Hírlevél feliratkozás

A technológia már kész a karbonsemlegességhez, kérdés, hogy a szokásainkon tudunk-e változtatni

A növekvő áramigények, az új szereplők megjelenése, az erősödő fenntarthatósági szempontok, a digitalizációs kihívások megújulásra késztetik az áramipart. A trendekről és lehetőségekről Balasa Leventét, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure divíziójának vezetőjét kérdeztük a G7 podcast következő adásában.

A beszélgetés itt, vagy bármely podcast lejátszóban meghallgatható:

Mi lesz az energiaelosztás jövője?

Most még bírja az elektromos hálózat, de elébe kell menni az igényeknek, mert a fogyasztás exponenciálisan nő, és várhatóan az árak is emelkednek. Ezért is fontos megvizsgálni már vállalati szinten, milyen állapotban van az elektromos rendszer, hol van lehetőség az áramfelhasználás csökkentésére. Az új nagyberuházások kapcsán előtérbe került a plusz áramkapacitások kérdése is. Az intelligens mérőeszközök abban segítenek, hogy az üzemeltető lássa a rendszerben a gyenge pontokat és a kapacitásnövelési lehetőségeket. Rendszerszinten hasznos segítség az ipar 4.0-ban „szabványnak” tekinthető digitális iker megoldás, mely a komplex áramhálózat digitális másának leképezésével könnyíti meg a tervezők, az üzemeltetők munkáját.

Ha a sok napelem összeadja vagy elveszti az erejét

Ma már nagyjából 85 ezer háztartásban van napelem Magyarországon, ami összesen 770 megawatt energiát képes termelni – ez a mintegy 7 gigawattos országos fogyasztás több mint 10 százaléka – a cél pedig a 200 ezer. Volumenben tehát már érezhető a napelemek hatása, a gondot az jelenti, hogy ez az energiamennyiség sok kicsi pontból adódik össze, és az időjárás is okozhat meglepetéseket. Ha elmegy a nap, akár 1-1,2 gigawattnyi energia is kieshet a rendszerből, amit egy perc alatt kell kiegyenlíteni valahonnan.

Zöld átállás

Az EU zöld átállásban Magyarország által 2030-ig vállalt karbonsemlegesség ambiciózus cél, de a Siemens divízióvezetője szerint a technológia készen áll, hadrendbe lehet állítani. A kérdés az, hogy a fogyasztóknak sikerül-e elszakadniuk az utóbbi 60-70 évben kialakult szokásaiktól energiahasználat terén? Tudjuk-e a megtermelt energiát helyben, utaztatás nélkül hasznosítani, és milyen megoldások vannak erre?

A podcast elkészítését a Siemens Zrt. támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast Támogatói tartalom áramellátás karbonsemlegesség napelem Siemens üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Stubnya Bence
2025. február 1. 06:08 Podcast

Mosolygósnak mondják a filippínó vendégmunkásokat, de sokuk lesz depressziós Magyarországon

Többszörösen kiszolgáltatott, sérülékeny csoport az itthon dolgozó EU-n kívüli vendégmunkásoké, a magyarok pedig saját kiszolgáltatottságuk miatt bizalmatlanok velük szemben. G7 Podcast!

Holtzer Péter
2025. január 25. 06:01 Podcast

Amikor jön a gyerek és beléd rúg, akkor nem az az első gondolatod, hogy ez a gyerek bajban van

A pedagógusok, nevelők nincsenek felkészülve a viselkedészavaros gyerekek kezelésére, ebben igyekszik segíteni a NoBadKid – Pressley Ridge Alapítvány.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.