Nem hiábavalók az autóipari fejlesztések, az elmúlt húsz évben úgy váltak takarékosabbá a személygépkocsik, hogy a motorok nagyobb teljesítményűek, miközben az autók egyre nagyobbak és nehezebbek – írja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) elemzése. A fogyasztás- és széndioxid-kibocsátás csökkenés terén ráadásul még a közelmúltban is komoly fejlődést mutatott az iparág, ám a vásárlói szokások változása mindezt jórészt ellensúlyozza.
A közel negyven éve gyűjtött adatok tükrében három periódus figyelhető meg az autópiacon: 1975 és 1987 között meredeken javult a gépjárművek üzemanyag-hatékonysága, ám közben csökkent a teljesítményük és könnyebbek lettek, majd a következő 25 év során megfordultak ezek a trendek, erősebb, nehezebb és többet fogyasztó modellek jelentek meg,
2004 óta viszont ismét évről évre egyre kedvezőbb fogyasztási adatok jellemzik a járműveket, miközben az erejük és a tömegük is nő.
Tehát míg a hetvenes évek olajválságaira alapvetően szerényebb gépkocsik gyártásával válaszolt az iparág, az elmúlt két évtizedben a fokozódó környezetvédelmi elvárásoknak már ténylegesen a motorok hatékonyságán javító műszaki fejlesztésekkel igyekeztek megfelelni az autógyártók.
A fejlődés az összes jármű-kategóriában megmutatkozik, a legjelentősebb mértékű a kisebb, legfeljebb 1,7 tonnás SUV-okat tartalmazó csoportban volt – igaz, az Egyesült Államokban jellemzően a hagyományos felépítésű személyautók nagyobbak az ide tartozó kis szabadidőautóknál.
A kereslet viszont mindeközben a többet fogyasztó típusok felé mozdult, ellensúlyozva az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében elért előrelépéseket. A 2010-es évek elejéig a szedán és a kombi formájú autók határozták meg az Egyesült Államok piacát, ám a múlt évtized közepén gyorsan visszaszorult az SUV térhódításának következtében a kategória népszerűsége.
Ráadásul a személyautók tömegét vizsgálva jól látszik az egykor viszonylag népszerű 1,3 tonna alatti kategória lassú eltűnése, és a 2,7 tonna feletti típusok megjelenése az elmúlt évtized során. Érdekesség, hogy a hetvenes években a legnehezebb járművek többnyire a nagyméretű hagyományos személygépkocsik voltak, míg manapság zömmel a pickup-ok és a nagyobb SUV-k tartoznak ebbe a körbe néhány furgon- és luxusautótípus mellett.
Az Európában leginkább a Volkwagen dízelbotrányának kirobbantásáról ismert EPA a járművek széndioxid-kibocsátási normáinak további szigorítását jelentette be áprilisban, várhatóan újabb jókora változással jár majd az amerikai autópiacon: az elképzelések akkor teljesülhetnek, ha 2032-ig az új járművek kétharmada elektromos üzemű lesz – ez az arány idén 10 százalék körül alakulhat, míg egy évvel korábban még csak 5,2 százalék volt.
Közélet
Fontos