Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. október 17. 14:09 Közélet, Pénz

Nem lesz olcsóbb a repülés a reptéri adó eltörlésétől

A tervek szerint január 1-től kivezetik a légitársaságokat terhelő szén-dioxid-adót – mondta Nagy Márton hétfőn Budapesten egy sajtótájékoztatón az MTI tudósítása szerint.

  • 14+2 pontos turisztikai csomagot jelentett be a nemzetgazdasági miniszter, ennek része a légi közlekedési adó kivezetése mellett többek között a fővárosi Airbnb-szabályozás változtatása, a felszolgálási díj maximálása és a digitális SZÉP-kártya fejlesztése is.

Mit mondanak ők? „A Budapest Airport új kezekben van, versenyképességének növelése kiemelten fontos. Ehhez kapcsolódik a gyorsforgalmi út felújítása, a repülőtér fejlesztése, hiszen ez az ország kapuja” – mondta Nagy Márton.

Előzmények: a kormány 2022 nyarán jelentette be, hogy különadót vet ki a magyar reptereket használó légitársaságokra.

  • Eredetileg az adó mértéke az úti céltól függött, ezt azonban 2022 novemberében úgy módosították, hogy a járatok károsanyag-kibocsátásához kötötték az adó mértékét, bár az adó nagysága nem változott érdemben.

Számokban: 2023-tól utasonként 2700 és 12700 forint volt az adó mértéke a repülő egy ülésre jutó kibocsátási értékétől függően. A 2024-es költségvetés 39,3 milliárd, a 2023-as 30 milliárd forint bevétellel kalkulált az adónemből.

Miért fontos ez? Ahogy az adónem 2022-es bejelentését követően írtuk, Európában viszonylag elterjedt, hogy az országok környezetvédelmi adót vetnek ki a légitársaságokra, az adó kivezetésével ezt a szempontot a kormány most elengedi.

  • Nagyjából 150 milliárd forint adóbevétel elengedését jelentette be nyáron a kormány, amikor kiderült, hogy a légiközlekedési adó mellett a távközlésre és a gyógyszeriparra vonatkozó különadók is megszűnnek jövőre.
  • A bankokra vonatkozó újabb adóterheket is bejelentettek ekkor, ami arra utal, hogy még mindig nem jó a költségvetési helyzet.

Reakció: Mivel ezt az adónemet leginkább az európai diszkont légitársaságok, a Ryanair és a Wizz Air érezték meg, elképzelhető, hogy az adócsökkentés hatására növelik a Budapestet érintő járataik számát. De önmagában ettől az intézkedéstől nem várható a Budapest Airport forgalmának jelentős növekedése” – mondta Bukta Gábor.

  • A potenciális forgalomnövekedés viszont nem növeli annyival a reptér profitját, amennyi adóbevétel kiesik az intézkedés miatt a Concorde részvényelemzője szerint.
  • Olcsóbb lett a repülés az elmúlt időszakban, de kifejezetten az intézkedés hatására nem várható, hogy a légitársaságok tovább csökkentik a repülőjegyek árát – mondta.

Tágabb kontextus: számít, hogy a légitársaságoknak mennyi adót kell fizetniük, és arra is van frissebb európai példa, hogy a légi közlekedési adót visszavonták (és az ellenkezőjére is).

  • A Ryanair nemrég bejelentette, hogy Dortmundba, Lipcsébe és Drezdába nem repül többet, a Hamburgba és Berlinbe repülő kapacitásait pedig csökkenti, mindezt pedig azzal indokolja, hogy Németországban túl magasak az légiközlekedést terhelő adók.
  • A jobboldali svéd kormány pedig nemrég jelentette be, hogy 2025 júliusától eltörlik a 2018-ban környezetvédelmi célokból bevezetett repülési adót (Dániában viszont épp bevezetni tervezik azt).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVáltozóan alakult a régiós repterek évkezdése, a budapesti forgalom viszont rekordot döntöttIdén már közel nyolcmillió utas fordult meg az állam által visszavásárolt Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ahol hamarosan beruházások kezdődhetnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz adó Budapest Airport diszkont légitársaság légiközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.