Nagyjából 1,6 milliárd forintnak megfelelő összeget dobtak össze névtelenségbe burkolózó adományozók egy skót futballcsapat, a Heart of Midlothian új stadionjára.
A jellemzően csak Heartsként emlegetett együttes a magyar futball eseményeit követőknek onnan lehet ismerős, hogy nemzetközi porondon többször is összefutott magyar ellenféllel. Az UEFA kupa 2004/2005-ös szezonjának csoportkörében például ők voltak az egyetlen csapat, amelyet a Ferencváros – idegenbeli győzelmének köszönhetően – meg tudott előzni. A skótoknak azonban abban is volt szerepe, hogy a Fradi óta csak két magyar csapat jutott ilyen messzire a sorozatban (a DVSC a 2010/2011-es és a Videoton FC a 2012/2013-as szezonban): 2011-ben a Paksot ők búcsúztatták a selejtezőben.
A Hearts főtulajdonosa Ann Budge egy részvényesi találkozón számolt be arról, hogy néhány nagylelkű rajongó összesen 4,5 millió fonttal járult hozzá a stadion új főlelátójának építéséhez. A pénzre szükség is volt, a beruházás ugyanis 3 millió fonttal drágább lesz az eredetileg tervezett 12 milliónál. A skótokkal kapcsolatos előítéletekre erősen rácáfoló adományozókat Budge saját kérésükre nem kívánta megnevezni, de szavaiból úgy tűnt, nem sokan adták össze a pénzt.
A tulajdonos arról is beszélt, hogy az új főlelátó meccsnaponként akár 1 millió fontos (jelenlegi árfolyamon 1,13 millió eurós, illetve 350 millió forintos) többletbevételt is hozhat a csapatnak. A skót liga csapatainak büdzséjéhez viszonyítva ez elég komoly potenciál. A Deloitte idei Annual Review of Football Finance című kiadványa szerint a tucatnyi elsőosztályú skót csapat a 2015/2016-os idényben összesen 149 millió euróból gazdálkodhatott, ennek fele pedig a legsikeresebb helyi együttesnél a Celticnél landolt.
Ráadásul a meccsnapi bevételekből a teljes ligának is csak 56 millió eurós forgalma volt, igaz ezen a területen a Hearts kifejezetten jól teljesít. Bár a Celtic 54, és a nagy rivális Rangers 49 ezres átlagos nézőszámát nem tudják megközelíteni, tavaly 16 ezres látogatottságukkal a harmadik helyen álltak.
Az pedig kifejezetten jó hír a csapat számára, hogy meccseik iránt a korábbi idények stagnálását-csökkenését követően az elmúlt néhány szezonban elkezdett növekedni az érdeklődés. Az idén eddig minden korábbi számot sikerült felülmúlniuk: a bajnokság első felében átlagosan közel 23 ezren látogattak ki a meccseikre. Összehasonlításképpen a magyar élvonal mérkőzésenkénti helyszíni nézettsége tavaly nem érte el a 2700-at, és a legkedveltebb csapat, a Ferencváros hazai meccseire is csak 6721-en voltak kíváncsiak átlagosan. Skóciában az előző szezonban ezt a második liga is messze felülmúlta.
Élet
Fontos