Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. december 22. 16:34 Közélet

Sosem voltak olyan hatékonyak, erősek és nehezek az autók, mint manapság

Nem hiábavalók az autóipari fejlesztések, az elmúlt húsz évben úgy váltak takarékosabbá a személygépkocsik, hogy a motorok nagyobb teljesítményűek, miközben az autók egyre nagyobbak és nehezebbek – írja az Amerikai Környezetvédelmi Hivatal (EPA) elemzése. A fogyasztás- és széndioxid-kibocsátás csökkenés terén ráadásul még a közelmúltban is komoly fejlődést mutatott az iparág, ám a vásárlói szokások változása mindezt jórészt ellensúlyozza.

A közel negyven éve gyűjtött adatok tükrében három periódus figyelhető meg az autópiacon: 1975 és 1987 között meredeken javult a gépjárművek üzemanyag-hatékonysága, ám közben csökkent a teljesítményük és könnyebbek lettek, majd a következő 25 év során megfordultak ezek a trendek, erősebb, nehezebb és többet fogyasztó modellek jelentek meg,

2004 óta viszont ismét évről évre egyre kedvezőbb fogyasztási adatok jellemzik a járműveket, miközben az erejük és a tömegük is nő.

Tehát míg a hetvenes évek olajválságaira alapvetően szerényebb gépkocsik gyártásával válaszolt az iparág, az elmúlt két évtizedben a fokozódó környezetvédelmi elvárásoknak már ténylegesen a motorok hatékonyságán javító műszaki fejlesztésekkel igyekeztek megfelelni az autógyártók.

A fejlődés az összes jármű-kategóriában megmutatkozik, a legjelentősebb mértékű a kisebb, legfeljebb 1,7 tonnás SUV-okat tartalmazó csoportban volt – igaz, az Egyesült Államokban jellemzően a hagyományos felépítésű személyautók nagyobbak az ide tartozó kis szabadidőautóknál.

A kereslet viszont mindeközben a többet fogyasztó típusok felé mozdult, ellensúlyozva az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében elért előrelépéseket. A 2010-es évek elejéig a szedán és a kombi formájú autók határozták meg az Egyesült Államok piacát, ám a múlt évtized közepén gyorsan visszaszorult az SUV térhódításának következtében a kategória népszerűsége.

Ráadásul a személyautók tömegét vizsgálva jól látszik az egykor viszonylag népszerű 1,3 tonna alatti kategória lassú eltűnése, és a 2,7 tonna feletti típusok megjelenése az elmúlt évtized során. Érdekesség, hogy a hetvenes években a legnehezebb járművek többnyire a nagyméretű hagyományos személygépkocsik voltak, míg manapság zömmel a pickup-ok és a nagyobb SUV-k tartoznak ebbe a körbe néhány furgon- és luxusautótípus mellett.

Az Európában leginkább a Volkwagen dízelbotrányának kirobbantásáról ismert EPA a járművek széndioxid-kibocsátási normáinak további szigorítását jelentette be áprilisban, várhatóan újabb jókora változással jár majd az amerikai autópiacon: az elképzelések akkor teljesülhetnek, ha 2032-ig az új járművek kétharmada elektromos üzemű lesz – ez az arány idén 10 százalék körül alakulhat, míg egy évvel korábban még csak 5,2 százalék volt.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet autó gépjármű környezetvédelem suv üzemanyagfogyasztás Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.