A zenés-táncos és életmódváltozást ígérő videók mellett egyre gyakoribbak a pénzügyi tanácsok is a Tiktokon. Rengetegen követik az ezzel kapcsolatos hashtageket, amelyek közül a legkeresettebbnek (#moneytok) 10,9 milliárd megtekintése van.
A platformon elérhető videókban szó van egyebek mellett a hitelkártya-adósság kezeléséről, a jelzáloghitelekről vagy éppen a tőzsdézésről. Ezeket az információkat főként a fiatalabb generációk igénylik, a megkérdezett 18 és 40 év közötti amerikai állampolgárok nagyjából negyede keresett már pénzügyi tanácsokat a platformon, ebből a 18-24 évesek 41 százalékot tettek ki – írja az Economist.
Néha a tanácsot adó felhasználók maguk is befektetők, vagy van valamilyen ehhez kapcsolódó képzettségük. A sok követővel rendelkező, pénzügyi tanácsot adó felhasználók körében végzett felmérés szerint nagyjából 10 százalékuk számolt be arról, hogy van valamilyen szakértői képesítése.
Még ők sem tudnak mindenki számára hasznos megoldásokat kínálni, ráadásul a szakértői tartalom csak egy kis hányadát adja a Tiktok pénzügyi témájú videóinak. Jellemzőbb, hogy olyan amatőrök adnak tanácsot, akiknek egyszerűen csak szerencséjük volt, amit így nem is lehet megismételni. Legrosszabb esetben pedig szándékos átverés áldozatai lehetünk: nemegyszer ígérik azt „vállalkozók” a platformon, hogy milliomosok lehetünk – először csupán pénzt kell adnunk nekik.
A Tiktok szabályozza valamelyest a pénzügyekkel kapcsolatos videóit, a felhasználók megjelölhetnek posztokat félrevezetőként, a fizetett hirdetéseket pedig fel kell tüntetni. A pénzügyi tanácsokhoz kapcsolódó legnépszerűbb hashtagek alatt megjelenítenek egy a befektetések kockázatára felhívó szöveget, de ez önmagában még nem feltétlenül elég, hogy megfontolásra késztessen valakit egy kockázatos döntés előtt.
Persze más közösségi médiaoldalakon is vannak pénzügyi tanácsok, csak a rövid, videón keresztüli tartalomgyártás viszonylag új. A Tiktok ugyanakkor olyan felhasználóknak is lehetőséget ad a tartalomgyártásra, mint Maren Altman, akinek több mint egymillió követője van, és állításai szerint a kriptovaluta-piacok trendjeire ad pontos előrejelzéseket – az asztrológiai ismereteinek felhasználásával. A havi összefoglalójára nagyjából tízezer forintért iratkozhatunk fel, ha érdekel minket a kriptopiacok alakulása a csillagok állása szerint.
Természetesen nem csak önjelölt pénzügyi tanácsadók készítenek videókat, de érdemes óvatosan és kellő szkepticizmussal kezelni minden ilyen tartalmat. Főleg, ha valaki gyors, kockázatmentes meggazdagodást ígér.
„Szeretem az ilyen tartalmakat, de senkinek sem lenne szabad egy Tiktok-videó alapján befektetni” – fogalmazott a Vox-nak Josh Brow, egy vagyonkezelő cég vezérigazgatója. A cégnek saját Youtube- és Tiktok-fiókja is van, de inkább edukációs célból. Ahogy a szakember hozzátette, a személyes pénzügyekkel kapcsolatos tudás minden életkorban hasznos, és külön jó, hogy a fiatalok érdeklődnek, de a közösségi média önmagában nem elegendő információforrás.
Pénz
Fontos