyben él. Ez az ultra fast fashion és a használt ruhák népszerűségét is magyarázza – mondta Dobos Emese.

Nagyok az eltérések az országok között is abban, hogy szeretik-e vagy sem az emberek ezeket a termékeket. Francia- vagy Németországban például az emberek többsége el sem gondolkozik az ultra fast fashion termékek vásárlásán – mondta Lakatos-Török György.

Míg a hagyományos divatmárkák inkább előrejelzések után gyártatnak, sokszor a vezető divattervező keze nyomán álmodják meg a termékeket, az ultra fast fashion brandek adatalapon közelítenek – mondta Dobos Emese. Megnézik a mikrotrendeket a social médiában – most éppen a neonzöld kezd felfutni – és azonnal ráugranak. Itt az adat a lényeg, nem a tervező, nem a kreativitás. Sok cég először le se gyártatja az új termékét, csak 3D fotón mutatja be, és ha sokan keresik, elkezdni gyártani.

A divatipar működésének természete, alapszabályai kizárják a fenntarthatóságot – hangsúlyozta Dobos Emese. Bizonyos részei működhetnek kevésbé károsan, de olyan, hogy fenntartható divat vagy fenntartható ultra fast fashion, egyáltalán nincs és nem is lesz. Arra lenne szükség Dobos Emese szerint, hogy túllépjünk az ultra fast fashion olcsó tömeggyártott gagyi termékekkel való azonosításán, és meglátnánk, hogy ez egy üzleti modell és ellátási lánc szervezési mód is.

Módszertanilag és technológiailag is lehetne tanulni az ultra fast fashion vállalatoktól Lakatos-Török György szerint is. Ahogy gyártás előtt követik az internetes trendeket, majd tesztelés után skáláznak fel, akár fenntarthatósági kezdeményezésnek is tekinthető, hiszen így sokkal kisebb raktárkészlet, kevesebb felesleg képződik.

A podcast megjelenését a Boston Consulting Group támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Holtzer Péter
2024. június 29. 05:39 Podcast

Több kevésbé neves iskola kéne, ahonnan jönnek a diákok – így látják az egyetemen a saját utánpótlásukat

Hafiek Andrea, a Semmelweis Egyetem Oktatásigazgatási Hivatalának vezetője és Benyó Zoltán, az egyetem Doktori Tanácsának elnöke volt a G7 oktatási témájú podcastsorozata, a 28. óra vendége.

Holtzer Péter
2024. június 8. 05:43 Podcast

„Mindenkinek ebből kéne tanulnia” – így segíthet itthon is a világ egyik legnagyobb tanulási platformja

Egyetemi vizsgára készülve, elitgimnáziumban, de tanodákban is tanulnak már itthon az amerikai nonprofit platform oktatási anyagaiból. A 28. óra adásának vendége Lovas Eszter, a Khan Academy hazai képviselője volt.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Bucsky Péter
2024. szeptember 12. 06:00 Adat, Közélet

Egyre több lett a protest egy százalék, de Iványi Gáborék iskoláit ez sem mentette meg

Tavaly a MET kapta a negyedik legtöbb felajánlást, és nem ők az egyetlenek, ahol sokkal nagyobb a rendelkezők száma, mint a híveké.

Virovácz Péter
2024. szeptember 11. 17:06 Pénz, Világ

Adósságválsághoz vezethet, ha tovább szórja a pénzt Amerika

Együttes erővel söprik szőnyeg alá a költségvetési problémát az elnökjelöltek, pedig súlyos következményei lehetnek, ha nem változik semmi.

Stubnya Bence
2024. szeptember 11. 14:41 Vállalat, Világ

Felébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérzi

Költségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség, a változások a foglalkoztatásra is kihathatnak.