Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2024. szeptember 23. 16:41 Közélet, Pénz

Megújulhat a reptérre vezető út, jöhet az olimpia

Úgy tűnik, most már tényleg megvalósulhat a ferihegyi repülőtérre vezető út hosszú évek óta halogatott felújítása. A forgalomba helyezés azonban akkor is csak 2030-ban várható, ha minden a tervek szerint halad.

Mi történt? Környezetvédelmi hatósági eljárás és közmeghallgatás indult a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út fejlesztéséről, illetve a beruházás előkészítéséről – derül ki a Pest Vármegyei Kormányhivatal közleményéből (pdf).

  • A kormányhivatali dokumentumban azt írják: az út balesetveszélyes és zavarérzékeny*Baleset esetén nem elkerülhető vagy kiváltható., és annyira rossz állapotban van, hogy már ciki a turisták előtt.
  • A kivitelezés megkezdése legkorábban 2026-ban várható, és előreláthatóan 3,5-5 évig tart, így a felújított utat legkorábban 2030-ban adhatják át a forgalomnak.

Előzmények: a reptérre vezető út állapota régi téma a politikában, a felújítására is több ígéret volt már. Az út tényleg kifejezetten balesetveszélyes: már egy 2016-os előadásban arról beszélt a BKK szakértője, hogy 2002 és 2014 között több mint 200 személyi sérüléses baleset volt az úton (pdf).

  • A 2024-es olimpiára beadott pályázatnak is része lett volna a projekt, ám miután a kormány elállt a rendezéstől, egy időre a felújítás kérdése is lekerült a napirendről.
  • Később újra előkerült a téma: Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter öt éve épp idénre ígérte az átadást. Akkor 20 milliárd forintot szánt volna erre a kormány.
  • A reptér állami megvásárlása körüli kavarás miatt azonban tovább csúszott a projekt. Úgy tűnt, mintha a kormány nem akarná azzal felsrófolni az árat, hogy megindít egy ilyen értéknövelő beruházást, és a fejlesztést a tranzakció zárása utánra ígérték.

Felülnézet: a reptérre vezető út fejlesztésének felpörgetése valószínűleg nem teljesen független az újból előkerülő olimpiarendezési elképzelésektől sem. Információink szerint a kormányban erős szándék van arra, hogy Magyarország újból nekifusson egy pályázatnak.

 

  • A 2024-es olimpiai pályázat visszavonása óta szinte az összes, rendezéshez szükséges sportinfrastruktúra-beruházás megvalósult, miközben az egyéb fejlesztésekből kevés. Szakértők szerint a legnagyobb hiányosság épp a reptér és a belváros vasúti, illetve közúti összeköttetése (annak állapota).
  • Erről beszélt a napokban Karácsony Gergely főpolgármester is, aki a májusi választások előtt még fényévekre lévő kérdésként hivatkozott az olimpiarendezésre, augusztusban azonban már azt mondta: támogatná, hogy Budapest ötkarikás játékokat rendezzen 2036-ban.
  • Karácsony most úgy fogalmazott: „az én nézőpontom az, hogy fejleszteni akarom a városomat, és ha ehhez egy olimpiát kell Budapestre hozni, akkor az legyen az olimpia”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVinné a magyar állam a ferihegyi repteret, eurómilliárdokba kerülhetA magyar állam 51 százalékos részesedést szerezhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret működtető Budapest Airport Zrt-ben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzuverenitási és gazdasági szempontból sem ígér sok előnyt Ferihegy visszavételeA gazdasági hasznot megkérdőjelezi, hogy a privatizált repülőterek általában hatékonyabbak és nagyobb forgalmat hoznak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég 17. havi nyugdíjat is fizethetne a kormány, ha nem venne repteretNem látszik, miért lesz jobb az országnak, ha kiad a reptérért annyi pénzt, amennyiből három évig duplázni lehetne a tanárok fizetését. A megtérülésnél a több évtizedes távlat a kedvező forgatókönyv.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz gyorsforgalmi út karácsony gergely liszt ferenc nemzetközi repülőtér olimpia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.