Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. augusztus 3. 10:52 Közélet

Az Adria-vezeték felé terelné a magyar kőolajimportot az unió, de a horvátokkal eddig nem volt könnyű

Az orosz olajellátásról való leválást és az Adria-kőolajvezetéken keresztüli szállítások fokozását sürgeti az Európai Bizottság a Lukoil-ügyre adott reakciójában, amit Szijjártó Péter botrányként értékelt. Az Omišalj és Százhalombatta közötti vezeték kapacitása Magyarország ellátására elegendő lenne, ám a használatát övező megállapodások eddig sem voltak zökkenőmentesek.

  • Alternatív megoldás, ha egy kereskedő az orosz-ukrán határon átveszi a Lukoil-tól az olajat, és tovább szállítja a Barátság vezetéken. A Mol nyilatkozatából kiderül, hogy ez meg is valósul, továbbá Denisz Smihal ukrán miniszterelnök megerősítette az Európai Bizottságnak, hogy elegendő olaj folyik az országon keresztül Magyarország és Szlovákia felé.

Felülnézet: Ukrajna leállította az orosz Lukoil Magyarország, illetve Szlovákia irányába történő olajszállítását, amivel szemben az érintettek az Európai Bizottság fellépését kérték. Az ügynek az ellátásbiztonságon túl politikai vetületei vannak, például hivatkozhat rá a magyar kormány az ukrán támogatások vétójakor, a Bizottság pedig felróhatja az orosz olajfüggőséget.

Előzmények: Horvátországot nem megbízható tranzitországként említi Szijjártó Péter a Mol és a horvát fél közötti súlyos viták miatt, amelyek jórészt a magyar olajtársaság által irreálisan magasnak tartott tranzitdíjakról szólnak. Az alkudozás a háború kitörésekor vált nehézzé, amikor felértékelődött az adriai tranzit jelentősége.

  • Szijjártó túlárazás miatti bizottsági panasszal fenyegette tavaly nyáron a horvát kormányt, az Adria-vezeték ottani szakaszát kezelő Janaf ráadásul magukat az árajánlatokat is csak nehézkesen adja a Molnak. A technikai együttműködés azonban jól működik, még azokban az időszakokban is, amikor a szerződéses körülmények nem világosak a Válasz Online szerint.

Tágabb kontextus: az ügy politikai jelentőségére utal, hogy a magyar kormány először július 16-án vette napirendre a témát, a Lavrov-Szijjártó találkozó után, noha ekkor már három hete hatályos volt a szankció, emlékeztet a Válasz Online. A kezdeti óvatos reakciók után az olaj és az áram hiánya is felmerült a sajtóban.

Alulnézet: a magyar és a régiós üzemanyagárak viszonyára különösen érzékeny a kormány, több alkalommal is bejelentve, hogy beavatkozik nagy különbség esetén, ugyanakkor a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint túl van adóztatva a magyarországi üzemanyagár. Júliusban átlagosan a benzin 8, a dízel 3 forinttal volt olcsóbb Magyarországon, mint a szomszédos országokban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Lukoil-blokád csak újabb ürügy az ukrajnai magyar vétóra, meddig mehet ez?A fegyverszállításokat ugyan nem tudja blokkolni Magyarország, de a támogatások kifizetését igen, és minden jel szerint meg is teszi, amíg lehet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kormány lubickol a Lukoil-ügyben, de közben a megoldás is körvonalazódikA magyar kormány üti a tamtamot, az Európai Bizottság malmai valószínűleg tudatosan lassan őrülnek, miközben azok, akinek tényleg fontos, dolgoznak a megoldáson.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Adria kőolajvezeték Lukoil orosz-ukrán háború Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.